Όταν οι Αδόλφος Χίτλερ και Φέρι Πόρσε, στις αρχές της δεκαετίας του 1930 σχεδίαζαν το «αυτοκίνητο του λαού», κανείς τους δεν περίμενε πως αυτό θα επιβίωνε 8 δεκαετίες μετά.
Ο «σκαραβαίος» της εποχής μας ακούει στο όνομα Beetle και ήδη βρίσκεται στην 3η γενιά από την αναβίωσή (1998) του, έχοντας στόχο να ανατρέψει τα στατιστικά που θέλουν οι άντρες αγοραστές του να είναι μόλις το 35% του συνόλου. Ταυτόχρονα θα προσπαθήσει ρίξει το μέσο όρο ηλικίας αγοραστών. Αυτός είναι και ο λόγος για τη μινιμαλιστική σχεδίαση με τις τις καθαρές καμπύλες γραμμές αλλά -φυσικά- και σύγχρονα στοιχεία που ορίζουν το lifestyle της εποχής.
Το νέο Beetle πλησιάζει τα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά του πρωτότυπου, ενός αυτοκινήτου που έχει το ρεκόρ πωλήσεων των 21,5 εκατομμυρίων μονάδων. Χαμήλωσε, φάρδυνε και γενικά έγινε πιο «απλό» σχεδιαστικά, υιοθετώντας τις μεγάλες δυο πόρτες χωρίς πλαίσιο και διατηρώντας τα στρογγυλά φωτιστικά και τα φουσκωμένα φτερά του.
Μάκρυνε κατά 152 χλστ., φάρδυνε κατά 84 χλστ και χαμήλωσε κατά 12 χλστ, με τις νέες διαστάσεις (4.278 x 1.808 x 1.486 χλστ), να δίνουν πιο κουπέ μορφή στην οροφή με το παρμπρίζ πιο πίσω και σε πιο όρθια θέση. Το νέο Beetle χτίστηκε στο πάτωμα του Golf VI με μεταξόνιο 2.537χλστ. και μετατρόχια εμπρός 1.578 χλστ./πίσω 1.544 χλστ.
Η ανάρτηση περιλαμβάνει γόνατα Μακ Φέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, σχεδιασμένο ώστε να συμβάλει στον ευχάριστο οδηγικό χαρακτήρα.
Στο εσωτερικό του Beetle κερδισμένο σε χώρους συνολικά (χάρη στο μεγαλύτερο μεταξόνιο), συνυπάρχουν το παρόν με το παρελθόν. Το ταμπλό έχει κοντύνει σε βάθος, το παρμπρίζ είναι πιο κοντά στον οδηγό, που έχει το δερμάτινο τιμόνι και τα όργανα κατ’ ευθείαν μπροστά του.
Επιπλέον, το ταμπλό αποτελείται από νέα όργανα με επενδύσεις βαμμένες στο χρώμα αμαξώματος και χρωμιωμένα στοιχεία. Το πάνω ντουλαπάκι με την επιγραφή Beetle , αποδίδει φόρο τιμής στον παρελθόν, ενώ τα πρόσθετα όργανα στο κέντρο του ταμπλό τονίζουν τη σπορ διάθεση.
Με χώρο για τέσσερις επιβάτες (ακόμα και για ψηλούς που κάθονται πίσω), το Beetle θα ευχαριστήσει τους επιβαίνοντες, ενώ ταυτόχρονα διαθέτει εύκολο τρόπο πρόσβασης στον ικανοποιητικό χώρο αποσκευών των 310 λτ. (905 με αναδιπλωμένα τα καθίσματα).
Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει ESP με Hill Holder, 6 αερόσακους, κλιματισμό, Cruise Control, ηλεκτρικές ευκολίες και ηχοσύστημα και μια σειρά από δυνατότητες εξατομίκευσης, οι οποίες προσφέρουν ανάλογα με γούστα όλα τα στοιχεία και τα gadget που αναζητά το νέο (σε ηλικία) κοινό.
