Μάχη με το χρόνο για τον καθαρισμό της θάλασσας και των παράκτιων περιοχών από το πυκνό μαζούτ δίνουν και σήμερα απορρυπαντικά σκάφη, ιδιωτικά αλλά και του Λιμενικού.
Στόχος είναι ο καθαρισμός των παράκτιων περιοχών σε Σαλαμίνα, Πειραιά, Άγ. Κοσμά και Γλυφάδα στις οποίες έχει παρατηρηθεί μεγάλη διάσπαρτη θαλάσσια ρύπανση από ουσίες πετρελαιοειδών μετά τη βύθιση του μικρού δεξαμενόπλοιου «Αγ. Ζώνη ΙΙ» νοτιοδυτικά της Αταλάντης, στον Σαρωνικό.
Συνεργεία επιχειρούν και από χερσαίας πλευράς ενώ η διαδικασία επικεντρώνεται σήμερα στην περιοχή της Γλυφάδας. Σε όλες τις περιοχές του Πειραιά, από τη Σαλαμίνα έως την Πειραϊκη, τον Άγιο Κοσμά και τη Γλυφάδα έχουν ποντιστεί σε ορισμένα σημεία πλωτά φράγματα για περιορισμό της ρύπανσης.
Αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος μιλούν για βελτίωση της κατάστασης σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες ενώ σε ερώτηση του Αθηναϊκού Πρακτορείο, αν υπήρξε καθυστέρηση στην έναρξη επιχείρησης απορρύπανσης μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου, τόνισαν ότι από την ώρα του συμβάντος που ήταν στις 02:00 τα ξημερώματα της Κυριακής έως τις 06:00 τα ξημερώματα οπότε ξεκίνησε η όλη επιχείρηση απορρύπανσης μεσολάβησαν 4 ώρες, και σε αυτό το διάστημα υπήρξαν διαδικασίες και διαβουλεύσεις από την αρμόδια ασφαλιστική εταιρεία του πλοίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το «Αγ. Ζώνη ΙΙ» ήταν ασφαλισμένο για 5 εκατ. ευρώ προς τρίτους. Δηλαδή ο πλοιοκτήτης του πλοίου από τη βύθιση του σκάφους δεν πρόκειται να λάβει καμία οικονομική αποζημίωση, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Ναυτιλίας, Νεκτάριο Σαντορινιό, ο οποίος μίλησε στον Αθήνα 9,84, το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στη Σαλαμίνα και τη Γλυφάδα. Όπως είπε, σήμερα ξεκινάει η απάντληση του φορτίου των καυσίμων από το σκάφος, ενώ έχει ολοκληρωθεί η στεγανοποίηση του.
Το απέραντο «μαύρο» στην Πειραϊκή και σχεδόν σε όλη την παραλιακή ζώνη δεν οφείλεται στο «Αγ. Ζώνη II», υποστήριξε στον τηλεοπτικό σταθμό «Ε» ο Θεόδωρος Κουντούρης, ιδιοκτήτης της πλοιοκτήτριας εταιρείας. Ο κ. Κουντούρης μετέθεσε την ευθύνη στο Blue Star Patmos, το οποίο είχε προσαράξει ανοιχτά της Ίου, και την Παρασκευή ρυμουλκήθηκε στο λιμάνι του Περάματος για επισκευές. «Αν είχε φύγει το καύσιμο από το “Αγία Ζώνη II”, θα είχε πλημμυρίσει όλη η Ελλάδα», είπε χαρακτηριστικά.
Τα βήματα για τον καθαρισμό και τον έλεγχο
Αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη το πρώτο βήμα, δηλαδή οι εργασίες για να απομακρυνθεί το μαζούτ και να φύγει η μαυρίλα από τις παραλίες και τη θάλασσα. Ωστόσο η υπόθεση δεν τελειώνει με την απομάκρυνση του ορατού μαζούτ.
Μετά την απομάκρυνση του πετρελαίου θα πρέπει να γίνουν πολλοί έλεγχοι για την ποιότητα του νερού και στον βυθό.
Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας μιλώντας για την επιχείρηση απορρύπανσης που είναι σε εξέλιξη, τόνισαν ότι, όταν αυτή ολοκληρωθεί σε περίπου 25 ημέρες -και τότε αναμένεται να αναλάβει δράση το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ όπου σε όλες τις περιοχές όπου υπήρξε απορρύπανση πετρελαιοειδών μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου, θα λάβει δείγματα προκειμένου μετά από έλεγχο να πιστοποιήσει την ασφάλεια και την καθαρότητα των ακτών και της θάλασσας.
Στη συνέχεια αναμένεται να υπογραφεί συμφωνητικό καλής συνεργασίας μεταξύ του λιμεναρχείου των δημάρχων των περιοχών και την εταιρείας απορρύπανσης που έχει αναλάβει την όλη επιχείρηση καθαρισμού.
Στο μεταξύ ανακοίνωση με την οποία διευκρίνισε ότι δεν έχει καμία σχέση με το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ» εξέδωσε η «Ελληνικός Νηογνώμων Α.Ε.».
«Σχετικά με τη διασπορά ανυπόστατων φημών για το δεξαμενόπλοιο Αγία Ζώνη ΙΙ, η Ελληνικός Νηογνώμων Α.Ε. ενημερώνει ότι το εν λόγω δεξαμενόπλοιο δεν έχει επιθεωρηθεί και δεν κατέχει οποιοδήποτε πιστοποιητικό αξιοπλοΐας εκδοθέν από τον Ελληνικό Νηογνώμονα», σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση.