Η ανακοίνωση του πρωθυπουργού, στο πλαίσιο της ΔΕΘ, ότι θα επιβληθεί έκτακτο τέλος επιβατών κρουαζιέρας τάραξε τα νερά του κλάδου διεθνώς. Το σοκ, όπως το αποκαλούν οι εταιρείες, ήρθε από το ύψος του τέλους, το οποίο για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη θα είναι 20 ευρώ.
Σύμφωνα με την εξαγγελία του πρωθυπουργού, το ειδικό τέλος θα είναι υψηλότερο σε Σαντορίνη και Μύκονο και χαμηλότερο στα υπόλοιπα λιμάνια που δεν αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα υπερτουρισμού ενώ θα κλιμακώνεται ανά χρονική περίοδο.
«Περιμέναμε την επιβολή του τέλους αφού όντως είναι πολύ χαμηλό. Αλλά τώρα πάμε στο άλλο άκρο» είπαν κύκλοι της διεθνούς αγοράς, όπως αναφέρει το «Πρώτο Θέμα» και προσθέτουν: «Στα λιμάνια της Ευρώπης το τέλος κυμαίνεται στα 3 – 3,5 ευρώ. Στη Βαρκελώνη το λιμενικό τέλος επιβάτη είναι 3,25 ευρώ και 7 ευρώ ο τουριστικός φόρος, που ισχύει όμως για όλους τους τουρίστες και όχι μόνο για την κρουαζιέρα. Μας αιφνιδίασε το 20άρικο.»
Στελέχη από τον κλάδο της κρουαζιέρας, σύμφωνα με το δημοσίευμα, έδωσαν παραδείγματα για προσεγγίσεις σε Μύκονο και Σαντορίνη, νησιά, τα οποία οι μεγάλες εταιρείες έχουν στο ίδιο δρομολόγιο.
Μεγάλος όμιλος αμερικανικών συμφερόντων έχει ήδη προγραμματίσει για το 2025 έξι πλοία του μεταφορικής ικανότητας 5.000 επιβατών το καθένα, να προσεγγίζουν τη Μύκονο και τη Σαντορίνη.
Το κάθε πλοίο θα κάνει 22 προσεγγίσεις το καλοκαίρι. Ήτοι 22 x 5.000 επιβάτες = 110.000 επιβάτες. Επί 20 ευρώ το άτομο = 2,2 εκατομμύρια ευρώ για ένα και μόνο κρουαζιερόπλοιο με προορισμό τη Σαντορίνη. Άλλα τόσα θα είναι για την Μύκονο. Σύνολο 4,4 εκατομμύρια ευρώ για ένα και μόνο πλοίο που θα προσεγγίσει τα δύο αυτά νησιά χωρίς να υπολογίζεται η χρέωση και για τους υπόλοιπους προορισμούς.
Με έξι συνολικά πλοία, το κόστος για τον αμερικανικό όμιλο εκτινάσσεται στα 26,4 εκατομμύρια ευρώ μέσα σε μία σεζόν. Και έθεσαν το ερώτημα: «Μέρος των εισπράξεων θα πάει στα λιμάνια. Θα θέλαμε να ξέρουμε πού θα πάνε τα υπόλοιπα ποσά».
Θέση για το θέμα του έκτακτου τέλους επιβατών κρουαζιέρας πήρε η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας. «Εκτιμούμε την ισχυρή συνεργασία του κλάδου της κρουαζιέρας με την Ελλάδα και έχουμε ζητήσει επανειλημμένα περισσότερες επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές, οι οποίες ωφελούν τόσο τις τοπικές κοινωνίες όσο και τους επισκέπτες. Οποιαδήποτε αύξηση στα λιμενικά τέλη θα πρέπει να ανταποκρίνεται στον επιδιωκόμενο σκοπό, να είναι αναλογική προς τις συγκεκριμένες λιμενικές επενδυτικές ανάγκες και να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες. Θα πρέπει επίσης να εφαρμοστεί έπειτα από έγκαιρη προειδοποίηση».