Μείωση της τιμής όλων των διοδίων κατά 25% – 30% για τρία χρόνια, αλλά και τη μείωση στα υπό κατασκευή τμήματα κατά 50%, περιλαμβάνει η πρόταση του Ελληνικού Δημοσίου προς τις κατασκευάστριες κοινοπραξίες των πέντε αυτοκινητοδρόμων.
Οι υπουργοί Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας, αλλά και ο υφυπουργός, Γιάννης Μαγκριώτης, ανακοίνωσαν σε κοινή συνέντευξη Τύπου τη δημιουργία ειδικού λογαριασμού στην Τράπεζα της Ελλάδος, ύψους 500 εκατ. ευρώ, ως εγγύηση για τη συνέχιση της δανειοδότησης των εταιριών, που κατασκευάζουν τα έργα, αλλά και τη δημιουργία μίας ειδικής εταιρείας του Δημοσίου, με κεφάλαιο την τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων του δημοσίου από τα διόδια. Τα έσοδα αυτά για το δημόσιο, όπως εκτίμησε ο κ. Ρέππας, υπολογίζονται στα 20 δισ. ευρώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης.
Το συγκεντρωθέν ποσό θα χρησιμοποιηθεί και για τη μείωση του δημόσιου χρέους, δηλαδή, όπως εξήγησε ο υπουργός Οικονομικών, από τα κεφάλαια αυτά μπορούν να εξαγοραστούν ομόλογα, που λήγουν, είτε ομολόγα από την τραπεζική αγορά. Η εταιρεία θα είναι Ανώνυμη Εταιρεία του Δημοσίου και θα έχει τον τίτλο «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι».
Με τη δημιουργία του ειδικού εγγυητικού λογαριασμού των 500 εκατ. το ελληνικό δημόσιο παρέχει εγγύηση προς τις τράπεζες, ελληνικές και ξένες, για να συνεχίσουν τη δανειοδότηση των κατασκευαστριών εταιρειών.
Η πρόταση του ελληνικού δημοσίου, όπως εξήγησε ο υπουργός Υποδομών, περιλαμβάνει μία ενδιάμεση συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών για μία περίοδο έως τον Οκτώβριο, ή και έως το τέλος του 2011 και αυτό, επειδή τα προβλήματα, που πρέπει να επιλυθούν, είναι πολλά και η συνολική λύση απαιτεί χρόνο. Η ενδιάμεση αυτή συμφωνία θα έχει τη μορφή ενός μνημονίου, που αν συμφωνήσουν οι κοινοπραξίες, θα υπογραφεί και θα πάρει τη μορφή νόμου, που θα έρθει προς κύρωση στη Βουλή. Ακολούθως, θα γίνουν νέες συζητήσεις για μία μακροχρόνια συμφωνία στο πνεύμα των υφισταμένων συμβάσεων παραχώρησης.
«Ελπίζουμε να συμφωνήσουν και να υπογράψουν», είπε ο κ. Ρέππας και πρόσθεσε: «Εμείς, ως ελληνικό δημόσιο, κάναμε το καθήκον μας και δηλώνουμε παρόντες. Πιστεύω ότι θα ανταποκριθούν και θα είναι θετικοί. Στόχος μας είναι να προχωρήσουν και να μη σταματήσουν τα έργα, που έχει ανάγκη ο τόπος, αλλά και να εξαλειφθούν “γεγονότα” ευθύνης του Δημοσίου. Τώρα δεν δικαιολογείται καμία αιτίαση σε βάρος του δημοσίου».
Από την πλευρά του και ο κ. Παπακωνσταντίνου αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα να προχωρήσουν τα έργα και υπογράμμισε ότι η τυχόν ακύρωσή τους θα έστελνε ένα λάθος μήνυμα στο εξωτερικό, ως προς την ελκυστικότητα της Ελλάδας για επενδύσεις.
Για τα διόδια, ο κ. Ρέππας διευκρίνισε ότι η μείωση μπορεί να γίνει και έως το τέλος του τρέχοντος μηνός αν συμφωνήσουν οι κοινοπραξίες και θα την επιβαρυνθεί το δημόσιο έναντι των μελλοντικών του εσόδων.
Επίσης, κάλεσε τις εταιρείες να προβούν σε αναλογικές χρεώσεις, μέσω ηλεκτρονικών διοδίων, και στην καθιέρωση εκπτωτικών πολιτικών. Παράλληλα, επιβάλλεται, όπως είπε, να ολοκληρωθεί η κατασκευή του παράπλευρου δικτύου για την εξυπηρέτηση των κατοίκων των γειτονικών περιοχών. Ο κ. Ρέππας μίλησε για «προσπάθεια συμφιλίωσης των πολιτών με τους νέους δρόμους και για απόφαση επιδότησης του χρήστη».
Διευκρίνισε, δε, ότι ορισμένα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων θα καθυστερήσουν να ολοκληρωθούν, λόγω των προσφυγών στο ΣτΕ και των αποφάσεων, που έχουν εκδοθεί. Ένα από αυτά είναι στην Ολυμπία Οδό από το Κάτω Σαμικό μέχρι τον ποταμό Νέδα, μήκους 31 χιλιομέτρων, επίσης στα Βραχνέικα Αχαϊας, μήκους 18 χιλιομέτρων, αλλά και στον αυτοκινητόδρομο Ε65 Λαμία – Εγνατία. Μίλησε ακόμη και για «σημαντικές αστοχίες» των υφισταμένων συμβάσεων και σημείωσε ότι θα χρειασθεί άλλη στη μορφή κάποιων έργων (π.χ. στην Ιονία Οδό, στην Παλαιοβούνα μετά το Αντίρριο, επιβάλλεται να διανοιχθεί σήραγγα, επειδή τμήμα του νέου δρόμου “πατάει” πάνω στον παλιό και διαμαρτύρονται οι κάτοικοι για τα διόδια).
Τέλος, ο κ. Ρέππας ερωτηθείς σχετικά τάχθηκε κατά της αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους.