Χαμηλότερη είναι η τιμή του τυπικού καλαθιού προϊόντων στα σούπερ μάρκετ της Ελλάδας, σε σχέση με την Αγγλία, τη Γαλλία και την Ισπανία. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σύμφωνα με την οποία η χώρα μας έχει σημαντικά χαμηλότερο μέσο καλάθι από την Αγγλία κατά σχεδόν 16%, τη Γαλλία κατά σχεδόν 18% και ελαφρώς φθηνότερο καλάθι από την Ισπανία σχεδόν 0,5%.

Η τριμηνιαία έκθεση-αναφορά του ΙΕΛΚΑ παρουσίασε τα αποτελέσματα οργανωμένης έρευνας σύγκρισης τιμών σε τυπικό καλάθι προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα, το Φεβρουάριο 2012, σε σύγκριση με την Αγγλία, τη Γαλλία και την Ισπανία.

Για την παρούσα ανάλυση, συγκρίθηκαν οι τιμές σε 20 υποκατηγορίες προϊόντων, που συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι. Αυτές οι 20 υποκατηγορίες προϊόντων περιελάμβαναν ένα σημαντικό δείγμα τιμών εκατοντάδων προϊόντων. Για την Ελλάδα 225 προϊόντα, για την Αγγλία 311 προϊόντα, για τη Γαλλία 290 και για την Ισπανία 155 προϊόντα.

Όπως τονίζει το ΙΕΛΚΑ, η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά, όταν αφαιρεθεί ο αναλογούν ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για το ΦΠΑ, που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Η σύγκριση των καλαθιών, σε αυτή την περίπτωση, δείχνει ότι η Ελλάδα έχει ακόμα χαμηλότερο μέσο καλάθι από την Αγγλία κατά 24% περίπου και τη Γαλλία κατά 24,5% περίπου, ενώ έχει πλέον και φθηνότερο μέσο καλάθι από την Ισπανία κατά 4,5% περίπου.

«Αυτό είναι αποτέλεσμα της πολύ μεγάλης διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά)», όπως σχολιάζει το ΙΕΛΚΑ. «Στην Ελλάδα, αυτός ο ΦΠΑ, από τον Ιανουάριο 2011, είναι 13%, σημαντικά υψηλότερος από την Αγγλία (5%), τη Γαλλία (5,5% ή 7%) και την Ισπανία (8%), επηρεάζοντας αναπόφευκτα τις τελικές τιμές», σύμφωνα με την έρευνα.

«Ιδιαίτερα θετική για την ελληνική αγορά είναι η σύγκριση των ελάχιστων τιμών του τυπικού καλαθιού ανά χώρα. Η Ελλάδα διαθέτει το φθηνότερο καλάθι ανά χώρα κατά 4% σε σχέση με το Ηνωμένο Βασίλειο, κατά 18% σε σχέση με τη Γαλλία και κατά 10% σε σχέση με την Ισπανία. Επίσης, χωρίς ΦΠΑ, το ήδη φθηνό ελληνικό καλάθι είναι φθηνότερο κατά 9% από το Ηνωμένο Βασίλειο, κατά 21% σε σχέση με τη Γαλλία και κατά 14% σε σχέση με την Ισπανία», αναφέρεται στην έρευνα.

«Αυτή η εξέλιξη είναι αποτέλεσμα των ανατιμήσεων, που παρατηρήθηκαν στο εξωτερικό σε κάποια είδη, λόγω της αύξησης των πρώτων υλών και ταυτόχρονα, της συγκράτησης των τιμών στην Ελλάδα, αλλά και της σταδιακής διείσδυσης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην ελληνική αγορά, λόγω και της οικονομικής κρίσης.

Το γενικό συμπέρασμα, που προκύπτει από την παραπάνω ανάλυση, είναι ότι το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων (σουπερμάρκετ) παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα με κατά μέσο όρο χαμηλότερη τιμή (ακόμα και στα φθηνά προϊόντα των τυπικών 20 κατηγοριών), που είναι αποτέλεσμα της οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και των σουπερμάρκετ για συγκράτηση των τιμών», καταλήγει το ΙΕΛΚΑ.