Η Φρίντα Κάλο (1907-1954) ήταν Μεξικάνα ζωγράφος. Ο πατέρας της, Γερμανοεβραίος, ένας άνθρωπος μορφωμένος που εγκαταστάθηκε στο Μεξικό, όπου γνώρισε την Ισπανομεξικάνα μητέρα της. Γράφει η Χαρά Κιούση Η πολιομυελίτιδα που πέρασε στα έξη της χρόνια την άφησε με το ένα της πόδι ημιπαράλυτο και κοντύτερο από το άλλο. Στα δεκαοχτώ της ένα ατύχημα έγινε αιτία τριανταπέντε εγχειρήσεων που σημάδεψαν τη ζωή της με πόνο, απελπισία και θλίψη. Λίγο αργότερα κι ενώ ανάρρωνε ξεκίνησε μαθήματα ζωγραφικής, που έγιναν αφορμή να γνωριστεί με τον διάσημο τοιχογράφο Ντιέγκο Ριβιέρα, τον οποίον και παντρεύτηκε. Οι πίνακές της, που «δεν ήταν όνειρα αλλά η δική της πραγματικότητα», ακτινοβολούν την Μεξικανική κουλτούρα, την σεξουαλικότητά της και τον πληγωμένο εσωτερικό της κόσμο. Σ’ όλη της τη ζωή πραγματοποίησε μόνον τρεις εκθέσεις. Στο Παρίσι, στη Νέα Υόρκη και στο Μεξικό το 1953 όπου εμφανίστηκε σε άσχημη κατάσταση πάνω σ’ ένα φορείο. Την ίδια χρονιά μετά τον ακρωτηριασμό του ποδιού της καταρρέει ψυχολογικά και κάνει δύο απόπειρες αυτοκτονίας. «Προσδοκώ ευτυχής την αναχώρηση, κι’ ελπίζω ποτέ μου να μην επιστρέψω». Μ’ αυτά τα λόγια αποχαιρέτησε τη ζωή η σπουδαία ζωγράφος που «ζωγράφιζε λουλούδια που δεν θα πεθάνουν ποτέ». Ο Robin Beer χειρίζεται πολυμέσα τεχνολογίας δημιουργώντας επί σκηνής ένα φαντασμαγορικό εικαστικό περιβάλλον πολυχρωμίας, που μαγνητίζει το βλέμμα. Χρωματίζοντας έτσι την «ποιητική του σώματος» της ερμηνεύτριας, αλλά και την δεκτικότητα της παράστασης, στην οποία δεν μπορείς να αναφερθείς με συνήθεις συντεταγμένες, αλλά πιο πολύ την αισθάνεσαι καθώς σε κατακλύζει με την μοναδικότητά της. Κατά κάποιο τρόπο είναι μια θέαση, διαλεκτική με την απαράμιλλη μαγεία της τέχνης, απ’ όπου ξεπηδά η αγαλλίαση και η ευχαρίστηση. Ο θεατής γοητεύεται, αφήνεται σε μια περίτεχνη παρουσίαση, όπου η θεατρικότητα της Κατερίνας Δαμβόγλου μεταστρέφει με χιουμοριστικό ύφος τον πόνο της κακοπαθημένης Φρίντας Κάλο σε ισχυρή ποιητική παρουσία. Με επιτηδευμένη ισπανική προφορά συνδημιουργεί ακριβώς συντονισμένη με τον Robin Beer. «Το σώμα και η κίνηση αποτελούν τα μείζονα σκηνικά εργαλεία» της ερμηνεύτριας που εστιάζει ειδικά στην κίνηση των χεριών. Με ένα προσωπικό κινησιολογικό διάλογο με το κείμενο του έργου μεταπλάθει την κίνηση σε λόγο και τον λόγο σε κίνηση. Με μια γεωμετρία στην έκφραση του σώματος μετακινεί τη σκέψη και δημιουργεί την ταυτότητα της Κάλο, με μια αίσθηση περηφάνιας. Βλέπουμε την ερμηνεύτρια με το γνωστό περίτεχνο χτένισμα και τα στολίδια στα μαλλιά, ενδεδυμένη με το παραδοσιακό φόρεμα (πολιτικό σύμβολο ελευθερίας και ασπίδα παρουσίας για το πολύπαθο σώμα) να διαμορφώνει με την σκηνική της παρουσία, το πορτραίτο της Κάλο. Ο θεατής εντυπωσιάζεται από τις καλαίσθητες εικόνες με μοτίβα της ζωγραφικής της, αλλά συγκινείται ελάχιστα με τον αγώνα της ζωής της. Η σπουδαία ζωγράφος μα πρωτίστως γυναίκα υπήρξε σύμβολο τόλμης, αισιοδοξίας, θάρρους, μαχητικότητας. Παθιασμένη με τη ζωή και τον έρωτα, μετέτρεψε την οδύνη και το κινητικό της μαρτύριο σε τέχνη. Οι Fly theatre αναπαράστησαν τη ζωή της με μια εμπνευσμένη ιδέα βασισμένη στις θεατρικές αρχές του Jarques Lecoq. Η πολύ ιδιαίτερη παράσταση θα παρουσιάζεται και πάλι από τον Οκτώβριο.
Συντελεστές – «Frida Κι Άλλο»:
Κείμενα/Επεξεργασία Κειμένου: Κατερίνα Δαμβόγλου, Μιράντα Βατικιώτη Σκηνοθεσία: Fly Theatre (Κατερίνα Δαμβόγλου & Robin Beer) Δραματουργία: Μιράντα Βατικιώτη Σκηνογραφία/Ενδυματολογία: Ερμίνα Αποστολάκη Φως/Ήχος: Robin Beer Φωτογραφίες: Αλίκη Χιωτάκη Παίζουν: Κατερίνα Δαμβόγλου & Robin Beer Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τους Fly Theatre και την Frida Κι Άλλο στη σελίδα της ομάδας στο Facebook: facebook.com/flytheatregreece Και στη σελίδα της παράστασης facebook.com/Fridakiallo Τοποθεσία: Θέατρο 104, Ευμολπιδών 41, Γκάζι-Μετρό Κεραμεικός Ημερομηνία: Πρεμιέρα: Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2017. Παραστάσεις: Tετάρτη & Πέμπτη, ώρα έναρξης 21.15 Πληροφορίες: Τηλ.: 2103455020 Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος: 10 ευρώ, 5 ατέλειες Επικοινωνία με τον Τύπο για την παράσταση Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας Επικοινωνία-Υπηρεσίες Γραφείου Τύπου Τηλ.: 6934 288610, 6972 297443