Το μεγάλο στοίχημα των ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών είναι οι δυνατότητες ανάπτυξής τους μετά το 2015 – τελευταίο έτος απορρόφησης κονδυλίων ΕΣΠΑ. Με δεδομένο ότι οι μεγάλοι ευρωπαϊκοί όμιλοι πραγματοποιούν σχεδόν το ½ του κύκλου εργασιών από δραστηριότητες εκτός κατασκευαστικού αντικειμένου (έναντι 18% για τους τρεις μεγαλύτερους ελληνικούς ομίλους το 2010), η επέκταση των ελληνικών ομίλων σε άλλους τομείς αναμένεται να ενταθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με τα συμπεράσματα μελέτης της Εθνικής Τράπεζας για τον κατασκευαστικό κλάδο.

Πέρα από τα έργα υποδομών στην Ελλάδα, η χρήση της τεχνογνωσίας τους σε μεγάλα έργα σε χώρες της Κεντροανατολικής Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής μπορεί να προσφέρει σημαντική δυναμικότητα στον κλάδο, αναφέρεται στην μελέτη.

Όπως εκτιμούν οι αναλυτές της Εθνικής, οι περιοριστικές συνθήκες χρηματοδότησης θα πλήττουν την κατασκευαστική δραστηριότητα των ομίλων κατά την επόμενη τριετία.

Βάσει των προβλέψεων της Εθνικής για τις πηγές χρηματοδότησης των κατασκευαστικών και υποθέτοντας ότι το ανεκτέλεστο στο εξωτερικό θα υλοποιηθεί εντός διετίας, εκτιμήθηκε η πορεία της κατασκευαστικής δραστηριότητας των ομίλων έως το 2013. Βασικό συμπέρασμα είναι η συρρίκνωση του κύκλου εργασιών το 2011 (-20%) υπό την πίεση του περιορισμού της χρηματοδότησης, και η σταδιακή ανάκαμψή του κατά τη διετία 2012-2013 (26% κ.μ.ο. ετησίως). Όσον αφορά το περιθώριο λειτουργικού κέρδους για κατασκευαστική δραστηριότητα, εκτιμάτε να αυξηθεί σταδιακά σε 4,6% το 2013 από 4% το 2011, παραμένοντας ωστόσο χαμηλότερο από το μέσο όρο της περιόδου 2005-2010 (6,7%).

Η κατασκευαστική δραστηριότητα των ομίλων συμπληρώνεται με κατασκευές στο εξωτερικό (σχεδόν κατά ½ στη Μέση Ανατολή και κατά ½ στη ΝΑ Ευρώπη). Κατά την περίοδο 2004-2007, ο κύκλος εργασιών από το εξωτερικό ήταν της τάξης του 0,5 δισ. Ευρώ ετησίως. Ωστόσο, ο κύκλος εργασιών από δραστηριότητες στο εξωτερικό αυξήθηκε στα επίπεδα του 1 δισ. Ευρώ ετησίως την περίοδο 2008-2010, αντανακλώντας την υλοποίηση του υψηλού ανεκτέλεστου (το οποίο παραμένει μετά το 2006 στα επίπεδα των 2-3 δισ.ευρώ ). Στο σημείο αυτό είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η πολιτική αστάθεια στις χώρες της Μ. Ανατολής δημιουργεί αβεβαιότητα τόσο για την ολοκλήρωση των εν εξελίξει έργων όσο και για την ανάληψη νέων έργων, επισημαίνουν οι αναλυτές της τράπεζας.