Από την ύπαρξη έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων, ο οποίος εστιάζεται σε διάφορα επίπεδα (τιμολογιακή πολιτική, πιστωτικές διευκολύνσεις, γεωγραφική επέκταση, διαφημιστική προβολή κλπ) χαρακτηρίζεται η ελληνική αγορά αλυσίδων καταστημάτων πολυμέσων και κινητής τηλεφωνίας σύμφωνα με την Κλαδική Μελέτη που πρόσφατα εκπονήθηκε από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group.
Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, στον ευρύτερο κλάδο των προϊόντων πολυμέσων και κινητής τηλεφωνίας δραστηριοποιούνται κυρίως τρεις κατηγορίες δικτύων πώλησης: οι αλυσίδες καταστημάτων προϊόντων και υπηρεσιών κινητής/σταθερής τηλεφωνίας, οι αλυσίδες καταστημάτων προϊόντων πληροφορικής καθώς και οι αλυσίδες καταστημάτων ηλεκτρικών –ηλεκτρονικών ειδών.
Χαρακτηριστικό του κλάδου, είναι η έντονη γεωγραφική εξάπλωση των αλυσίδων καταστημάτων. Η ταχεία ανάπτυξη των δικτύων πωλήσεών τους, έχει ως αποτέλεσμα τη συνύπαρξη καταστημάτων διαφορετικών εταιρειών σε ελάχιστη απόσταση μεταξύ τους, σε εμπορικές περιοχές των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας, με άμεση απόρροια την εμφάνιση έντονα ανταγωνιστικών συνθηκών. Η πρακτική της δικαιόχρησης του εμπορικού σήματος (franchising) αποτελεί την κύρια μέθοδο επέκτασης των δικτύων πωλήσεων των περισσοτέρων επιχειρήσεων του κλάδου.
Βάσει έρευνας, 25 περίπου επιχειρήσεις εκμετάλλευσης αλυσίδων συγκεντρώνουν αριθμό καταστημάτων λίγο πάνω από 2.800. Ειδικότερα, τα καταστήματα με προϊόντα κινητής/σταθερής τηλεφωνίας ξεπερνούν τα 1.800, αναπτυσσόμενα κυρίως με τη μέθοδο franchising από τις ίδιες τις εταιρείες-παρόχους σύνδεσης κινητής τηλεφωνίας.
Οι συνολικές πωλήσεις των αλυσίδων καταστημάτων πολυμέσων και κινητής τηλεφωνίας (με τουλάχιστον 5 καταστήματα τα οποία λειτουργούν «κάτω» από το ίδιο εμπορικό σήμα) παρουσίασαν ανοδική πορεία την περίοδο 2002-2008 με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 12%. Το 2009, ωστόσο, οι συνολικές πωλήσεις μειώθηκαν κατά 4,8%.
Ειδικότερα, οι λιανικές πωλήσεις μόνο μέσω των δικτύων καταστημάτων πολυμέσων (δεν περιλαμβάνονται δηλαδή οι πωλήσεις των εταιρειών-παρόχων συνδέσεων κινητής τηλεφωνίας) σημείωσαν πτώση περίπου 2%, το 2009.
Στα πλαίσια της μελέτης πραγματοποιήθηκε επίσης χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων εκμετάλλευσης αλυσίδων καταστημάτων πολυμέσων και κινητής τηλεφωνίας βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος 6 εταιρειών. Όπως προκύπτει από τα δεδομένα αυτά, οι συνολικές πωλήσεις των έξι επιχειρήσεων αυξήθηκαν κατά 4,8% το 2008 σε σχέση με το 2007. Το μικτό κέρδος σημείωσε οριακή αύξηση (1,7%), ενώ σημαντική ήταν η αύξηση των λοιπών λειτουργικών εξόδων (κατά 24,11%). Το γεγονός αυτό οδήγησε στην εμφάνιση ζημιών το 2008 έναντι κερδών το 2007. Αντίστοιχα, τα κέρδη EBITDA παρουσίασαν σημαντική πτώση κατά 86,8% το 2008.