Η αύξηση του κόστους ζωής φανερώνεται για ακόμη μια φορά στο… πορτοφόλι των πολιτών, αφού το Πάσχα μόνο μία στις 4 οικογένειες θα κάνει διακοπές, ενώ κατά μέσο όρο κάθε νοικοκυριό θα ξοδέψει 120 ευρώ στο πασχαλινό τραπέζι.
Το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) πραγματοποίησε έρευνα τον Μάρτιο του 2024 με δείγμα 800 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα, σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, ότι περίπου οι μισές οικογένειες θα αποφύγουν να αγοράσουν γλυκά.
Πιο αναλυτικά:
Ένα στα τέσσερα νοικοκυριά (26%) δηλώνει ότι θα ταξιδέψει το Πάσχα εκτός των αστικών κέντρων σε χωριό ή νησί. Το ποσοστό αυτό την προηγούμενη δεκαετία έφτανε ακόμα και το 53%.
Τα οικογενειακά τραπέζια αυτών των ημερών θα είναι μικρότερα σε σχέση με το παρελθόν. Το 43% δηλώνει ότι θα συμμετέχει σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. Το ποσοστό αυτό είναι αυξημένο σε σχέση με το 40% του 2023, αλλά σαφώς μειωμένο σε σχέση με το 67% του 2019.
Αυξάνεται η τάση Do-It-Yourself (DIY) όσον αφορά τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική. Δηλαδή, οι καταναλωτές επιλέγουν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν. Το ποσοστό που θα φτιάξει γλυκά στο σπίτι ανεβαίνει από το 43% στο 50% και το βάψιμο αυγών ανεβαίνει από το 62% στο 79%.
Όσον αφορά το σούβλισμα του αρνιού, αν και καταγράφεται μία αύξηση σε σχέση με το 2023, σε σχέση με το παρελθόν, τα ποσοστά είναι χαμηλά. Συγκεκριμένα, 33% δηλώνει ότι θα σουβλίσει αρνί έναντι 32% το 2023, όταν το ποσοστό του 2019 ήταν στο 67%. Το ψήσιμο στο φούρνο καταγράφεται αυξημένο από 40% σε 46%. Αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό με τον μειωμένο αριθμό ατόμων στα οικογενειακά τραπέζια μεταφράζεται σε εκτιμήσεις για αγορές μικρότερων ποσοτήτων, αλλά και την επιλογή διαφορετικών «κοπών» για τα είδη κρέατος από τους καταναλωτές. Το 42% δηλώνει ότι θα αγοράσει αρνί ή κατσίκι από το κρεοπωλείο, ενώ το 31% από το σουπερμάρκετ.
Τέλος, ένα μειωμένο ποσοστό, 9% (έναντι 12% το 2023), δηλώνει ότι θα κάνει πασχαλινό γεύμα στον κλάδο της εστίασης.
Οι πασχαλινές αγορές
Όσον αφορά τις αγορές του Πάσχα:
η πλειοψηφία των αγορών θα γίνει τη Μεγάλη Εβδομάδα (Σχήμα 2). Συγκεκριμένα, μόνο το 35% θα κάνει τις αγορές νωρίτερα. Το 4% θα κάνει τις αγορές του το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, το 53% τη Μεγάλη Εβδομάδα και το 9% τελευταία στιγμή.
Η συνολική δαπάνη για αγορές το Πάσχα αναμένεται να παραμείνει σταθερή (σχήμα 3) με μία τάση μείωσης με βάση τις απαντήσεις των καταναλωτών. Το 40% εκτιμά ότι θα μειώσει τις αγορές του, ενώ το 34% ότι θα τις αυξήσει. Το 26% θεωρεί ότι θα μείνει αμετάβλητη.
Τέλος, μεσοσταθμικά εκτιμάται ότι η φετινή δαπάνη για το Πάσχα ανά νοικοκυριό (σχήμα 4) θα ανέρχεται σε 190 ευρώ, 120 ευρώ για είδη παντοπωλείου και 70 ευρώ για άλλα είδη, όπως π.χ. δώρα.