Με το αφιέρωμα «Ταινιοθήκη της Ελλάδος: μια ιστορία σε εικόνες», που παρουσιάστηκε στο 37ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Cinema Du reel, εγκαινιάζεται στις 14 Ιανουαρίου, στο κτίριο της Τανιοθήκης στον Κεραμεικό, ο θεσμός της «Μικρής Λέσχης». Με την αναβίωση του θεσμού η Ταινιοθήκη ανοίγει τους θησαυρούς της συλλογής της, διοργανώνοντας δωρεάν προβολές για τα μέλη της.
«Η επιλογή ταινιών από τη συλλογή της Ταινιοθήκης της Ελλάδος καλύπτει τη χρονική περίοδο από το 1924 έως το 2012. Αντανακλά τη δημιουργία και εξέλιξη του αρχείου, ξεκινώντας από μια ενθουσιώδη ομάδα τη δεκαετία του ‘50, με πρωτεργάτρια την Αγλαΐα Μητροπούλου, μέντορας της οποίας υπήρξε ο Ανρί Λανγλουά, φτάνοντας τον 21ο αιώνα ν’ αποτελεί τον διεθνώς αναγνωρισμένο εθνικό φορέα διαφύλαξης της κινηματογραφικής κληρονομιάς», σημειώνει η γγ του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας Μαρία Κομνηνού, επισημαίνοντας «τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετώπισε το Αρχείο λόγω της έλλειψης σταθερής κρατικής πολιτικής για τη διαφύλαξη της οπτικοακουστικής κληρονομιάς, από τις εκάστοτε ελληνικές κυβερνήσεις».
«Ευτυχώς το φιλμ μπορεί να περιμένει (Film can wait)», τονίζει η κυρία Κομνηνού, συμπληρώνοντας ότι «έτσι το αρχείο της Ταινιοθήκης κατάφερε να διατηρήσει και διαφυλάξει μια μεγάλη συλλογή από ελληνικά ντοκιμαντέρ, τα επίκαιρα της βωβής περιόδου και πολλά από την περίοδο του ομιλούντος, ειδικότερα από το 1960-2012».
Στο πλαίσιο του αφιερώματος (το οποίο έχει εμπλουτιστεί με ταινίες, που είχαν επιλεγεί, αλλά δεν προβλήθηκαν στο Cinema du reel) το έργο της Ταινιοθήκης, αναδεικνύεται μέσα από ένα πρόγραμμα 17 ντοκιμαντέρ, μιας ταινίας μικρού μήκους και της παλαιότερης σωζόμενης ταινίας της συλλογής, ελληνικής παραγωγής, χωρισμένων σε 8 θεματικές ενότητες:
– Διαμάντια της συλλογής: Οι περιπέτειες του Βιλάρ (Ζόζεφ Χεπ, 1924), Οι εκατό ώρες του Μάη (Φώτος Λαμπρινός, Δήμος Θέος, 1960), Αθήνα ή τρεις επισκέψεις στην Ακρόπολη (Θόδωρος Αγγελόπουλος, 1983), Αθήναι (Εύα Στεφανή, 1995)
– Πολιτικές: Μέγαρα (Γιώργος Τσεμπερόπουλος, Σάκης Μανιάτης 1974), Μπέττυ (Δημήτρης Σταύρακας, 1979), To γελεκάκι (Ίρις Ζαχμανίδη, 1976)
– Βιομηχανία και μετανάστευση: Γράμμα από το Σαρλερουά (Λάμπρος Λιαρόπουλος, 1965), Αλουμίνιον της Ελλάδος (Ρούσσος Κούνδουρος, 1965), Γράμματα από την Αμερική (Λάκης Παπαστάθης, 1972), Πρώτη ύλη (Χρήστος Καρακέπελης, 2011)
– Μορφές αρχειοθέτησης – από το ιδιωτικό στο δημόσιο: Μοναστηράκι (Γκαίη Αγγελή, 1976), Ημερολόγια αμνησίας (Στέλλα Θεοδωράκη, 2012)
– Από την αρχαιολογία στην εθνογραφία: Μακεδονικός γάμος (Τάκης Κανελλόπουλος, 1960), Καρβουνιάρηδες (Αλίντα Δημητρίου, 1977), Το στρώμα της καταστροφής (Κώστας Βρεττάκος, 1980).
– Η ιστορία στην οθόνη (1): Οι εκατό ώρες του Μάη (Φώτος Λαμπρινός, Δήμος Θέος, 1960), Μαρτυρίες (Νίκος Καβουκίδης, 1976)
Η ιστορία στην οθόνη (2): Η ηλικία της θάλασσας (Τάκης Παπαγιαννίδης, 1978)
Η ιστορία στην οθόνη (3): Ο ελληνικός εμφύλιος πόλεμος (1997, Ροβήρος Μανθούλης)