Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γερμανίας, η οποία διαθέτει άφθονη ρευστότητα μετά την ανακοίνωση του πρώτου της πρωτογενούς δημοσιονομικού πλεονάσματος από το 1969, γνωστοποίησε σήμερα ότι πρόκειται να αυξήσει τις δημόσιες επενδύσεις κατά περίπου 5 δισ. ευρώ μέσα στα επόμενα χρόνια, πέραν των επιπλέον 10 δισ. ευρώ τα οποία είχε ανακοινώσει ήδη.
Αντιμέτωπο με τις πιέσεις από τους εταίρους της Γερμανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τις ΗΠΑ και άλλους να αυξήσει τις δημόσιες δαπάνες, το υπουργείο Οικονομικών της Γερμανίας ανέφερε ότι θα διαθέσει σε τοπικές κοινότητες περίπου 3,5 δισ. ευρώ μέσα στα επόμενα τρία χρόνια διαμέσου ενός νέου ταμείου «ειδικών πόρων» και άλλο 1,5 δισ. ευρώ το 2017.
«Συνολικά, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα καταστήσει διαθέσιμα περίπου 5 δισ. ευρώ στις πόλεις τα επόμενα χρόνια, υπογραμμίζοντας έτσι τη δέσμευσή της έναντι των δήμων», σημείωσε σε ανακοίνωσή του το υπουργείο.
Ο υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε είχε ήδη ανακοινώσει σχέδια να δαπανηθούν επιπλέον 10 δισ. ευρώ για δημόσιες επενδύσεις τον περασμένο Νοέμβριο, ένα ποσό το οποίο είχε επικριθεί τότε ως ανεπαρκές.
Σήμερα η γερμανική κυβέρνηση συμφώνησε σε ό,τι αφορά τις λεπτομέρειες αυτής της αύξησης των δημοσίων επενδύσεων: τα επτά δισεκατομμύρια ευρώ θα κατανεμηθούν σε δημόσιες επενδύσεις για τις μεταφορές, την επέκταση των υποδομών του Διαδικτύου, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και την πολεοδομική ανάπτυξη.
Παρά την κρίση χρέους στην υπόλοιπη ευρωζώνη, η οποία έχει εκμηδενίσει την ανάπτυξη κι έχει προκαλέσει εντάσεις στην ΕΕ, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γερμανίας κατάφερε να επιτύχει πλεόνασμα ύψους 500 εκατ. ευρώ το 2014, το πρώτο μετά το 1969. Το συνολικό πλεόνασμα του ομοσπονδιακού κράτους, των ομόσπονδων κρατιδίων, των τοπικών αυτοδιοικήσεων και του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης της Γερμανίας ανήλθε στα 18 δισ. ευρώ ευρώ το 2014.
Παρά τις αυξημένες δαπάνες της, οι επενδύσεις της Γερμανίας στις υποδομές ήταν κατώτερες της ζήτησης επί πολλά χρόνια.
Τον περασμένο Νοέμβριο, μια ομάδα Γερμανών δημάρχων είχε εκτιμήσει ότι απαιτούνται επενδύσεις ύψους 118 δισ. ευρώ για δρόμους και κτίρια, ενώ μια επιτροπή έχει ζητήσει να γίνονται επενδύσεις ύψους 7,2 δισ. ευρώ κατ’ έτος για τη βελτίωση των συγκοινωνιακών υποδομών.
Το γερμανικό ινστιτούτο μελετών DIW του Βερολίνου έχει υπολογίσει ότι η χώρα χρειάζεται επενδύσεις του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα ύψ0υς 80 δισ. ευρώ το χρόνο για να κλείσει το χάσμα με τους εταίρους της στην ΕΕ όσον αφορά το πεδίο αυτό.
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει επίσης καλέσει επανειλημμένα τη Γερμανία να δαπανήσει και να επενδύσει περισσότερο, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.