Ήταν τη δεκαετία του ’50 στην Αμερική, όταν η επανάσταση της μικρής οθόνης άρχισε να επισκιάζει την μεγάλη που μέχρι πρότινος υπερίσχυε στις προτιμήσεις του φιλοθεάμωνος κοινού. Παρόλο που η εισαγωγή της εικόνας στο σπίτι άρχισε να δημιουργεί μια νέα βιομηχανία με καινούργιες διαφημιστικές απαιτήσεις, το σινεμά και οι δημιουργοί του άρχισαν να συνειδητοποιούν πως για να κρατήσουν τα υψηλά ποσοστά της μέχρι πρότεινος επιχειρηματικής τους δραστηριότητας είναι αναγκασμένοι να επιστρατεύσουν εκκεντρικότητα και ευρηματικότητα ιντριγκάροντας τους δυνητικούς σινεφίλ.
Κάπως έτσι και με αυτές ως κύριες αιτίες στη μεγάλη βιομηχανία του Χόλυγουντ υπήρξε μια περίοδος που πρωτότυπα τρικ συνόδευαν την κυκλοφορία κάθε ταινίας και μάλιστα η αποτελεσματικότητα πολλών εξ αυτών καταγράφηκε στα εισιτήρια που έκοψαν. Ποια ήταν όμως αυτά και σε ποιες ταινίες τρόμου εφαρμόστηκαν. Παρακάτω αναφέρουμε ενδεικτικά μερικά από τα πιο γνωστά των άλλοτε κραταιών κινηματογραφικών κύκλων που συνέβαλαν στο να μετατραπούν συγκεκριμένες παραγωγές σε κινηματογραφική μανία.
The Tingler – Έχεις τα κότσια να κάτσεις σε αυτή την καρέκλα;
Παρακολουθώντας το κλασσικό φιλμ τρόμου The Tingler, ορισμένες καρέκλες στο σινεμά φαίνεται πως είχαν επί τούτου κατασκευαστεί έτσι ώστε να μην είναι και τόσο αναπαυτικές. Είχαν εξοπλιστεί με ηλεκτρικά buzzers τα οποία ταρακουνούσαν τους θεατές στο αποκορύφωμα κάποιας σκηνής. Αυτό το ευρηματικό κόλπο συνέβαλε στο να συρρέει ο κόσμος στο σινεμά για να βιώσει εκτός από το να παρακολουθήσει τον τρόμο, επιβαρύνοντας βέβαια και την παραγωγή με το υπέρογκο ποσό των 250.000 δολαρίων.
House of Hunted Hill – Οι στοιχειωμένες αίθουσες
Με παρόμοιο τρόπο κινήθηκαν και οι παραγωγοί του θρίλερ House of Hunted Hill. Στην προσπάθειά τους να εισάγουν τους θεατές στο κόνσεπτ της ταινίας, είχαν εξοπλίσει ορισμένες αίθουσες με έναν μηχανισμό με τροχαλία, ο οποίος επέτρεπε σε έναν σκελετό, να ίπταται πάνω από τα κεφάλια των θεατών, την ώρα που πανομοιότυπες τρομακτικές σκηνές προβάλλονταν επί της οθόνης.
Macabre – Μacabre means horror
Όταν η ταινία Macabre άρχισε να προβάλλεται στην μεγάλη οθόνη το διαφημιστικό πόστερ έγραφε, «Μacabre means horror» (Macabre σημαίνει τρόμος). Εκτός από αυτό όμως ανακοίνωνε και όλα όσα είχαν φροντίσει να πράξουν πριν την προβολή της ταινίας σκηνοθέτης και παραγωγός, ούτως ώστε να διασφαλίσουν τους θεατές και κατ΄ ουσία να αυξήσουν τις προσδοκίες του κοινού και συνάμα τα εισιτήριά τους. Βασικοί και μη συντελεστές της ευφυούς παραγωγής, έκαναν μια ασφάλεια ζωής 1000 δολαρίων για την περίπτωση που κάποιος από το κοινό… τρομοκρατούνταν μέχρι θανάτου, στην κυριολεξία. Για να προσθέσουν το ανάλογο κλίμα μάλιστα μέλη του συνεργείου υποδύονταν τους γιατρούς ενώ είχαν μισθωθεί ασθενοφόρα να περιμένουν έξω από το κινηματογράφο. Με αυτό το ιδιαίτερο marketing η ταινία απογειώθηκε και οι αίθουσες ήταν ασφυκτικά γεμάτες.
