Η πρόταση του Π. Παυλόπουλου για δημιουργία ενός ευρωπαϊκού Δ.Ν.Τ πιο δημοκρατικού για την αντιμετώπιση Κρίσεων εντός της Ευρώπης πήρε πλέον μορφή και αποτελεί πρόταση της Σλοβακικής προεδρίας προς το Eurogroup, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters.
Να σημειωθεί ότι στις 2 Απριλίου του 2016 ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είχε πει στον πρωθυπουργό σε συνομιλία τους τα εξής: «Όπως έχω καταστήσει και δημοσίως γνωστό, θεωρώ πως από τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Ευρωζώνη έχουν διαμορφώσει τον ESM, τη σημερινή αποστολή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου έπρεπε να την είχε αναλάβει εδώ και καιρό ο ίδιος ο ESM μέσω δικών του έμπειρων στελεχών. Και τούτο διότι, πέραν των άλλων που αφορούν αυτό τούτο το κύρος των Ευρωπαϊκών Θεσμών, η τεχνογνωσία των στελεχών του ESM θα ήταν σαφώς ανώτερη εκείνης των στελεχών του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, με βάση την όλη διεθνή προϊστορία του τελευταίου.»
Σύμφωνα λοιπόν με το Reuters η δημιουργία ενός ταμείου της Ευρωζώνης, που θα βοηθήσει στη θωράκισή της από χρηματοπιστωτικά σοκ, θα τεθεί προς συζήτηση σήμερα στη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών και των Διοικητών των Κεντρικών Τραπεζών της ΕΕ.
Η Ευρωζώνη στερείται σήμερα δύο χαρακτηριστικών, που πρέπει να έχει μία εύρυθμα λειτουργούσα νομισματική ένωση, αναφέρει η σλοβακική προεδρία της ΕΕ σε σημείωμά της για τις συζητήσεις που θα έχουν υπουργοί την Παρασκευή και το Σάββατο στη Μπρατισλάβα.
Το πρώτο χαρακτηριστικό είναι μία ασφαλιστική λειτουργία, η οποία θα μπορούσε να μετακινήσει χρήματα από τις ευημερούσες στις προβληματικές χώρες της ΕΕ. Το δεύτερο χαρακτηριστικό είναι μία σταθεροποιητική λειτουργία που θα απορροφούσε τα εξωτερικά σοκ για το σύνολο της Ευρωζώνης.
Ένα «δημοσιονομικό ταμείο» της Ευρωζώνης, θα κάλυπτε και τα δύο αυτά χαρακτηριστικά.
«Η ύπαρξη ενός δημοσιονομικού ταμείου θα… μείωνε την πίεση στην κεντρική τράπεζα να προχωρήσει σε μη συμβατική νομισματική πολιτική», αναφέρει το έγγραφο της σλοβακικής προεδρίας.
Η ιδέα ενός τέτοιου ταμείου αιωρούνταν από την κρίση κρατικού χρέους του 2012 και αποτελεί μέρος σχεδίων για την περαιτέρω οικονομική ολοκλήρωση της Ευρωζώνης μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Μεταξύ άλλων ωφελειών, θα μπορούσε να βελτιώσει τη συμμόρφωση στους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ, επειδή τα χρήματά του θα ήταν διαθέσιμα μόνο για τις χώρες που σέβονται τους κανόνες και δεν έχουν μακροοικονομικές ανισορροπίες, τονίζει το σημείωμα.
Η πρόσβαση στο ταμείο θα μπορούσε επίσης να συνδέεται με την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που συστήνονται κάθε χρόνο σε όλες τις χώρες από την Κομισιόν και τους υπουργούς Οικονομικών της ΕΕ, σημειώνεται.
Το ταμείο θα μπορούσε, περαιτέρω, να βοηθήσει στην αποτροπή πανικού στις αγορές και ντόμινο σε περιόδους κρίσης, αλλά πρέπει να αποφευχθεί να αποτελεί μία συγκαλυμμένη μορφή μόνιμων μεταβιβάσεων από ένα μέρος της Ένωσης σε άλλο, σύμφωνα με το έγγραφο. Θα πρέπει να εφαρμόζεται αυτόματα, για να αποφευχθούν μακρές πολιτικές συζητήσεις που θα υπονόμευαν την αποτελεσματικότητά του.
Οι κανόνες για την ενεργοποίησή του, για το πόσα χρήματα θα χρησιμοποιηθούν, για ποιο σκοπό και πώς θα αποπληρωθούν, πρέπει να είναι γνωστοί εκ των προτέρων, σημειώνεται.
Το ταμείο θα μπορούσε να έχει τη μορφή ενός ευρωπαϊκού πλαισίου για την ασφάλιση της ανεργίας, σύμφωνα με το έγγραφο, συμπληρώνοντας εθνικά προγράμματα κατά της ανεργίας.
Οι χώρες που έχουν πλεονάσματα σε καλές οικονομικά εποχές θα μπορούσαν να δαπανήσουν τα χρήματα για να βοηθήσουν στην κάλυψη των ελλειμμάτων χωρών που βρίσκονται σε ύφεση.
Η χρηματοδότηση του ταμείου θα μπορούσε να προέρχεται από ετήσιες εισφορές. Οι πληρωμές μπορεί να συνδέονται με το παραγωγικό κενό ή το επίπεδο της ανεργίας. Μία άλλη επιλογή θα ήταν ένα επενδυτικό ταμείο που θα χρηματοδοτούσε μεγάλα πανευρωπαϊκά προγράμματα υποδομών, αντίστοιχα με το Ευρωπαϊκό Ταμείο για Στρατηγικές Επενδύσεις που λειτουργεί σήμερα.