Αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον προσελκύει η διαδικασία τμηματικής πώλησης ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης» (ΟΛΘ ΑΕ).
Πέραν των 8 επιχειρηματικών σχημάτων, που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον στη δεύτερη φάση του σχετικού διαγωνισμού, στο προσκήνιο εμφανίζονται πλέον κι άλλοι «μνηστήρες», οι οποίοι επιχειρούν ν΄ αναπτύξουν συνέργειες με όσους έχουν ήδη καταθέσει φακέλους, προκειμένου να μπουν έστω εκ των υστέρων στο «παιχνίδι» (καθώς η διαδικασία έχει κλείσει και νέα σχήματα μπορούν να εισέλθουν σε αυτή μόνο μέσω συνεργασιών με τα ήδη υφιστάμενα). Τα παραπάνω προκύπτουν από σημερινές δηλώσεις, στη Θεσσαλονίκη, του προέδρου του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), Στέργιου Πιτσιόρλα.
Ο ίδιος σημείωσε ότι οι δεσμευτικές προσφορές για τον ΟΛΘ αναμένεται να κατατεθούν μέχρι τα μέσα Απριλίου, ενώ πρόσθεσε ότι τη διαδικασία της πώλησης εκτιμάται ότι θα υποβοηθήσει και η προγραμματισμένη έναρξη διαδικασίας για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με τη ΓΑΙΑΟΣΕ.
«Έχει γίνει μια καταρχήν συμφωνία με τη ΓΑΙΑΟΣΕ, στην οποία ανήκει το στρατόπεδο, για να ξεκινήσουν οι εργασίες καθαρισμού. Ως περιοχή, το στρατόπεδο έχει τις απαραίτητες χρήσεις, οπότε δεν χρειάζονται αδειοδοτήσεις κτλ. Ανακοινώσεις θα θέλαμε να γίνουν το αργότερο τον Ιανουάριο, γιατί θα βοηθήσουν και τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού», σημείωσε ο κ. Πιτσιόρλας.
«Νόθο το καθεστώς των εισηγμένων ΑΕ με δημόσιες εξουσίες»
Επισήμανε πως σε ό,τι αφορά την υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης για τον ΟΛΘ, το βασικό που πρέπει να αλλάξει έχει να κάνει με τις εξουσίες και τις αρμοδιότητες.
«Σήμερα ισχύει ένα νόθο καθεστώς. Υπάρχει μια ΑΕ, εισηγμένη στο χρηματιστήριο, που ταυτόχρονα ασκεί και δημόσιες εξουσίες», σημείωσε. Κανονικά, πρόσθεσε, η ΑΕ ασκεί μόνο τις εμπορικές δραστηριότητες. Για τη δε μορφή της λιμενικής αρχής, που θα αναλάβει τις δημόσιες εξουσίες και τον έλεγχο από πλευράς του δημοσίου, το υπουργείο Ναυτιλίας θα «φέρει» άμεσα σχετικό νομοσχέδιο.
Στη σύμβαση και το διατηρητέο του επιβατικού σταθμού
Κατά τα λοιπά, η διαδικασία για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν παρουσιάζει τις δυσκολίες που υπήρξαν σε ό,τι αφορά συγκεκριμένες περιοχές της λιμενικής ζώνης στον Πειραιά, καθώς δεν υπάρχουν «θολά» σημεία. Μοναδική εξαίρεση είναι η πρώτη προβλήτα του λιμανιού, που δεν μπορεί να αλλάξει χρήση και χαρακτήρα (σ.σ. πρόκειται για προβλήτα που έχει αποδοθεί προς χρήση από τους πολίτες). Το εμβληματικό διατηρητέο κτήριο του πρώην επιβατικού σταθμού θα παραχωρηθεί μαζί με το λιμάνι και αναμένεται να λειτουργήσει ως πολυχώρος για την πόλη της Θεσσαλονίκης.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ σημείωσε ακόμη ότι η πρόταση του Ταμείου είναι το ετήσιο αντάλλαγμα του 2% επί του κύκλου εργασιών του λιμένος, που εισπράττει το δημόσιο, να αυξηθεί στο 3,5% και «να πηγαίνει στους δήμους, που δέχονται την όχληση και δεν είναι δυνατόν να μην αποζημιώνονται γι’ αυτή».
Υπενθυμίζεται ότι το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ προβλέπεται να πωληθεί σε δύο φάσεις: αρχικά το 51% και στη συνέχεια, σε βάθος πενταετίας, το υπόλοιπο 16% των μετοχών.
Στις αρχές του 2016 η αποσφράγιση των προσφορών για τον ΟΛΠ
Στο μεταξύ, στις αρχές του 2016 αναμένεται να αποσφραγιστούν οι δεσμευτικές προσφορές για το 51% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), ώστε να αναδειχτεί ο προτιμητέος επενδυτής. Η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή των προσφορών είναι η Δευτέρα 21η Δεκεμβρίου, αλλά λόγω των εορτών η αποσφράγιση των φακέλων αναμένεται να γίνει στις αρχές του νέου έτους. Υπενθυμίζεται ότι ο επενδυτής που θα κυριαρχήσει στο διαγωνισμό καλείται να πραγματοποιήσει επενδύσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ στην επόμενη πενταετία, συν 50 εκατ. ευρώ μετά την πάροδο αυτού του διαστήματος.