Bwana Devil – Το πρώτο τρισδιάστατο έγχρωμο φιλμ
Όταν κυκλοφόρησε η ταινία Bwana Devil, όλο το marketing στηρίχτηκε στο γεγονός πως ήταν το πρώτο τρισδιάστατο έγχρωμο φιλμ. Η καινοτομία αυτή όμως δεν συνίστατο στη χρήση των κόκκινων και μπλε γυαλιών που γνωρίσαμε τα μεταγενέστερα χρόνια. Ο τρόπος δημιουργίας τους ήταν χρησιμοποιώντας διαφορετικά ρολά φιλμ. Αυτό βέβαια είχε σαν αποτέλεσμα να δημιουργεί πονοκεφάλους σε όποιον δεν καθόταν στα κεντρικά καθίσματα του σινεμά με αποτέλεσμα η προσπάθεια να μην στεφθεί με την αναμενόμενη επιτυχία.
Homicidal – Επιστροφή χρημάτων στους δειλούς
Ένα ακόμα κομμάτι του κάστρου της ιδιοφυίας αποτέλεσε η ταινία «Homicidal» η οποία κατά το διάλλειμα αποφάσιζε να ξεγελάσει τους θεατές. Επί της οθόνης προβαλλόταν ένα ρολόι αντίστροφης μέτρησης για να προσδώσει την κατάλληλη ένταση μαζί με ένα σημείωμα που προειδοποιούσε τους θεατές να αποχωρήσουν σε περίπτωση που δεν άντεχαν να δουν το φρικιαστικό τέλος. Όσοι ευκολόπιστοι αποφάσιζαν να πράξουν τα δέοντα όμως έχαιραν μιας όχι και τόσο θερμής υποδοχής καθώς έβγαιναν έξω. Στο χάρτινο περίπτερο που είχε δημιουργηθεί με σκοπό να τους επιστρέφει ένα μέρος της τιμής του εισιτηρίου, το οποίο ονομαζόταν η γωνιά του δειλού, οι θεατές άκουγαν διάφορους ταπεινωτικούς χαρακτηρισμούς προτού μαζί με τα χρήματά τους λάβουν και το σημείωμα που έγραφε «Αποκλειστικά για δειλούς»…
Thirteen Ghosts – Τα παραισθησιογόνα… γυαλιά
Ένα ακόμα κόλπο γνωστό με την ονομασία «Illusion-o» χρησιμοποιήθηκε για να προμοτάρει την ταινία «Thirteen Ghosts». Σε μερικούς από τους θεατές δίνονταν διόπτρες με κόκκινο και μπλε φίλτρο. Στους γενναίους που αποφάσιζαν να κοιτάξουν μέσα από το κόκκινο φακό αποκαλυπτόταν το κρυμμένο μυστικό, δηλαδή διάφορα φαντάσματα μέσα στην ταινία. Σε περίπτωση που δεν άντεχαν το θέαμα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το μπλε φακό για να τα εξαφανίσουν.
Psycho – Με ακρίβεια που σκοτώνει
Η επιτυχία των καινοτόμων μαρκετίστικων κόλπων που ήταν ικανά να εξάψουν την περιέργεια του κοινού δεν άφησαν ανεπηρέαστο ακόμα και τον θρυλικό Alfred Hitchcock. Όταν κυκλοφόρησε το Psycho, τέθηκε ένας απαράβατος για όλους κανόνας. «Κανένας δεν μπορούσε να μπει στο σινεμά μετά την αρχή της ταινίας»…
Behind The Great Wall – Επιστρατεύοντας τις αισθήσεις
Τελευταίο στη λίστα μα διόλου ευκαταφρόνητο τέχνασμα ήταν και το λεγόμενο «Smell-O-Vision» . Κατά την διάρκεια προβολής της ταινίας Behind The Great Wall and Scent Of Mystery, άρωμα εκχυνόταν μέσα στην αίθουσα ενεργοποιώντας μια ακόμα αίσθηση των θεατών, εκείνη της οσμής, με τρόπο που να συμπληρώνει το οπτικό υλικό. Χώμα, γρασίδι, κοπριά και πολλά υπόσχονταν οι παραγωγοί πως θα μύριζαν οι θεατές στην αίθουσα. Παρόλα αυτά αυτό το κόλπο αποδείχτηκε φενάκη και πολλοί ήταν εκείνοι που έκριναν αρνητικά την ταινία και τις ανεκπλήρωτες προσδοκίες που τους δημιούργησε.