Η BMW M GmbH παρουσιάζει ένα νέο σύστημα απεικόνισης και ελέγχου για την παραμετροποίηση των συστημάτων κίνησης, πλαισίου και υποστήριξης οδηγού στα σπορ μοντέλα υψηλών επιδόσεων που διαθέτει.
Εκτός από τις πρόσθετες δυνατότητες παραμετροποίησης των συστημάτων του οχήματος ανάλογα με τις συνθήκες και τις προσωπικές προτιμήσεις μέσω του μπουτόν Setup, οι οδηγοί θα έχουν στη διάθεσή τους το νέο M Mode (που ενεργοποιείται με ένα διακόπτη).
Το μπουτόν Setup χρησιμοποιείται για τον έλεγχο των ρυθμίσεων του οχήματος, ενώ το M Mode επιτρέπει τη ρύθμιση των ενδείξεων και των συστημάτων υποστήριξης οδηγού σύμφωνα με τις απαιτήσεις του. Αυτή η πρόσθετη δυνατότητα εξατομίκευσης και η ακόμα πιο ‘διαισθητική’ φιλοσοφία ελέγχου παρέχονται για πρώτη φορά με τη νέα M8 Coupe και τη νέα M8 Competition, καθώς και τις νέες M8 Cabrio και M8 Competition Cabrio.
Το σύστημα ελέγχου που έχει αναπτυχθεί για τα μοντέλα BMW M, κατά παράδοση, επιτρέπει τη διαμόρφωση της τεχνολογίας συστημάτων κίνησης και πλαισίου ποικιλοτρόπως, σύμφωνα με τις προσωπικές προτιμήσεις και ανάγκες του οδηγού. Ο οδηγός μπορεί να επιλέγει ποικίλες ρυθμίσεις για τον κινητήρα, την ανάρτηση και το σύστημα διεύθυνσης, ανεξάρτητα το ένα από το άλλο.
Σε μοντέλα με σύστημα τετρακίνησης M xDrive, μπορεί να ρυθμίζεται επίσης η κατανομή ισχύος μεταξύ εμπρός και πίσω τροχών. Τώρα, οι νέες M8 Coupe και M8 Cabrio προσφέρουν τη δυνατότητα παραμετροποίησης και του συστήματος πέδησης.
Νέο μπουτόν Setup
Το νέο μπουτόν Setup στην κεντρική κονσόλα των M8 Coupe και M8 Cabrio επιτρέπει άμεση πρόσβαση σε όλες τις διαθέσιμες επιλογές σεταρίσματος για πέντε παραμέτρους του οχήματος. Πιέζοντας το μπουτόν, εμφανίζεται ένα Setup menu στην Οθόνη Ελέγχου (Control Display), που προβάλλει τις τρέχουσες ρυθμίσεις. Ο οδηγός μπορεί στη συνέχεια να ενεργοποιήσει το επιθυμητό προφίλ οδήγησης για τον κινητήρα, τα συστήματα ανάρτησης, διεύθυνσης και πέδησης και το M xDrive – σταδιακά – μέσω της οθόνης αφής ή του iDrive Controller.
Τα χαρακτηριστικά του κινητήρα προσαρμόζονται μέσω των ρυθμίσεων Efficient, Sport και Sport Plus, ενώ τα Comfort, Sport και Sport Plus παρέχουν πρόσβαση και στα τρία προφίλ οδήγησης για τους ηλεκτρονικά ελεγχόμενους αποσβεστήρες.
Ο οδηγός μπορεί επίσης να επιλέξει μεταξύ Comfort και Sport αφενός για το ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης των μοντέλων Μ, αφετέρου για το νέο σύστημα πέδησης. Όταν είναι απενεργοποιημένο το DSC (Dynamic Stability Control), οι ρυθμίσεις 4WD, 4WD Sport και 2WD (για πίσω κίνηση ) για το σύστημα M xDrive all-wheel-drive μπαίνουν επίσης σε λειτουργία. Δύο σεταρίσματα μπορούν να αποθηκεύονται μόνιμα ως αγαπημένες ρυθμίσεις του οδηγού για τον ήχο του κινητήρα, τα χαρακτηριστικά αλλαγών ταχυτήτων, τον έλεγχο οδηγικής ευστάθειας και τη λειτουργία Auto Start Stop. Το σύνολο των ρυθμίσεων μπορεί να ανακτάται άμεσα οποιαδήποτε στιγμή, πιέζοντας οποιοδήποτε από τα δύο μπουτόν M στο τιμόνι.
Πρεμιέρα στην BMW M 8
Η νέα έκδοση της τεχνολογίας του συστήματος πέδησης, αποκλειστική για μοντέλα M, προετοιμάζει το δρόμο για την παραμετροποίηση των χαρακτηριστικών πέδησης, κάτι που παρέχεται για πρώτη φορά με τη νέα M8. Το νέο σύστημα συνδυάζει τις λειτουργίες ενεργοποίησης φρένων, του σερβόφρενου και του ελέγχου πέδησης σε μία συμπαγή μονάδα. Η ενιαία μονάδα του συστήματος πέδησης ζυγίζει περίπου δύο κιλά λιγότερο και χρησιμοποιεί σερβόφρενο χωρίς υποπίεση για αύξηση της συνολικής απόδοσης. Η απαιτούμενη πίεση πέδησης ελέγχεται από έναν ηλεκτρικό ενεργοποιητή, ώστε να παράγεται πιο δυναμικά και να εξασφαλίζει πολύ ταχύτερες και πιο ακριβείς παρεμβάσεις από το σύστημα ελέγχου οδηγικής ευστάθειας.
Το ενιαίο σύστημα πέδησης είναι επίσης εξαιρετικό καθώς επιτρέπει την προσαρμογή της επιβράδυνσης με ακρίβεια σύμφωνα με τις απαιτήσεις του οδηγού σε συνδυασμό με αξεπέραστη αίσθηση στο πεντάλ σε όλες τις περιπτώσεις.
Η αίσθηση που έχει ο οδηγός από το σύστημα πέδησης δεν επηρεάζεται από το βρεγμένο οδόστρωμα, την υψηλή πλευρική επιτάχυνση ή τις υψηλές θερμοκρασίες των φρένων, και αυτό εξασφαλίζει ακριβή κατανομή της πίεσης πέδησης ανά πάσα στιγμή. Η έκδοση του νέου συστήματος πέδησης που εξελίχθηκε για μοντέλα M προσφέρει επίσης στον οδηγό δύο ρυθμίσεις για την αίσθηση του πεντάλ.
Τα Comfort και Sport modes μεταβάλλουν την απαιτούμενη πίεση στο πεντάλ φρένου για την επιβράδυνση του αυτοκινήτου. Αυτό επιτρέπει στον οδηγό να επιλέγει μεταξύ ενός φρεναρίσματος με έμφαση στην άνεση και μιας ιδιαίτερα άμεσης απόκρισης στην πίεση του πεντάλ. Η νέα M8 διαθέτει το καινοτόμο σύστημα τόσο με τα στάνταρ συνθετικά φρένα M όσο και με τα προαιρετικά carbon-κεραμικά φρένα Μ.
Mπουτόν M Mode
Πέρα από τις νέες δυνατότητες παραμετροποίησης που προσφέρονται με το μπουτόν Setup, η νέα M8 επιτρέπει επίσης τη ρύθμιση των χαρακτηριστικών αλλαγών σχέσεων του 8τάχυτου κιβωτίου Steptronic μέσω του μπουτόν Drivelogic στον επιλογέα ταχυτήτων όπως και την αλλαγή του ήχου του κινητήρα μέσω ανεξάρτητου διακόπτη στην κεντρική κονσόλα. M Dynamic Mode (που αυξάνει τα όρια παρέμβασης για τον έλεγχο οδηγικής ευστάθειας και επιτρέπει ελεγχόμενες υπερστροφές ισχύος) και DSC Off mode που επίσης τίθεται σε λειτουργία με την πίεση ενός μπουτόν.
Μία νέα προσθήκη για τα νέα κορυφαία μοντέλα της BMW M GmbH είναι το μπουτόν M Mode στην κεντρική κονσόλα. Αυτό μπορεί να μεταβάλλει την απόκριση των συστημάτων υποστήριξης οδηγού και τις ενδείξεις στον πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων και την επιφάνεια προβολής πληροφοριών στο παρμπρίζ Head-Up Display. Με το M Mode, ο οδηγός μπορεί να ενεργοποιεί τα προφίλ Road και Sport, ενώ οι νέες M8 Competition Coupe και M8 Competition Cabrio διατίθενται και με ρύθμιση Track. Αυτές οι δυνατότητες αναβαθμίζουν την οδηγική εμπειρία M, ανάλογα με την εκάστοτε κατάσταση. Η αλλαγή των ρυθμίσεων μεταβάλλει τις πληροφορίες που εμφανίζονται στις οθόνες, ενώ οι παρεμβάσεις των συστημάτων υποστήριξης οδηγού (όπως ενεργός έλεγχος πέδησης και διεύθυνσης) μειώνονται στο ελάχιστο ή απενεργοποιούνται πλήρως.
