Λαμπρή και ιδιαίτερα εντυπωσιακή ήταν η πρεμιέρα του Μάκμπεθ του Βέρντι που πραγματοποιήθηκε στην κατάμεστη αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής.
Οι αναγωγές του σαιξπηρικού έργου στην εποχή μας αναπόφευκτες, καθώς είναι γραμμένο σε μια εποχή σημαντικών αλλαγών για τη Βρετανία, γεγονός που κάνει την υπόθεση του επίκαιρη καθώς αναφέρεται στην διαφθορά της εξουσίας. Η εντυπωσιακή σκηνοθεσία, με εικόνες που αντικατοπτρίζουν το φόβο, τον όλεθρο, την έκρηξη του αίματος και την τιμωρία, η ορχήστρα της Λυρικής υπό τον Μύρωνα Μιχαηλίδη σε κορυφαίες στιγμές και οι μονωδοί που αποδίδουν μοναδικά τους σαιξπηρικούς ήρωες συνθέτουν την συναρπαστική παράσταση του Μάκμπεθ σε σκηνοθεσία Λορένζο Μαριάνι.
«Είναι μια όπερα που έχει να κάνει με βαθύτερα και πιο σκοτεινά συναισθήματα. Ο φόβος και η αγωνία δύο ανθρώπων να αναρριχηθούν στην εξουσία, τους οδηγεί να σκοτώνουν για να την αποκτήσουν. Το θέμα της παράστασης είναι εξαιρετικά επίκαιρο, ο Μάκμπεθ είναι ένας άνθρωπος, ο οποίος αποκτά την εξουσία όχι σκοτώνοντας, αλλά παύοντας κάποιον. Αυτός ο κάποιος θα μπορούσε να είναι οποιοσδήποτε, είτε ο βασιλιάς είτε μία κοινωνία, είτε ένας ολόκληρος θεσμός. Αυτό του δίνει μια καινούργια εμπειρία, είναι κάτι πρωτόγνωρο και διπλασιάζει την εξουσία του. Ο Μάκμπεθ είναι πολεμιστής, έχει πάει σε μάχες, έχει σκοτώσει ανθρώπους, αλλά το να σκοτώσει τον ίδιο τον βασιλιά του, τον μέντορά του, έναν θεσμό, είναι κάτι πρωτόγνωρο και είναι κάτι που μπορεί να επαναλάβει» είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός, που ερμηνεύει τον Μάκμπεθ. Αναφερόμενος στην ιδιαιτερότητα του ρόλου του ο κ. Τηλιακός είπε: «Η δυσκολία στον ρόλο του Μάκμπεθ, είναι ότι η φωνητική ερμηνεία καλύπτει μία μεγάλη γκάμα συναισθημάτων, από την αγωνία και τον φόβο, στην έκρηξη χαράς, την δίψα εξουσίας. Επίσης ο Μάκμπεθ του Βέρντι είναι και πολύ εύθραυστος ψυχολογικά, φτάνει σε σημεία αυτολύπησης”.
Βασισμένη στο ομότιτλο θεατρικό του Σαίξπηρ, η σημαντικότερη νεανική όπερα του Βέρντι προσφέρει σπάνια ψυχογραφήματα κυρίως των βασικών ρόλων, του στρατηγού Μάκμπεθ και της συζύγου του, δύο αδίστακτων χαρακτήρων, που μετέρχονται κάθε μέσου για να κερδίσουν την εξουσία. Έντονα δραματική μουσική μεγάλης δύναμης, σκιαγραφεί πρόσωπα και καταστάσεις. Το έργο παρουσιάζεται μαζί με το μπαλέτο που συνέθεσε ο σπουδαίος Ιταλός συνθέτης για την αναθεωρημένη εκδοχή της Όπερας που παρουσιάστηκε στο Παρίσι.
Η υπόθεση αφορά την αναρρίχηση του στρατηγού Μάκμπεθ στο θρόνο της Σκωτίας αφού φονεύσει το βασιλιά Ντάνκαν και το στρατηγό Μπάνκο. Συνεργός και υποκινητής των εγκληματικών ενεργειών είναι η σύζυγος του Μάκμπεθ. Στη συνέχεια, εκείνη αυτοκτονεί υπό το βάρος των τύψεων κι εκείνος εκτελείται από τον ευγενή Μακντάφ, ο οποίος υπερασπίζεται τα δικαιώματα του Μάλκολμ, γιού του Ντάνκαν.
Η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει εξασφάλισε μια διανομή διεθνούς επιπέδου. Τον ομώνυμο ρόλο ερμηνεύουν οι τρεις διαπρεπέστεροι έλληνες βαρύτονοι με διεθνή καριέρα: οι Δημήτρης Τηλιακός, Δημήτρης Πλατανιάς και Τάσης Χριστογιαννόπουλος, ενώ στον ρόλο της Λαίδης Μάκμπεθ η διεθνώς αναγνωρισμένη ελληνίδα υψίφωνος Δήμητρα Θεοδοσίου και η διαπρεπής Ουκρανή σοπράνο Τατιάνα Μελνυτσένκο.
Τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο διακεκριμένος Ιταλός σκηνοθέτης και θεωρητικός της όπερας Λορένζο Μαριάνι, ο οποίος εστιάζει στον τρόπο σκέψης των δύο ηρώων και εικονοποιεί την αντίδραση στο συναίσθημα του φόβου. Το σκηνικό αποδίδει ένα no man’s land – ένα τόπο στο πουθενά, μια «απεικόνιση» των σκοτεινών σημείων του μυαλού μας.
Την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνή διευθύνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού Μύρων Μιχαηλίδης, ενώ τη Χορωδία της ΕΛΣ ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.
Το μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής έχει χορογραφήσει ο Ρενάτο Τζανέλλα.