Η ενεργειακή κρίση γεννήθηκε από τις πληθωριστικές πιέσεις λόγω του πολέμου της Ουκρανίας, δημιουργώντας στην Ευρώπη ένα κλίμα αβεβαιότητας. Συζητήσεις επί συζητήσεων για το φλέγον ζήτημα με τους υπουργούς Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ψάχνουν λύσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Με τον φόβο ελλείψεων φυσικού αερίου και μετά την εκτόξευση των τιμών στην αγορά, οι περισσότερες χώρες της Γηραιάς Ηπείρου θα είναι εκτεθειμένες σε περικοπές φορτίων πέραν της προγραμματισμένης μείωσης κατά 15%. Ωστόσο, υπάρχουν 4 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, που δεν έχουν λόγους ανησυχίας.
Όπως σημειώνει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα «Καθημερινή», η χώρα μας, μαζί με τη Γαλλία, την Πορτογαλία και την Ισπανία είναι οι μοναδικές χώρες, σύμφωνα με την ENTSOG, οι οποίες θα μπορούσαν να αποφύγουν τις αναγκαστικές περικοπές φυσικού αερίου, ακόμη και στο σενάριο της πλήρους διακοπής ρωσικού αερίου και ενός κρύου χειμώνα. Και αυτό, λόγω της πρόσβασης σε πρόσθετες αγορές LNG. Από την άλλη, οι χώρες της Βαλτικής και η Φιλανδία, σε περίπτωση που έχουν βαρύ χειμώνα και μείνουν χωρίς ρωσικό αέριο, θα χρειαστεί να προχωρήσουν σε περικοπές της τάξης του 13%, ενώ οι περισσότερες από τις βόρειες και ανατολικές χώρες είναι εκτεθειμένες στο 6% σε περικοπές ζήτησης, ποσοστό που στην Ιταλία περιορίζεται στο 2%, σημειώνει το δημοσίευμα.
Τα συμπεράσματα της έρευνας, καταδεικνύουν σε μεγάλο βαθμό τις διαφορετικές προσεγγίσεις στο ζήτημα της αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης στο εσωτερικό της Ε.Ε. καθώς επίσης και τη δυσκολία μια κοινής και αποτελεσματικής απόφασης. Το ENTSOG, στο Winter Supply Outlook, αξιολογεί την ικανότητα του ευρωπαϊκού συστήματος φυσικού αερίου να ανταπεξέλθει με κανονικές ή κρύες συνθήκες χειμώνα και καταστάσεις υψηλής ζήτησης.
Η ανάλυση διερευνά την πιθανή εξέλιξη των αναγκών εφοδιασµού και των αποθεµάτων στις υπόγειες αποθήκες της Ευρώπης κατά τη διάρκεια του χειμώνα στο σενάριο πλήρους διακοπής του ρωσικού αερίου. Εξετάζει πώς θα επηρεαστεί ο εφοδιασμός της Ευρώπης σε αέριο, επισημαίνοντας ότι το υψηλότερο από το συνηθισµένο επίπεδο αποθήκευσης στην Ε.Ε. (89% την 1η Οκτωβρίου 2022) συµβάλλει σηµαντικά στην ασφάλεια εφοδιασµού µε φυσικό αέριο. Σε περίπτωση ενός ήπιου χειμώνα και µε δεδομένο ότι θα επιτευχθεί η μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου κατά 15%, καμία χώρα δεν εκτίθεται σε περικοπές φορτίων.
Στα επόμενα ωστόσο σενάρια που εξετάζει, ενός ψυχρού χειμώνα και υψηλής ζήτησης, συμπεραίνει ότι µε εξαίρεση την Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία οι υπόλοιπες χώρες, άλλες λιγότερο και άλλες περισσότερο, θα χρειαστεί να προχωρήσουν σε περικοπές φορτίων, ο μετριασμός των οποίων θα εξαρτηθεί από τη συνεργασία των κρατών-µελών και τις δυνατότητες πρόσθετης παροχής LNG. Σημαντική απόσυρση αποθήκευσης στις αρχές της χειμερινής περιόδου θα έχει ως αποτέλεσμα χαμηλά επίπεδα αποθήκευσης στο τέλος της σεζόν, γεγονός που θα μείωνε την ευελιξία και θα αύξανε τον κίνδυνο περικοπών σε περίπτωση κρύου καιρού, αναφέρει η έκθεση. Τα ποσοστά των περικοπών αυξάνονται σημαντικά στο σενάριο του κρύου χειμώνα και της μείωσης των αποθεμάτων µια ημέρα αιχμής που το ENTSOG την τοποθετεί τυχαία την 1η Φεβρουαρίου, προς τα τέλη της χειμερινής σεζόν.
Με τα αποθέματα στο 40% των αποθηκών οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες θα χρειαστεί να πάνε σε περικοπές της τάξης του 12% και µε τα αποθέματα στο 20% οι περικοπές αυξάνονται στο 17% σε όλες τις χώρες εκτός από την Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία. Το ENTSOG επισημαίνει στην έκθεσή του την ανάγκη συνεργασίας των κρατών-µελών αλλά και τις αδυναμίες στήριξης των χωρών του βορρά από τις χώρες του νότου που διαθέτουν LNG λόγω συμφόρησης των δικτύων. Επιπλέον, επισημαίνει ότι θα πρέπει να συνεχιστεί η μέγιστη δυνατή έγχυση φυσικού αερίου σε όλες τις ευρωπαϊκές αποθήκες, καθώς είναι κρίσιμή η ετοιµότητα για τον χειµώνα 2023-2024.
Χωρίς προετοιμασία για τον χειμώνα 2023-2024, η κατάσταση θα μπορούσε να επιδεινωθεί. Οι αποθήκες θα εξαντληθούν τον Απρίλιο του 2023 και οι εγκαταστάσεις που βρίσκονται στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη θα καλύπτουν λιγότερο από 15% την 1η Οκτωβρίου 2023, αφήνοντας την Ε.Ε. πιο εκτεθειμένη σε κινδύνους εφοδιασμού, αναφέρει.