Άλλη μια «παγίδα» σε κρυφά εισοδήματα στήνει η ΑΑΔΕ προχωρώντας στην υποχρεωτική καθιέρωση ψηφιακού πελατολογίου μέσω του οποίου ο φορο-ελεγκτικός μηχανισμός θα έχει τη δυνατότητα να «βλέπει» τους πελάτες χιλιάδων επαγγελματιών και να διασταυρώνει τα στοιχεία με τις αποδείξεις που έχουν εκδοθεί και διαβιβαστεί στα MyData.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό το μέτρο θα εφαρμοστεί σε πρώτη φάση σε συνεργεία αυτοκινήτων, βουλκανιζατέρ, εταιρείες πάρκινγκ και ενοικίασης οχημάτων, επιχειρήσεις διοργάνωσης εκδηλώσεων αλλά και εκδρομών και στη συνέχεια θα επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες επαγγελμάτων.
Η απόφαση Πιτσιλή
Το δρόμο για την καθιέρωση του ψηφιακού πελατολογίου άνοιξε απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή που προβλέπει τη συγκρότηση ειδικής ομάδας εργασίας για “Την ανάπτυξη και τον καθορισμό των επιχειρησιακών απαιτήσεων για την υλοποίηση του έργου «Ψηφιακό Πελατολόγιο». Έργο της ομάδας εργασίας είναι
- Η αποτύπωση των επιχειρησιακών απαιτήσεων που αφορούν επιτηδευματίες που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών σε οχήματα.
- Η αποτύπωση των επιχειρησιακών απαιτήσεων που αφορούν χώρους εκδηλώσεων.
- Η επιλογή και ο καθορισμός των υπόλοιπων κλάδων δραστηριότητας, καθώς και η σύνταξη επιχειρησιακών απαιτήσεων.
Η λίστα
Ψηλά στη λίστα των υπόχρεων βρίσκονται:
- Επαγγελματίες που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών σε οχήματα όπως συνεργεία οχημάτων, ηλεκτρολογεία αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών, βουλκανιζατέρ, φανοποιεία, επιχειρήσεις πώλησης ανταλλακτικά και αξεσουάρ οχημάτων, χώροι στάθμευσης οχημάτων, πλυντήρια αυτοκινήτων, επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων, επιχειρήσεις πώλησης καινούργιων και μεταχειρισμένων οχημάτων.
- Επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των εκδηλώσεων από χώρους (κτήματα και αίθουσες), εταιρείες catering, εταιρείες διοργάνωσης
Τo νέο όπλο σε συνδυασμό με την διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS ψηφιακά τιμολόγια και δελτία αποστολής θα συνδράμει σημαντικά στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής με τα κόλπα απόκρυψης τζίρου από επιτήδειους. Κι αυτό γιατί οι φορολογικές αρχές θα έχουν πλήρη και άμεση εικόνα για την «πελατειακή κίνηση» ενός επαγγελματία και θα μπορούν να διασταυρώνουν τα δεδομένα με τα στοιχεία για τις αποδείξεις που εμφανίζει ο φορολογούμενος στα ηλεκτρονικά βιβλία στο MyData της ΑΑΔΕ.
Ουσιαστικά πρόκειται για τη σύγχρονη ψηφιακή έκδοση των πρόσθετων βιβλίων που τηρούσαν μέχρι το 2012 χιλιάδες επαγγελματίες. Συγκεκριμένα τα πρόσθετα βιβλία σε χειρόγραφη μορφή ήταν υποχρεωτικά για αρκετές δεκαετίες σε πολλούς επαγγελματικούς κλάδους, όπως γιατροί, οδοντίατροι, εκμεταλλευτές χώρων διαμονής ή φιλοξενίας, εκπαιδευτήρια, κλινικές, θεραπευτήρια, κέντρα αισθητικής, γυμναστήρια, συνεργεία κ.λπ. Σε αυτά καταγράφονταν όλοι όσοι εισέρχονταν στην επαγγελματική εγκατάσταση και με την αναγραφή ενός πελάτη θα έπρεπε να εκδοθεί και η απόδειξη παροχής υπηρεσιών. Με την καθιέρωση του νέου Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών καταργήθηκε ο Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων και στο πλαίσιο της απλοποίησης καταργήθηκαν και τα πρόσθετα βιβλία. Ωστόσο, η κατάργηση του βιβλίου πελατών φαίνεται να διευκόλυνε όσους δεν εκδίδουν αποδείξεις για να κρύψουν εισοδήματα.