Στην προεπιλεγμένη ρύθμιση Road, όλα τα στάνταρ και προαιρετικά συστήματα υποστήριξης οδηγού είναι πλήρως ενεργοποιημένα. Πιέζοντας απλά το μπουτόν M Mode ενεργοποιείται η ρύθμιση Sport, στην οποία τα ενεργά συστήματα υποστήριξης οδηγού (στο επιλεγμένο προφίλ οδήγησης) μπορούν τώρα να μεταδίδουν προειδοποιήσεις μόνο για τα όρια ταχύτητας και τα απαγορευτικά προσπέρασης. Αυτό απενεργοποιεί όλες τις παρεμβάσεις στα συστήματα πέδησης και διεύθυνσης, εκτός από αυτές που εκτελούνται από το σύστημα Προειδοποίησης Σύγκρουσης με λειτουργία πέδησης και την Υποβοήθηση Αποφυγής Ελιγμού (Evasion Assistant).
Σε Sport mode, ο οδηγός επωφελείται από το M View στον πίνακα οργάνων και το Head-Up Display. Στην περίπτωση αυτή, εμφανίζονται στο cockpit μόνο πληροφορίες που έχουν σχέση με τη σπορ οδήγηση – όπως στροφόμετρο Μ και λυχνίες αλλαγών σχέσεων (που δείχνουν την ιδανική στιγμή για την αλλαγή μιας σχέσης), ψηφιακό ταχύμετρο και την επιλεγμένη σχέση στο κιβώτιο.
Πληροφορίες για θερμοκρασία ψυκτικού, πίεση υπερπλήρωσης, κατάσταση ελαστικών και διαμήκη και πλευρική επιτάχυνση, μπορούν να προβάλλονται δεξιά και αριστερά του πίνακα οργάνων. Οι ενδείξεις του συστήματος Head-Up Display εστιάζουν στις στροφές του κινητήρα και τις λυχνίες αλλαγών σχέσεων, τις πληροφορίες πλοήγησης και τις προειδοποιήσεις απόστασης, την επιλεγμένη σχέση στο κιβώτιο και την ταχύτητα του οχήματος, και επιπλέον τα όρια ταχύτητας και τα απαγορευτικά προσπέρασης που ανιχνεύονται από το σύστημα Speed Limit Info. Πιέζοντας εκ νέου το μπουτόν M Mode, επανέρχεται το Road mode.
Με παρατεταμένη πίεση του μπουτόν M Mode ενεργοποιείται το Track mode, που διατίθεται με τα μοντέλα Competition και είναι σχεδιασμένο αποκλειστικά για χρήση σε αγωνιστικές πίστες. Η απόφαση ενεργοποίησης του συγκεκριμένου προφίλ πρέπει να επιβεβαιώνεται μέσω του iDrive Controller. Στη ρύθμιση αυτή, όλες οι λειτουργίες άνεσης και ασφάλειας των συστημάτων υποστήριξης οδηγού απενεργοποιούνται. Επιπλέον, το ηχοσύστημα και η Οθόνη Ελέγχου (Control Display) απενεργοποιούνται, ώστε ο οδηγός να είναι ακόμα πιο συγκεντρωμένος στο δρόμο. Με το Track mode,οι οδηγοί της νέας M8 Competition Coupe και της νέας M8 Competition Cabrio απολαμβάνουν αίσθηση εμπνευσμένη από αγωνιστικό αυτοκίνητο. Επιπλέον, ο πίνακας οργάνων και το σύστημα Head-Up Display διαθέτουν M View, αν και το Track mode καταργεί τις πληροφορίες ανίχνευσης οδοσήμανσης και απόστασης.
Πιέζοντας εκ νέου το μπουτόν M Mode απενεργοποιείται η ρύθμιση Track και επανέρχεται το Road mode.
Νίκος Τσάδαρης