Φορτία δεκάδων χιλιάδων τόνων με προορισμό τις βιομηχανίες της πΓΔΜ παρέμεναν το μεσημέρι της Παρασκευής εγκλωβισμένα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, λόγω του αποκλεισμού του τελωνείου των Ευζώνων από αγρότες. Αν ο αποκλεισμός που ξεκίνησε το απόγευμα της Δευτέρας δεν λήξει στη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, το λιμάνι θα αντιμετωπίσει σοβαρό πρόβλημα από την Τρίτη, δεδομένου ότι -λόγω και της έλευσης περισσότερων πλοίων από εβδομάδα- δεν θα υπάρχει πλέον ούτε ένα ελεύθερο κρηπίδωμα για εναπόθεση φορτίων, εξαιτίας των συσσωρευμένων πρώτων υλών.
Ακόμη σοβαρότερο θα είναι το πρόβλημα των βιομηχανιών στην πΓΔΜ, οι οποίες ενδέχεται ν’ αναγκαστούν ν’ αναστείλουν προσωρινά τη λειτουργία τους, λόγω έλλειψης πρώτων υλών, επισημαίνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), Κωνσταντίνος Μέλλιος.
Κατά τον ίδιο, μόλις 10% των φορτηγών που μεταφέρουν προϊόντα στην πΓΔΜ επιχειρούν να φτάσουν στον προορισμό τους από τις παρακαμπτήριες οδούς που οδηγούν στο τελωνείο της Δοϊράνης, οπότε ο κύριος όγκος των φορτίων παραμένουν εγκλωβισμένα στη Θεσσαλονίκη (σσ: οι αγρότες και κτηνοτρόφοι αποφάσισαν τις προηγούμενες ημέρες να επιτρέψουν τη διέλευση των 57 φορτηγών που είχαν εγκλωβιστεί, ζητώντας όσοι επιχειρούν να μεταβούν στο τελωνείο των Ευζώνων, να οδηγούνται στο εξής σε παρακαμπτήριους δρόμους προς το τελωνείο της Δοϊράνης).
«Μέχρι αυτή τη στιγμή έχουν συσσωρευτεί στο συμβατικό λιμάνι 15.000 τόνοι νικελίου, 10.000 τόνοι αλατιού και 7.000 τόνοι χαλυβουργικών υλών, όλα με προορισμό τις βιομηχανίες της γειτονικής χώρας. Τη Δευτέρα αναμένουμε στο λιμάνι άλλα δύο πλοία, που μεταφέρουν το ένα 35.000 τόνους νικελίου και το δεύτερο 7.000-8.000 τόνους. Αυτό σημαίνει ότι αν δεν αλλάξει κάτι, από την Τρίτη δεν θα έχουμε ούτε ένα ελεύθερο κρηπίδωμα στο συμβατικό λιμάνι» εξηγεί ο κ. Μέλλιος, σύμφωνα με τον οποίο φορτία εν αναμονή υπάρχουν και στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ), αλλά εκεί δεν υφίσταται πρόβλημα χωρητικότητας.
Όπως προσθέτει, «αν την Τρίτη δεν μπορούμε να αποθηκεύσουμε πια τα φορτία στα κρηπιδώματα, τα πλοία θα αλλάξουν ρότα, με ό,τι αυτό σημαίνει για την αξιοπιστία του λιμανιού και τελικά για την προοπτική του». Ερωτηθείς σχετικά, ο ίδιος καλεί τους αγρότες ν’ αντιληφθούν ότι τα αιτήματά τους προς την πολιτεία δεν είναι δυνατόν να προωθούνται με τρόπους που επηρεάζουν άλλους κλάδους ή και επιχειρήσεις άλλων χωρών, ενώ επισημαίνει ότι η διοίκηση του λιμένος δεν μπορεί να παρέμβει για να αντιμετωπιστεί το θέμα, αφού «οι μόνοι που μπορούν πραγματικά να κάνουν κάτι είναι οι παραγωγικοί φορείς».
Η στάση των αγροτών ως προς τον αποκλεισμό του τελωνείου των Ευζώνων αναμένεται να ξεκαθαρίσει αύριο, στη διάρκεια νέας συνάντησης στις 12 το μεσημέρι. Προς το παρόν, η εθνική οδός Θεσσαλονίκης-Ευζώνων, στο ύψος του τελωνείου, παραμένει και σήμερα κλειστή, για πέμπτη ημέρα.
Υπενθυμίζεται ότι η αγορά της πΓΔΜ παραμένει «στοίχημα» τόσο για τον ΟΛΘ, όσο και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Όπως είχε δηλώσει σε επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη προ ολίγων μηνών (Οκτώβριος 2016) ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Φίλιππος Τσαλίδης, το 2015 σημειώθηκε πτώση της τάξης του 74% σε σχέση με το 2014, σε ό,τι αφορά τα φορτία από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης προς την πΓΔΜ, ενώ ακόμη μεγαλύτερη διαφαίνεται η μείωση για το 2016. Μάλιστα, είχε πραγματοποιηθεί συνάντηση με μεγάλο διαμεταφορέα της πΓΔΜ, που την ίδια ημέρα είχε έχει φορτίο 40.000 τόνων με μέταλλα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ώστε οι σχέσεις των δύο πλευρών να συσφιχθούν.