Η συνταγή της ενδεχόμενης επιτυχίας, βασίζεται και στους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες TSI που υπόσχονται επιδόσεις ανεξαρτήτως κυβισμού. Στην περίπτωση της δοκιμής μας, κινητήριο σύνολο ήταν ο βασικός κινητήρας της γκάμας, ο 8βάλβιδος 1.2 TSI των 105 ίππων και 175 Nm ροπής που αποτελεί και το πιο εμπορικό μοντέλο με βάση το άκρως δελεαστικό πακέτο απόδοσης τιμής και εξοπλισμού.
Περιμέναμε πως σε ένα αυτοκίνητο με βάρος σχεδόν 1.300 κιλά, ο μικρός υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας θα είναι λίγος, όμως, κάτι τέτοιο ουδέποτε πέρασε από το μυαλό μας στα περίπου 800 χλμ. που ζήσαμε μαζί του εντός και εκτός πόλης. Αν δεν ξέρεις τι έχεις κάτω από το καπό (προσοχή το εμπρός στην περίπτωση του σύγχρονου σκαραβαίου…), εύκολα μπορείς να δεχτείς ότι μπορεί να είναι 1,6 ή ακόμα και 1,8 λίτρων ατμοσφαιρικός κινητήρας!
Τα 175 Nm της μέγιστης ροπής εμφανίζονται από τις 1.550 έως τις 4.100 σ.α.λ., εύρος όπου μπορείς να εκμεταλλευτείς τις μακριές σχέσεις στο 6άρι κιβώτιο επιτυγχάνοντας σβελτάδα με ταυτόχρονη οικονομία. Στην πράξη, το Beetle προσφέρει ευχάριστες επιταχύνσεις από τις 1.600-4.500, ενώ δεν χρειάζεται να ξεπερνάς τις 5.000 σ.α.λ. για να κινηθείς σβέλτα.
Κατά τα λοιπά ο κατασκευαστής υπόσχεται επιτάχυνση 10,9’’ για τα πρώτα 100 km/h και τα 180 km/h τελικής ταχύτητας.
Όλα τα παραπάνω έχουν σαν αποτέλεσμα μέση κατανάλωση που –με λίγη αυτοσυγκράτηση- μπορεί να κυμανθεί μεταξύ 7,0-7,5 λτ/100χλμ, ενώ –αν το δεξί πόδι βαρύνει- το αποτέλεσμα δεν ξεπερνά τα 10λτ.
Το 3ης γενιάς Beetle ταξιδεύει ήσυχα με χαμηλές στροφές, χάρις την μακριά 6η και το θετικό κιβώτιο. Η ανάρτηση δεν ταλαιπωρεί, προσφέρει καλή πληροφόρηση, πιο σπορ γεύση, από ότι ένα Golf, ενώ το τιμόνι ακολουθεί υπάκουα και άμεσα τις εντολές του οδηγού.
Τα φρένα αποδεικνύονται αποτελεσματικά σε κάθε περίπτωση, ενώ η ουρά βοηθά στην τοποθέτηση όταν ο οδηγός αποφασίσει να παίξει (έως εκεί που του επιτρέπει το ESP) με το σύγχρονο «αυτοκίνητο του λαού».
Σε γενικές γραμμές πάντως, το Beetle είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα lifestyle (μια κατηγορία στην οποία ανήκουν το Mini και το FIAT 500) αυτοκίνητο και μπορεί να κερδίσει ακόμα και απαιτητικούς, καθώς διαθέτει πλέον εκτός της διαχρονικής σχεδίασης, κινητήρες, χώρους εξοπλισμό και ενδιαφέρουσα τιμή (με απόσυρση και προσφορά, από 16.940 ευρώ).
Υπέρ: Σχεδίαση, διαχρονικότητα, κινητήρας, οδική συμπεριφορά, χώροι
Κατά: Συντηρητικό εσωτερικό, σκληρά υλικά ταμπλό