Παραδείγματα επιχειρήσεων ανά τον κόσμο που… θησαύρισαν λόγω ντιζάιν παρουσιάστηκαν σήμερα στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο του προγράμματος «Design for Europe», ενώ ανακοινώθηκε πως από ελληνικής πλευράς στόχος παραμένει η δημιουργία ενός Κέντρου Ντιζάιν με έδρα τη συμπρωτεύουσα.
Σημαντικό προβάδισμα στη χρηματιστηριακή αγορά έχουν κερδίσει την τελευταία 10ετία όσες αμερικανικές επιχειρήσεις έχουν θέσει στον πυρήνα της στρατηγικής τους τον καινοτομικό σχεδιασμό (ντιζάιν) στις διαδικασίες και τις υπηρεσίες τους, ξεπερνώντας μέχρι και κατά 228% τις επιδόσεις άλλων εισηγμένων εταιρειών (στον δείκτη S&P), που εφαρμόζουν διαφορετικές τακτικές.
Την ίδια στιγμή, στο Ηνωμένο Βασίλειο, για κάθε μία λίρα που επενδύεται στο ντιζάιν των υπηρεσιών και των διαδικασιών, η άμεση απόδοση στον καθαρό τζίρο μιας μικρής επιχείρησης είναι πάνω από 20 λίρες, στις καθαρές εξαγωγές 5,27 λίρες και στα λειτουργικά κέρδη 4,12 λίρες! Όλα αυτά υπό την προϋπόθεση ότι αυτή επενδύει στην εφαρμογή στρατηγικής σχεδιασμού και καταγραφής των απόψεων των πελατών της!
Επιχειρήσεις από την …Αφροδίτη, πελάτες από τον …Άρη
Το τελευταίο αυτό στοιχείο -η καταγραφή των απόψεων των πελατών- είναι πολύ σημαντικό, καθώς οι εταιρείες συχνά δεν «πιάνουν τον σφυγμό» των καταναλωτών, ούτε αντιλαμβάνονται την πραγματική γνώμη τους για προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρουν. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα της «Bain & Company», το 80% των επιχειρήσεων θεωρούν ότι προσφέρουν στους πελάτες τους «την ανώτερη καταναλωτική εμπειρία», αλλά μόνο το 8% των πελατών τους συμφωνεί!
Τα παραπάνω στοιχεία, που αναδεικνύουν τη σημασία του ντιζάιν για τις υπηρεσίες και τις διαδικασίες των επιχειρήσεων, παρουσίασαν σήμερα, στη Θεσσαλονίκη, ο Νεοκλής Στάμκος εκ μέρους του Κέντρου Επιχειρηματικής και Πολιτιστικής Ανάπτυξης (ΚΕΠΑ) και η Κλερ Φένελοου (Claire Fennelow), υπεύθυνη υλοποίησης του προγράμματος «Design for Europe» για το Design Council, μιλώντας σε εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν το ΚΕΠΑ, το Ινστιτούτο Γκέτε, το Βρετανικό Συμβούλιο και η Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης ΑΕ, με τη στήριξη της Κομισιόν, του Ελληνικού Βραβείου Επιχειρηματικότητας και της πλατφόρμας SEE Platform.
Γέμισε ταμεία κάνοντας «παράδοση» ξυραφιών
‘Όταν ακούμε τη λέξη «ντιζάιν» αυτό που μας έρχεται συχνότερα στο μυαλό είναι ο σχεδιασμός ενός βιομηχανικού προϊόντος ή οι πασαρέλες των διεθνών κέντρων μόδας. Εν προκειμένω όμως, το καινοτόμο ντιζάιν αφορά τις διαδικασίες των επιχειρήσεων ή ακόμη και των δημόσιων υπηρεσιών, τον τρόπο με τον οποίο αυτές διαχειρίζονται τα προϊόντα. Σε αυτό το πεδίο, ο σωστός σχεδιασμός μπορεί να μειώσει το κόστος και να απογειώσει τα κέρδη.
Χαρακτηριστικό, σύμφωνα με τον κ. Στάμκο, είναι το παράδειγμα Βρετανού, ο οποίος έγινε εκατομμυριούχος μόνο και μόνο επειδή αποφάσισε να πουλήσει διαφορετικά ένα παραδοσιακό προϊόν. Συγκεκριμένα, ξεκίνησε την παράδοση ξυραφιών ξυρίσματος κατ’ οίκον και σύντομα γέμισε τα ταμεία της επιχείρησής του!
