Δρόμοι χωρίς αυτοκίνητα και μποτιλιάρισμα. Άρτια οργανωμένο δίκτυο δημόσιων μεταφορών. Οι πολίτες μετακινούνται με λεωφορεία, τραμ και μετρό. Όταν ο καιρός το επιτρέπει μετακινούνται με τα ποδήλατά τους στους ασφαλείς ποδηλατοδρόμους ή ακόμα και με τα πόδια στα φαρδιά πεζοδρόμια, απολαμβάνοντας το καταπράσινο περιβάλλον της πόλης.
Η παραπάνω εικόνα δεν περιγράφει τη σημερινή κατάσταση, ωστόσο δεν είναι ανέφικτη. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει ο αρχιτέκτονας, διδάκτωρ της Αρχιτεκτονικής Σχολής της Βαρκελώνης, Νίκος Σουλάκης, σε πρότασή του, με θέμα: «Η Θεσσαλονίκη μπορεί να αλλάξει: Πράσινη κυκλοφορία και ανάκτηση του χαμένου δημόσιου χώρου».
Ο αρχιτέκτονας βάσισε την πρότασή του σε δύο παρατηρήσεις: ότι η σχέση εξάρτησης του πολίτη με το αυτοκίνητό του είναι αποτέλεσμα της έλλειψης υποδομών δημόσιας μετακίνησης και ότι η έλλειψη δημόσιου χώρου στις εκτός κέντρου περιοχές σχετίζεται άμεσα με την απαξίωση του αρχικά προβλεπόμενου πολεοδομικού σχεδίου.
Έχοντας ζήσει στη Βαρκελώνη κατά την περίοδο της μεταμόρφωσής της, ο κ. Σουλάκης διαπίστωσε ότι των παρεμβάσεων στην ισπανική πόλη προϋπήρξε μια μακρά περίοδος εύρυθμης λειτουργίας του αστικού ιστού, με συνεπή προς τους πολίτες μέσα μεταφοράς και δημιουργία μέτρων για τη μείωση της χρήσης των ΙΧ.
Μεταφέροντας τις παραπάνω παρατηρήσεις στην πρότασή του, τονίζει ότι για να γίνει η Θεσσαλονίκη μια πιο ανθρώπινη πόλη πρέπει να περιοριστεί η χρήση των Ι.Χ. μέσα από τη δημιουργία ενός επιλέξιμου και αξιόπιστου συστήματος δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς (μετρό, τραμ και λεωφορεία) που θα αποτελέσει τη ραχοκοκαλιά της καλής λειτουργίας της πόλης.
Την ίδια ώρα θα πρέπει να εξασφαλιστούν ελεύθερες λωρίδες κίνησης για τα μέσα μεταφοράς μέσα από την αφαίρεση των σταθμευμένων αυτοκινήτων και να επιλυθεί το θέμα της στάθμευσης στις περιοχές κατοικίας, μέσα από τη δημιουργία σταθμών αυτοκινήτων.
Πόσο έτοιμοι είναι, όμως, οι Θεσσαλονικείς να αφήσουν τα αυτοκίνητά τους και να χρησιμοποιήσουν τα δημόσια μέσα μεταφοράς; Ο κ. Σουλάκης αποκαλύπτει ότι το «μυστικό» της πρότασης είναι η κοινωνική συναίνεση. «Τα μέτρα που προτείνονται δε θα αφορούν μόνο στο κέντρο, αλλά σε όλο τον συμπαγή πολεοδομικό ιστό, ώστε να ωφεληθεί η πλειονότητα των κατοίκων».
Ο ίδιος τονίζει ότι εφόσον περιοριστεί η χρήση των ΙΧ θα δημιουργηθούν άλλα οφέλη για τους πολίτες. Θα απελευθερωθεί επιφάνεια του οδοστρώματος για άλλες χρήσεις και θα μειωθεί θεαματικά η ατμοσφαιρική ρύπανση. Σημαντικό κομμάτι της πρότασης είναι λοιπόν και η αναβάθμιση του δημόσιου χώρου, με τη δημιουργία σύγχρονων δικτύων ποδηλατοδρόμων, την πεζοδρόμηση πολυσύχναστων οδών, όπως η Αγίας Σοφίας και η Πέτρου Συνδίκα, και τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων.
Στην πρόταση προβλέπεται και η αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, που σε συνδυασμό με την πράσινη κυκλοφορία θα συντελέσουν στην εξεύρεση οικονομικών πόρων.
Η πρόταση του Νίκου Σουλάκη θα παρουσιαστεί σε εκδήλωση αύριο, στις 19.30 μ.μ., στην αποθήκη Δ’ στο λιμάνι. Στην εκδήλωση, που διοργανώνει η Ένωση για τα Δικαιώματα των Πεζών, θα συμμετάσχουν, επίσης, οι Ανδρέας Κουράκης, αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας & Δικτύων Θεσσαλονίκης, Γιώργος Παπακώστας, πρόεδρος του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Α.Π.Θ., Άρις Γεωργίου, αρχιτέκτονας, Άκης Αγγελίδης, αρχιτέκτονας και αντιπρόεδρος της Ένωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών.