Με νέα ανοδική πρόβλεψη για τον πληθωρισμό αλλά και χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης κατατίθεται στις 21 Νοεμβρίου 2022 στη Βουλή ο προϋπολογισμός του 2023.
Στο μέτωπο του πληθωρισμού οι αναθεωρήσεις είναι για μια ακόμα φορά ανοδικές. Από 9,1% που είχε καταγραφεί στο προσχέδιο του προϋπολογισμού στο τελικό σχέδιο αναμένεται να διαμορφωθεί πέριξ της ζώνης του 10% για την τρέχουσα χρονιά ενώ οι προβλέψεις θα αναθεωρηθούν επί τα χείρω και για το 2023 αφού οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για διατήρηση του πληθωρισμού σε επίπεδα άνω του 3% κοντά 4,5% με 5%. Με βάση τα σημερινά δεδομένα η αποκλιμάκωσή του θα ξεκινήσει στο δεύτερο τρίμηνο του 2023, ενδέχεται όμως και να καθυστερήσει με πολύ σοβαρές συνέπειες και στη δημοσιονομική εικόνα.
Από την αύξηση του ετήσιου πληθωρισμού στο 10% θα υπάρξουν επιπτώσεις για την ελληνική οικονομία τόσο σε μακροοικονομικό αλλά και σε δημοσιονομικό επίπεδο. Μεγαλύτερες αυξήσεις στις συντάξεις και στις λειτουργικές δαπάνες του προϋπολογισμού, μεγαλύτερη επιβάρυνση από τις ασφαλιστικές εισφορές ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων αλλά και ταχύτερη μείωση της αναλογίας του χρέους της γενικής κυβέρνησης ως προς το ΑΕΠ.
Φέτος ο ρυθμός ανάπτυξης αναμένεται να αναθεωρηθεί ανοδικά από 5,3% πιο κοντά στο 6% που εκτιμά η συντριπτική πλειοψηφία των αναλυτών ενώ αντίθετα στη σκιά της ύφεσης που απειλεί την ευρωζώνη για το 2023 ο πήχης χαμηλώνει σε σχέση με την πρόβλεψη του προσχεδίου για ρυθμό ανάπτυξης 2,1%.
Στο δημοσιονομικό μέτωπο, το φετινό πρωτογενές έλλειμμα με το προσχέδιο είχε χαμηλώσει στο 1,7% και αρκετοί αναλυτές σταθμίζοντας την πορεία των εσόδων και την υψηλότερη ανάπτυξη εκτιμούσαν πως το τελικό αποτέλεσμα μπορεί να είναι αισθητά χαμηλότερο από το 1,5% του ΑΕΠ. Το γεγονός ότι παρ’ ότι η πρόβλεψη για την ανάπτυξη αναθεωρείται ανοδικά και τα έσοδα παραμένουν σε τροχιά υπερβάσεων, δημιουργεί τις προϋποθέσεις αξιοποίησης πρόσθετου δημοσιονομικού χώρου, αν ληφθεί μια τέτοια πολιτική απόφαση. Για το 2023, ο στόχος παραμένει για πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ.
Παροχές
Στο ερώτημα αν ο προϋπολογισμός ενσωματώνει κάποιες «έξτρα παροχές», πηγές του οικονομικού επιτελείου κρατούν κλειστά χαρτιά χωρίς να αποκλείουν ή να προδιαγράφουν οτιδήποτε. Άλλωστε, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός στη συνέντευξή του στον Ant1 τη Δευτέρα (7/11) δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να εφαρμοστεί τελικά μια επιδότηση στην αντλία για το πετρέλαιο κίνησης, συνδέοντας όμως τις όποιες αποφάσεις με τα δημοσιονομικά περιθώρια και την εξέλιξη των διεθνών τιμών. Το μέτρο ήταν σχεδόν έτοιμο για εφαρμογή από την 1η Νοεμβρίου αλλά η αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών τότε έδωσε τα περιθώρια στην κυβέρνηση να πάρει λίγο χρόνο ακόμα πριν λάβει αποφάσεις. Τις τελευταίες ημέρες οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου κυμαίνονται στα 97-98 δολάρια το βαρέλι με την προοπτική εφαρμογής πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου από τις 5 Δεκεμβρίου να συντηρεί τη νευρικότητα στην αγορά.
Σε κάθε περίπτωση οι όποιες πρόσθετες παρεμβάσεις υπό μορφή μέτρων στήριξης- αν υπάρξουν- αναμένεται πως θα είναι μετρημένες και στοχευμένες.