Το Μουσείο «Whitworth» στο Μάντσεστερ, είναι ένα μάλλον τρομερό ογκώδες κτίριο που ιδρύθηκε στα …βικτωριανά 1889 και φιλοξενούσε στις αίθουσές του πίνακες, γλυπτά, υφάσματα, ταπισερί κ.α. Μετά τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του, και παράλληλα με την βιομηχανική εξέλιξη και υποβάθμιση της πόλης (της… «βρετανικής συν-πρωτεύουσας») το ενδιαφέρον του κοινού -πολιτών μάλλον εξέπεσε…
Στα 2013 το Μουσείο έλαβε χρηματοδότηση 15 εκατομμυρίων λιρών για την ανακαίνιση και επέκτασή του. Το μουσείο έκλεισε, για τις εργασίες (έγιναν με την προσθήκη επεκτάσεων από… γυαλί) και… ξανά-άνοιξε για το κοινό στις 14 Φεβρουαρίου (ανήμερα της γιορτής των ερωτευμένων) του 2015.
Στη διάρκεια των εργασιών πολλά από τα εκθέματα μεταφέρθηκαν και εκτίθεντο σε κεντρικά μεγάλα καταστήματα της πόλης, σε σούπερ-μάρκετ, στα… ΚΑΠΗ και το γειτονικό νοσοκομείο της περιοχής…
Το πάρκο πέριξ του μουσείου γέμισε… χρωματιστές ομπρέλες, τα παγκάκια του φιλοξενούσαν εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά κι όταν ήρθε η ώρα των εγκαινίων οι πρώτες προσκλήσεις δεν στάλθηκαν στους «επισήμους» απ’ το Λονδίνο (πρωτεύουσα) αλλά… στους κατοίκους της υποβαθμισμένης περιοχής πέριξ του πάρκου, σε οικογένειες και ηλικιωμένους, με την ένδειξη «Ερωτευτείτε ξανά… Με αγάπη W (Whitworth)…».
Μόνο στα εγκαίνια -την ημέρα των ερωτευμένων του 2015- το νέο μουσείο επισκέφθηκαν 25.000 άτομα… Έκτοτε, στο διάστημα των εννέα μηνών από την επαναλειτουργία της… Tate του Βορρά (όπως επ-ονομαζόταν η γκαλερί)επισκέφθηκαν περισσότερα από 400.000 άτομα (τα προηγούμενα χρόνια η ετήσια επισκεψιμότητα δεν ξεπερνούσε τους 170.000 επισκέπτες)…
Σήμερα το Μουσείο του Μάντσεστερ του βρετανικού Βορρά, είναι το «Μουσείο της χρονιάς 2015» για τη Βρετανία ενώ τιμήθηκε ήδη με σειρά άλλων μουσειακών βραβείων και διακρίσεων.
Την …ιστορία διηγήθηκε σήμερα στη Θεσσαλονίκη ενώπιον πολυπληθέστατου ακροατηρίου εκπροσώπων μουσείων και πολιτιστικών οργανισμών της πόλης αλλά και εκατοντάδων φοιτητών που παρακολουθούσαν την ημερίδα η Esme Ward η επικεφαλής προγραμμάτων κοινού του Whitworth και Μουσείου του Μάντσεστερ.
«Γνωρίζω καλά τις σημαίνει… συμπρωτεύουσα και πόλη του Βορρά. Στην πατρίδα μου λέμε ‘’στο βορρά τα πράγματα είναι …σκούρα’’. Μπορούμε όμως να τα χρωματίσουμε αρκεί, ‘’οι άγνωστοι να συναθροιστούν. Στο μουσείο μας την καταφέραμε αυτή την… συνάθροιση των αγνώστων’’», έλεγε χαρακτηριστικά η κ. Ward κλείνοντας την εισήγησή της με τίτλο «Στη διαρκή υπηρεσία του κοινού: Μεταμορφώνοντας τη Whitworth», στο πλαίσιο του συνεδρίου για θέματα μουσειακών πρακτικών που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής της Θεσσαλονίκης…
Και… επειδή πολιτισμός δεν είναι τα εκάστοτε «καλλιτεχνικά events» αλλά ο «πολιτισμός» που φέρουν, οι διοργανωτές και όσοι αναλαμβάνουν να τα επικοινωνήσουν, επειδή «μουσεία» δεν είναι μόνο τα αρχαία γλυπτά με τις ακατάληπτες – «διευκρινιστικές» πινακίδες αλλά το όποιο «μήνυμα» εκπέμπουν τα εκθέματα στο σύγχρονο θεατή τους αλλά και μέτοχο του πολιτισμού τους… «Τα μουσεία είμαστε εμείς» ήταν ο τίτλος του φετινού συνεδρίου.
