Νέο μέτωπο με το λαθρεμπόριο καυσίμων ετοιμάζεται να ανοίξει η κυβέρνηση. Οι προσπάθειες που έγιναν για να καταπολεμηθεί το φαινόμενο με την επιβολή πλαφόν στην βενζίνη δεν απέδωσαν, ενώ το μέτρο της πλήρης εξίσωσης του ειδικού φόρου στα καύσιμα μετατέθηκε για τον Οκτώβριο του 2012.

Τα κρατικά ταμεία χάνουν ετησίως 500 εκατ. ευρώ, καθώς η μάστιγα του λαθρεμπορίου στα καύσιμα στερεί από τα κρατικά ταμεία έσοδα τόσο από τον ΦΠΑ όσο και από τους αυξημένου ειδικούς φόρους που έχουν επιβληθεί στα πετρελαιοειδή. Ως εκ τούτου τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης, έχουν καταρτίσει σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, που σε μεγάλο βαθμό βασίζεται στις προτάσεις των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών.

Εκτός από εντατικοποίηση ελέγχων για εντοπισμό μηχανισμών καταδολίευσης αντλιών σε πρατήρια υγρών καυσίμων (που έχει ήδη ξεκινήσει), το υπουργείο Οικονομικών, εξετάζει και το ενδεχόμενο εφαρμογής συστήματος ελέγχου εισροών – εκροών στα πρατήρια. Το πρώτο βήμα έχει άλλωστε γίνει με την πλήρη μηχανογράφηση στην έκδοση αποδείξεων και τιμολογίων.

Μεγάλο στοίχημα όμως για το υπουργείο είναι η εξάρθρωση των κυκλωμάτων εικονικών εξαγωγών καυσίμων. Για το σκοπό αυτό θα ενταθούν οι έρευνες από τον ΣΔΟΕ και την οικονομική αστυνομία στις εξαγωγές αλλά και στην διακίνηση ναυτιλιακών καυσίμων και που γίνονται από τα αρμόδια τελωνεία.

Στο θέμα αυτό, ειδικά οι φορείς του κλάδου των πετρελαιοειδών, προτείνουν τη λήψη μέτρων για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τη χορήγηση αδειών εμπορίας κατηγορίας Β1, ώστε να επιτρέπεται η διακίνηση ναυτιλιακών καυσίμων μόνο σε επιχειρήσεις με σοβαρές υποδομές και κεφάλαια κίνησης.

Προτείνεται επίσης η σήμανση όλων των βυτιοφόρων Ι.Χ. και Δ.Χ με το εμπορικό σήμα της εταιρίας εμπορίας πετρελαιοειδών και πραγματοποίηση ελέγχων καθ’ οδόν του νόμιμου της διακίνησης.

Το σχέδιο προβλέπει και δειγματοληπτικό έλεγχο τιμολογίων εταιριών εμπορίας για τυχόν περιπτώσεις λαθρεμπορίου και πειρατείας μαζί με ελέγχους του φορτίου και του νόμιμου της διακίνησης που γίνεται με τα μικρά βυτιοφόρα των πρατηρίων.

Στην ίδια κατεύθυνση ζητούμενο είναι και η εξάρθρωση του κυκλώματος νοθείας της βενζίνης με μεθανόλη.