Η διάσημη νουβέλα του Anthony Burgess εκδόθηκε το 1962 και 40 χρόνια αργότερα περιελήφθηκε στη λίστα του περιοδικού Time, με τα «100 κορυφαία μυθιστορήματα του 20ου αιώνα». Το «Κουρδιστό πορτοκάλι» -γνωστό και από την ομότιτλη ταινία του Stanley Kubrick- είναι έργο φιλοσοφικό, που παρά τη γλωσσική του ιδιομορφία γίνεται εξαιρετικά επικοινωνιακό, προξενώντας δυνατό σοκ. Γράφει η Χαρά Κιούση Στη φουτουριστική Αγγλία οι τρομακτικές συμμορίες των χούλιγκαν αναστατώνουν την κοινωνική ηρεμία με βάρβαρες συμπεριφορές. Ο Άλεξ είναι 15 χρόνων, καγχάζει πως το σχολείο είναι άχρηστη εκπαίδευση και παρουσιάζεται ως αρχηγός μιας σπείρας ομοίων του, προκαλώντας ενδόμυχα το μίσος τους. Συχνάζει κάνοντας κοπάνες στο γαλακτοπωλείο Κορόβα, όπου, προσφέρεται «αγνό γάλα» πνιγμένο στα ναρκωτικά. Αγριότης, βία, κλοπές, βανδαλισμοί, βιασμοί και βασανισμοί τον οδηγούν στον φόνο. Αυτός ο έφηβος -παιδί καλής οικογενείας ωστόσο- που συμπεριφέρεται σαν τέρας, αγαπά και «εκστασιάζεται επιδερμικά», με την ένατη συμφωνία του Μπετόβεν. Όταν συλλαμβάνεται για την παραβατική διαγωγή του, το κράτος αναλαμβάνει την αναμόρφωσή του. Ο Άλεξ με την υπόσχεση να αποφυλακιστεί νωρίτερα, συμμετέχει εθελοντικά σ’ ένα κυβερνητικό πρόγραμμα, το οποίο αποβλέπει να καμφθεί κάθε επαναναστατικό κίνητρο του πολίτη. Το έργο δίχως να προσδιορίζει τόπο και χρόνο διατηρεί τη διαχρονικότητά του, αφού η βία υπάρχει στο κύτταρο του ανθρώπου και «ο κόσμος είναι θανάσιμα άρρωστος». Με ωμή επιστημονική βία στη βία, ο διεφθαρμένος κρατικός μηχανισμός θα αναλάβει να μεταλλάξει αντί να σωφρονίσει τον επικίνδυνο έφηβο. Με μεσαιωνική αγριότητα και δίχως συνείδηση θα διαστρεβλώσουν τη βούλησή του, ώστε να καταστεί πάμφθηνη μηχανή που θα εξυπηρετεί τα σχέδιά τους. Η εξαιρετική σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα αναδεικνύει ρεαλιστικά τον προβληματισμό του συγγραφέα, θέτοντας το ερώτημα, τι ωφελεί το κοινωνικό σύνολο, ένας κακοποιός που απειλείται να γίνει άβουλο πιόνι, περιγέλαστο ανδρείκελο στην πλευρά της παρακμιακής εξουσίας ή ένας εγκληματίας ελεύθερος με δικαίωμα ηθικής επιλογής, ώστε να αλλάξει τη ζωή του. Η μεγάλη σκηνή του θεάτρου βοήθησε στο στήσιμο του τεράστιου σκηνικού, που σε μεταφέρει με την βοήθεια του ανάλογου φωτισμού, στο εσωτερικό μιας φυλακής, σε κακόφημες γειτονιές και σε πειραματικά εργαστήρια. Μεγάλα βαρέλια που περιέχουν θαρρείς ψυχολογικό μπαρούτι έτοιμα να εκραγούν, κι’ ένας τεράστιος ανεμιστήρας -μαχαίρι του mix- προϊδεάζουν συναισθηματικά τον θεατή για ό,τι επακολουθήσει. Ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης στο ρόλο του Άλεξ καθηλώνει τον θεατή με την ολοκληρωτική θεατρική του ερμηνεία. Κάτι σαν μονόλογος που ενισχύεται διαλογικά από τους άλλους ηθοποιούς -συνένοχους συνενεργούς, που εξυπηρετούν δραστήρια και άλλους ρόλους. Με ανυπέρβλητη ενέργεια, εξαντλητική κίνηση , εκρηκτική επιθετικότητα άλλοτε σαν ρομπότ και άλλοτε σαν νευρόσπαστο, με γκριμάτσες ασυναγώνιστες πουλά αρχηγιλίκι και αχαλίνωτο νταϊλίκι. Διαισθανόμενος ωστόσο την ανάγκη των ομοίων του, τους επικαλείται αδελφοποιώντας τους με ύφος προδρομικό. «Πρότυπο του απόλυτα κακού» που για εκείνον αποτελεί αναψυχή, δανείζεται με στυλ την κωμική παραβατικότητα των κανόνων του Σαρλώ τονίζοντας εμφατικά την ψευδαίσθηση μιας «μελλοντικής ουτοπίας». Παγιδευμένος με το ένστικτο της επιβίωσης, σε μια εφιαλτική κατάσταση καταστολής της βούλησής του που τον μεταβάλει σε ξεζουμισμένο πορτοκάλι, ευτελές αντικείμενο, στην πλευρά της εξουσίας. Σοκαριστική είναι η σκηνή που του κρατούν ορθάνοιχτα τα μάτια. Η αισθητική των κοστουμιών ανατρέχει στην εκκεντρική εποχή του 90, ενώ η αξιέπαινη μετάφραση της γλώσσας (Νάντσατ) που μιλούσανε οι έφηβοι την εποχή εκείνη, υποβοηθά να αντιληφθούμε και τον διαφορετικό τρόπο σκέψης τους. Η παράσταση -από τις πιο αξιόλογες- τελειώνει με στίχους του Ρεμπώ. «Η εποχή που ανατέλλει είναι αμείλικτη και είμαστε μόνο στην αρχή».