Το συνέδριο με τίτλο «Τα Μουσεία Είμαστε Εμείς: Διευρύνοντας τον Ρόλο των Μουσείων και των Πολιτιστικών Οργανισμών στην Κοινωνία», διοργάνωσε για πέμπτη συνεχή χρονιά το Γενικό Προξενείο των Η.Π.Α. στη Θεσσαλονίκη, το Βρετανικό Συμβούλιο, το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης και της Κίνησης των Πέντε Μουσείων Θεσσαλονίκης.
«Σε έναν κόσμο που αντιμετωπίζει συνεχώς νέες κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές προκλήσεις, οι πολιτιστικοί φορείς που ενδιαφέρονται για το κοινό καλό καλούνται να σκεφτούν ξανά τον ρόλο και την απήχησή τους στην κοινωνία. Μέσα από μια γνήσια ανάγκη να παράγουν κοινωνικό έργο και να απευθύνονται σε ολοένα και ευρύτερο κοινό, επιλαμβάνονται θέματα όπως η διαφορετικότητα, η ανεκτικότητα, η καινοτομία, η δημιουργικότητα και η συμμετρικότητα» αναφέρεται στο κείμενο των διοργανωτών οι οποίοι κλήθηκαν να εξετάσουν τους τρόπους με τους οποίους οι πολιτιστικοί οργανισμοί επικεντρώνονται στον άνθρωπο και προσκαλούν το κοινό τους να διαμορφώσει το ίδιο την εμπειρία του. Θα συζητήσουν επίσης παραδείγματα μουσείων που εκπληρώνουν τον κοινωνικό τους ρόλο ως τόποι επικοινωνίας των κοινοτήτων τους και πλατφόρμες για διάλογο πάνω σε σημαντικά κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα.
Στην ημερίδα που ολοκληρώθηκε αργά το απόγευμα στη Θεσσαλονίκη μετείχαν επίσης με εισηγήσεις τους οι: Anita Contini, Επικεφαλής Προγραμμάτων για την Τέχνη στο Ίδρυμα Bloomberg Philanthropies με έδρα τη Νέα Υόρκη (ανέδειξε στην εισήγηση της τρόπους επικοινωνίας και προσέλκυσης κοινού στο σύγχρονο ψηφιακό κόσμο) και η Karen Wong- Υποδιευθύντρια του New Museum της Νέας Υόρκης που μοιράστηκε με το ελληνικό κοινό το σκεπτικό του φεστιβάλ IdeasCity – μιας συνεργατικής, κοινοτικής και δημιουργικής πλατφόρμας που επεκτείνει το μουσείο στο σύγχρονο κοινωνικό σώμα.
Στη συζήτηση που ακολούθησε και έκλεισε το συνέδριο μετείχαν οι: Μαρία Τσαντσάνογλου, διευθύντρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Γεώργιος Εμμανουήλ Λαζαρίδης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, Αλέξανδρος Μπαλτζής, αναπληρωτής καθηγητής Κοινωνιολογίας Τέχνης Μ.Μ.Ε και Σοφία Καϊτατζή – Whitlock, καθηγήτρια Πολιτικής Επιστήμης και Πολιτικής Επικοινωνίας του Τμήματος Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του ΑΠΘ και ο Βαγγέλης Ιωακειμίδης, διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
Στο συνέδριο παρέστησαν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης και η αντιδήμαρχος Πολιτισμού -εικαστικός Έλλη Χρυσίδου, δεκάδες επιστήμονες – μουσειολόγοι, υπάλληλοι των μουσείων της πόλης αλλά και εκατοντάδες φοιτητές σχολών του ΑΠΘ (Παιδαγωγικό τμήμα Φιλοσοφικής, Σχολή Καλών Τεχνών, μεταπτυχιακό τμήμα μουσειολογίας κ.α.).