«Λάθος εθνικό στόχο» είχε επί δεκαετίες η Ελλάδα, που επικέντρωσε την πολιτική της στη συντήρηση ενός κρατικοδίαιτου μοντέλου, στη σύγκλιση των εισοδημάτων με τα ευρωπαϊκά και στην αύξηση της κατανάλωσης με δανεικά, όπως υποστήριξε σήμερα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), Δημήτρης Λακασάς, μιλώντας από το βήμα του 39ου φόρουμ του IATTO (Διεθνούς Συνδέσμου Οργανισμών Εμπορικής Κατάρτισης)-«Export Summit II”, στη Θεσσαλονίκη.
«Φανταστείτε ένα πλοίο που έχει λάθος προορισμό», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Λακασάς και πρόσθεσε ότι οι «νοσταλγοί» του κρατικοδίαιτου μοντέλου πρέπει να καταλάβουν ότι τυχόν επιστροφή σε αυτό θα είναι καταστροφική και ότι η εποχή του έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί.
Κατά τον ίδιο, προκειμένου η χώρα να έχει πιθανότητες να εισέλθει σε έναν νέο, ενάρετο οικονομικό κύκλο, επιβάλλεται να θέσει ως στόχο τη συμμετοχή της συνολικής εξωστρέφειας (εξαγωγές αγαθών, τουρισμός ναυτιλία, άμεσες ξένες επενδύσεις) στο 50% του ΑΕΠ μέχρι το 2020, με πτώση της ανεργίας στο 12%, ήτοι κοντά στον μέσο κοινοτικό όρο.
Για να επιτευχθεί αυτό, επιβάλλεται να εφαρμοστεί το «δόγμα Παράγω και Εξάγω» -όπως το χαρακτήρισε– του ΣΕΒΕ, που βασίζεται -μεταξύ άλλων- σε: μεσοσταθμικό ρυθμό ανάπτυξης 2,5% το 2014-2020, αύξηση της ανταγωνιστικότητας, υποκατάσταση εισαγωγών με ελληνικά προϊόντα, αναδιάρθρωση του εξωτερικού χρέους της χώρας, με μείωση των επιτοκίων και επιμήκυνση των πληρωμών και αποκατάσταση της ρευστότητας, με ανταγωνιστικά επιτόκια για τα κεφάλαια κίνησης των επιχειρήσεων.
Με ποσοστό 34% συνεισφέρουν στις ελληνικές εξαγωγές οι ΜΜΕ
Εξαγωγικό προσανατολισμό έχει αποκτήσει πλέον το 1/3 των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ), ενώ στην Ελλάδα οι ΜΜΕ με λιγότερους από 50 εργαζομένους συνεισφέρουν στις συνολικές εξαγωγές με ποσοστό 34%, έναντι 24% στην υπόλοιπη Ευρώπη. Το 1/3 των επιχειρήσεων με διεθνή δραστηριότητα την ανέπτυξε «από στρατηγική επιλογή», ενώ επίσης το 1/3 ξεκίνησε την εξαγωγική του πορεία, επειδή δέχτηκε κάποια κρούση από ξένους πελάτες.
Οι υπόλοιπες επιχειρήσεις στράφηκαν στις εξαγωγές για άλλους λόγους, όπως η χαμηλή ζήτηση στην εσωτερική αγορά, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε στην εκδήλωση η γενική διευθύντρια λιανικής τραπεζικής της Εθνικής Τράπεζας, Νέλλη Τζάκου- Λαμπροπούλου.
Η γραφειοκρατία αποθαρρύνει υποψήφιους εξαγωγείς
Παρουσιάζοντας τους παράγοντες που είτε ενισχύουν είτε περιορίζουν τη διεθνή δραστηριότητα, η ίδια συμπεριέλαβε στους μεν πρώτους την ποιότητα του προϊόντος, το εξειδικευμένο προσωπικό, το χαμηλό κόστος και το δίκτυο διανομής, στους δε δεύτερους, τα εξής: γραφειοκρατία, περιορισμένη πρόσβαση σε ειδικές χρηματοδοτήσεις, τελωνειακές διατυπώσεις, ανταγωνισμός και δίκτυο διανομής.
Η κ. Τζάκου-Λαμπροπούλου υπενθύμισε ακόμη τους στόχους της Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών, οι οποίοι συνοψίζονται στην αύξηση της συνεισφοράς των εξαγωγών προϊόντων στο 16% του ΑΕΠ μέχρι το 2014, τη μείωση (μέχρι το 2015) κατά 50% των ημερών που χρειάζονται για την ολοκλήρωση της εξαγωγικής διαδικασίας και την περικοπή του διοικητικού κόστους κατά 20% μέχρι το τέλος του 2015.
Η ΕΤΕ ενισχύει σημαντικά την εξαγωγική προοπτική των ελληνικών επιχειρήσεων, στο πλαίσιο και της συμμετοχής της στο πρόγραμμα χρηματοδότησης διεθνών εμπορικών συναλλαγών ελληνικών επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
«Η Ελλάδα αναγεννιέται»
Κατά τον χαιρετισμό του στην εκδήλωση, ο υπουργός Μακεδονίας-Θράκης, Θεόδωρος Καράογλου, επισήμανε πως «όλα δείχνουν ότι η πτώση της οικονομίας σταμάτησε και ότι η ελπίδα επιστρέφει. Η Ελλάδα αναγεννιέται, διορθώνει τα λάθη του παρελθόντος και προχωρά με το βήμα στραμμένο στο μέλλον». Στην πορεία αυτή χρειάζεται εξωστρέφεια και ανταγωνιστικότητα, κατέληξε.