Οι …γλάστρες που έκαναν τις 500.000 λίρες 5 εκατ. σε τρία χρόνια
Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα καινοτομίας στο ντιζάιν των διαδικασιών/υπηρεσιών είναι αυτό της βιομηχανίας κεραμικών και πλαστικών σωλήνων NAYLOR INDUSTRY, το οποίο παρουσίασε η κ. Φενελόου. Με τη στήριξη του Design Council, η εταιρεία αξιοποίησε τις πρώτες ύλες που ήδη διέθετε -κεραμικά και πλαστικό- για να παράγει ένα νέο προϊόν και συγκεκριμένα …γλάστρες φύτευσης λουλουδιών, υπό την επωνυμία Yorkshire Flower Pots. Εντός τριετίας, αύξησε τις πωλήσεις της από τις 500.000 λίρες στα 5 εκατ., με το 50% του τζίρου της να προέρχεται από αυτά τα νέα προϊόντα, που λίγα χρόνια πριν δεν υπήρχαν!
Όταν προπληρώνεσαι για καφέ που δεν έχεις ακόμη διαθέσει
Καινοτομίες στο ντιζάιν των διαδικασιών τους εφαρμόζουν πλέον οι περισσότερες μεγάλες εταιρείες -όχι μόνο οι παραδοσιακά καινοτόμες Apple, Google και Nike- αλλά και αλυσίδες με χαμηλότερο προφίλ σε ό,τι αφορά τις καινοτομικές τους επιδόσεις, όπως τα Starbucks.
Σύμφωνα με την εκπρόσωπο της βελγικής εταιρείας Design Flanders, Ανελίζ Τόελεν (Annelies Thoelen), η γνωστή αλυσίδα καφέ καινοτόμησε στις διαδικασίες της με ένα app, που επιτρέπει στον πελάτη να προπληρώνει τον καφέ του ακόμη και μία εβδομάδα πριν! Έτσι, όταν καταφθάνει στο κατάστημα τη συμφωνημένη ώρα βρίσκει τον καφέ του έτοιμο, γεγονός σημαντικό τόσο για τον ίδιο -αφού δεν περιμένει σε ουρές- όσο και για την εταιρεία, η οποία εισπράττει προκαταβολικά χρήματα για καφέ που …δεν έχει ακόμη διαθέσει. Η ίδια παρουσίασε και το «πακέτο εργαλείο καινοτομίας στο ντιζάιν», που έχει δημιουργήσει η επιχείρηση (για περισσότερα: servicesdesigntoolkit.org).
«Interactivos Birmingham»
Για τις συνεργασίες μεταξύ επιχειρήσεων από διάφορους τομείς της αγοράς, με στόχο την ανάπτυξη καινοτομίας στο ντιζάιν και την ενθάρρυνση ενός δημιουργικού τρόπου σκέψης, μίλησε η Alexa Torlo Hartwell από το Birmingham City University. Αυτόν τον στόχο έχει και το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Cross Ιnnovation (για περισσότερα: crossinnovation.eu) που παρουσίασε. Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το ΙNTERREG IVC με 2,3 εκατ. ευρώ για το 2012-2014, έχει ως μέλη 11 ευρωπαϊκές πόλεις και ήδη αποδίδει αποτελέσματα. Μεταξύ άλλων, τον περασμένο Ιούνιο διοργανώθηκε στο Μπέρμιγχαμ, σε συνεργασία με ισπανικούς φορείς, η εκδήλωση «Interactivos Birmingham», που επί δύο εβδομάδες κράτησε στο ίδιο τραπέζι πανεπιστήμια, αυτοδιοίκηση, καλλιτέχνες, οργανισμούς, εκπροσώπους κυβερνητικών φορέων, δημοτικά συμβούλια και ΜΜΕ, προκειμένου να δουλέψουν πάνω σε κοινές ιδέες.
Ο κ. Στάμκος, τέλος, γνωστοποίησε ότι παρότι η αξία του ντιζάιν των υπηρεσιών και των διαδικασιών δεν είναι ακόμη ευρέως αντιληπτή στην Ελλάδα, στόχος παραμένει η δημιουργία ενός Κέντρου Ντιζάιν με έδρα τη Θεσσαλονίκη.