Συντελεστές

Στον κεντρικό ρόλο ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης Πρωταγωνιστούν (αλφαβητικά): Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Λάμπρος Κτεναβός, Μένη Κωνσταντινιδου, Γιώργος Στάμος, Φάνης Παυλόπουλος, Αγγελική Τρομπούκη, Βαγγέλης Χατζηνικολάου. Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας Μετάφραση: Θοδωρής Πετρόπουλος Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης Κοστούμια: Μαρία Καραπούλιου Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας Κινησιολογία: Αγγελική Τρομπούκη Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Μιχαλόπουλος Φωτογραφίες παράστασης: Πάτροκλος Σκαφιδάς Βίντεο: Άκης Πολύζος Βοηθός σκηνοθέτη: Νουρμάλα Ήστυ Βοηθοί σκηνογράφου: Ελίνα Δράκου Παραγωγή: Παπανδρέου Α.Ε. Προβολή-Επικοινωνία: Γκέλλυ Σαρηγιάννη,6974063551

Πληροφορίες παράστασης

Θέατρο Κιβωτός Ημέρες & Ώρες Παραστάσεων: Τετάρτη 20:00 Πέμπτη 21:15 Παρασκευή 21:15 Σάββατο 18:00 & 21:15 Κυριακή 20:00 Τιμές εισιτηρίων Γενική είσοδος: 15 ευρώ Φοιτητικό:12 ευρώ Ανέργων: 10 ευρώ (απαραίτητη η προσκόμιση της ταυτότητας και του δελτίου ανεργίας. Αγορά εισιτηρίων: Στα ταμεία του Θεάτρου Κιβωτός Πειραιώς 115 Γκάζι ,τηλ.2103427426 καθημερινά 10:00-13:00 & 17:00-22:00 Κρατήσεις μέσω ίντερνετ: viva.gr