Ηλεκτρονικά φίλτρα θα χρησιμοποιεί το ΙΚΑ για να εντοπίζει τους «επισφαλής» κλάδους και δραστηριότητες στους οποίους ανθεί η εισφοροδιαφυγή. Παράλληλα, η Διοίκηση του ιδρύματος έδωσε εντολές στα υποκαταστήματα του ΙΚΑ για διεξαγωγή τουλάχιστον 20 ελέγχων ανά μήνα, σημειώνοντας πως σήμερα το ελεγκτικό τους έργο είναι υποτυπώδες.
Ειδικότερα, η Διοίκηση του ΙΚΑ ανακοίνωσε ότι η Διεύθυνση Ασφάλισης Εσόδων μετά την ολοκλήρωση της δημιουργίας ειδικού λογαριασμού Risk Analysis Εσόδων θα προχωρήσει άμεσα στην εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου Βελτίωσης Στόχευσης Ελέγχου Εργοδοτών με σκοπό τον ανασχεδιασμό των ελεγκτικών δράσεων και την αναδιάταξη του ελεγκτικού μηχανισμού.
Στο στάδιο αυτό της λειτουργίας η εφαρμογή θα αφορά ένα ορισμένο αριθμό προς έλεγχο εργοδοτών Κοινών Επιχειρήσεων και Οικοδομοτεχνικών Έργων που επιλέγησαν και ιεραρχήθηκαν με εφαρμογή όλων των κανόνων και κριτηρίων του λογισμικού Risk Analysis Εσόδων με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων του πληροφοριακού συστήματος του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ώστε στοχευμένα να διενεργούνται έλεγχοι στους εργοδότες που συγκεντρώνουν τα μεγαλύτερα ποσοστά παραβατικότητας.
Μετά την εκκίνηση του νέου σχεδίου από την 1η Ιανουαρίου 2014 και τη θέση σε εφαρμογή του ανωτέρω λογισμικού, η πρότυπη ελεγκτική διαδικασία θα ενταχθεί στις τακτικές λειτουργικές δράσεις των υπηρεσιών εσόδων των υποκαταστημάτων, με συνεχή ροή αναζήτησης εργοδοτών που πρέπει να ελεγχθούν σε μηνιαία βάση και αναφορά για τα αποτελέσματα των ελέγχων αυτών εντός του ιδίου μηνός.
Επίσης θα αξιολογούνται από την υπηρεσία τα ευρήματα με σκοπό των επαναπροσδιορισμό του αριθμού των επιχειρήσεων που θα επιλέγονται προς έλεγχο ανά υποκατάστημα.
Εξάλλου, στο ίδιο έγγραφο η Διοίκηση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ τονίζει πως από τα Μηνιαία Στατιστικά Δελτία Υποκαταστημάτων – Παραρτημάτων καθώς και από αναφορές του ΟΠΣ/ΙΚΑ-ΕΤΑΜ διαπιστώνεται ότι «η επιτόπια ελεγκτική δράση των Υπηρεσιών Εσόδων δεν χαρακτηρίζεται απλώς ως κατώτερη της κατ’ ελάχιστα αναμενόμενης – λαμβανομένων υπόψη των συνθηκών που δημιουργήθηκαν από την μείωση του προσωπικού λόγω συνταξιοδοτήσεων, την επέκταση των ασφαλιστικών ορίων των Υποκαταστημάτων κ.τ.λ. – αλλά για σημαντικό αριθμό μονάδων μας και ειδικά ασφαλιστικών περιοχών που περιλαμβάνουν μεγάλο πλήθος ενεργών επιχειρήσεων, έχει αναχθεί σε υποτυπώδη».
Στο πλαίσιο αυτό η Διοίκηση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ θεωρεί ότι είναι απαραίτητο με την καθοδήγηση και ευθύνη των Διευθυντών των υποκαταστημάτων ΙΚΑ-ΕΤΑΜ οι προϊστάμενοι των υπηρεσιών εσόδων να οργανώσουν κατά τέτοιο τρόπο τις εργασίες των αντίστοιχων τμημάτων, ώστε να εξασφαλίζεται η διενέργεια ενός κατ’ ελάχιστα ορισμένου αριθμού επιτόπιων ελέγχων στις κοινές επιχειρήσεις και στα οικοδομοτεχνικά έργα της ασφαλιστικής τους περιοχής. Ως δε ελάχιστος αριθμός διενεργούμενων επιτόπιων ελέγχων ορίσθηκαν οι 10 έλεγχοι σε κοινές επιχειρήσεις και οι 10 έλεγχοι σε οικοδομοτεχνικά έργα κατά μήνα.