Καταστροφικές χαρακτηρίζει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ανωνύμων, Περιορισμένης Ευθύνης & Προσωπικών Τεχνικών Εταιριών (ΣΑΤΕ) τις συνέπειες στον κατασκευαστικό κλάδο, λόγω παύσης πληρωμών του δημοσίου.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του ΣΑΤΕ, το συνολικό ποσό οφειλών του Δημοσίου προς τις κατασκευαστικές επιχειρήσεις εκτιμάται άνω του 1,8 δισ. ευρώ.
Η συνεχιζόμενη καθυστέρηση ή και παύση πληρωμών βεβαιωμένων εργασιών, από την πλευρά του στενού (υπουργεία) και ευρύτερου (ΔΕΚΕ, ΟΤΑ κλπ.) δημόσιου τομέα, η οποία έχει υπερβεί χρονικώς και σε έκταση κάθε προηγούμενο, είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει άμεσα:
– στην πτώχευση υγιών τεχνικών εταιρειών,
– στη διακοπή σοβαρών έργων υποδομής, ακόμη και σε προγράμματα που υπάρχει ανάγκη αύξησης της απορροφητικότητας (ΕΣΠΑ),
– στη διάχυση των οικονομικών προβλημάτων σε σωρεία συνεργαζόμενων επιχειρήσεων προμηθευτών-υπεργολάβων κλπ.
– στην απώλεια εργασίας για πολύ σημαντικό αριθμό εργαζομένων του ευρύτερου κλάδου.
Αυτά, μεταξύ άλλων, επισημαίνει ο ΣΑΤΕ, με έγγραφο προς τον υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ως αρμόδιο για την επιβίωση των παραγωγικών επιχειρήσεων της χώρας, αλλά και στους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιώργο Παπακωνσταντίνου και Δημήτρη Ρέππα, αντίστοιχα.
Όπως υπογραμμίζει ο ΣΑΤΕ, σχεδόν ένας στους τέσσερις άλλοτε εργαζόμενους στον κλάδο βρίσκεται στην ανεργία, οι περισσότεροι, για μακρό διάστημα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, μεταξύ τρίτου τριμήνου 2008-τρίτου τριμήνου 2010, είχαν χαθεί 79.400 θέσεις εργασίας από τον κλάδο, δηλαδή το 20%.
Δυστυχώς, παρά τα αλλεπάλληλα έγγραφά μας και τη δημοσιότητα, την οποία έχει προσλάβει το θέμα, η κατάσταση όχι μόνο δεν βελτιώνεται, αλλά, αντιθέτως, τους τελευταίους μήνες έχει οξυνθεί», τονίζει ο ΣΑΤΕ στο έγγραφό του προς τους τρεις υπουργούς, κυρίως,
– Με την άρνηση εφαρμογής, έστω της δυνατότητας συμψηφισμού των απαιτήσεων με οφειλές προς το δημόσιο. Έτσι, για παράδειγμα, οι επιχειρήσεις καλούνται να καταβάλουν ΦΠΑ, ο οποίος δεν έχει εισπραχθεί και αφορά τιμολόγια που έχουν εκδοθεί σύννομα. Μάλιστα, οι κατασκευαστικές εταιρείες, σε περίπτωση αδυναμίας εκπλήρωσης των υποχρεώσεών τους, απειλούνται και με σκληρές ποινικές διώξεις (προσωποκράτηση κλπ).
– Με τη «βιομηχανία» ανακοπών, με επίκληση προσχηματικών λόγων, την οποία συστηματικά έχει υιοθετήσει πλέον το δημόσιο, επιχειρεί, επί της ουσίας, να αποφύγει την πληρωμή των υποχρεώσεών του, για τις περιπτώσεις εκείνες για τις οποίες έχουν ήδη επιδικασθεί σε βάρος του τελεσίδικες και εκτελεστές αποφάσεις ελληνικών δικαστηρίων.
Και όλα αυτά προστίθεται, παρά τη σαφή οδηγία της ΕΕ για πληρωμή των οφειλών του Δημοσίου εντός 90 ημερών».