Η BMW i επέκτεινε την γκάμα του ηλεκτρικού BMW i3 και από το καλοκαίρι προσφέρει μία έκδοση με αυξημένη χωρητικότητα μπαταρίας, ενώ πριν λίγες ημέρες οργάνωσε μια παρουσίαση για τους έλληνες δημοσιογράφους, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να οδηγήσουμε για λίγο το νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Το BMW i3 (94 Ah) έχει χωρητικότητα 33 kWh χάρη στην υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών ιόντων λιθίου, αλλά οι διαστάσεις της μπαταρίας παραμένουν αμετάβλητες με πάνω από 50% αύξηση αυτονομίας (κατά τον κύκλο NEDC) που ισοδυναμεί με 300 χλμ αντί 190 χλμ. Ακόμα και σε καθημερινή χρήση, σε κακές καιρικές συνθήκες, με το A/C ή το καλοριφέρ σε λειτουργία, μπορεί να επιτευχθεί αυτονομία 200 χλμ. με μία πλήρη φόρτιση της μπαταρίας.

Ο αριθμός αυτός είναι απόλυτα ρεαλιστικός, καθώς στην έκδοση με την μπαταρία των 60 Ah που είχαμε οδηγήσει στο παρελθόν, πετύχαμε πολλές φορές αυτονομία 130 χιλιόμετρων, ακόμα και χωρίς διάθεση οικονομίας.

Είναι σημαντικό ότι η νέα μπαταρία έχει το ίδιο μέγεθος με την προηγούμενη με μια μικρή αύξηση του βάρους (50 περίπου κιλά), γεγονός που ελάχιστα επηρεάζει τις επιδόσεις. Από την άλλη πλευρά, λόγω της αυξημένης χωρητικότητας της είναι αυξημένος και ο χρόνος που χρειάζεται για τη συνολική φόρτιση, που για το 80% φόρτισης, απαιτεί της 10-11 ώρες. Το νέο, υψηλότερης απόδοσης ηλεκτρονικό σύστημα φόρτισης του i3 (94 Ah) μπορεί να χρησιμοποιεί τριφασικό ρεύμα φόρτισης ισχύος έως 11 kW. Πρόκειται για μία αύξηση 50% συγκριτικά με το i3 (60 Ah).

Το μοντέλο 60 Ah μπορεί να φορτίζεται με μονοφασικό εναλλασσόμενο ρεύμα στα 7.4 kW. Αυτό σημαίνει ότι ο χρόνος φόρτισης του i3 (94 Ah) είναι κάτω από τρεις ώρες, παρά την σημαντικά μεγαλύτερη χωρητικότητα της μπαταρίας, ο ίδιος χρόνος που απαιτείται για τη φόρτιση της σημερινής μπαταρίας 60 Ah με ρεύμα 7.4 kW.

bmwdokimi1

Το i3 εφοδιάζεται με καλώδιο φόρτισης στάνταρ για σύνδεση σε ένα κοινό, οικιακό δίκτυο κι επαναφορτίζεται σε λιγότερο από 10 ώρες με ισχύ φόρτισης 2.8 kW. Η μπαταρία του i3 (60 Ah) φορτίζεται σε περίπου 8 ώρες. Βασικά χαρακτηριστικά όπως αυτονομία, η ευελιξία χάρη στο χαμηλό βάρος και νυχτερινή φόρτιση μπαταρίας παραμένουν ως έχουν. Σήμερα, το i3 εφοδιάζεται με την τεχνολογία ταχυφορτιστών με ειδικές μονάδες φόρτισης συνεχούς ρεύματος (DC) 50 kW που θα ισχύει και στο μέλλον. Όταν το i3 (94 Ah) συνδέεται σε σταθμό ταχείας φόρτισης DC, η μπαταρία φορτίζεται τουλάχιστον στο 80% της χωρητικότητάς της σε λιγότερο από 40 λεπτά, ενώ στο i3 (60 Ah) αυτό διαρκεί 25 λεπτά. Αυτό σημαίνει ότι το i3 (94 Ah) πετυχαίνει ταχύτητα φόρτισης 4 km/min που αντιστοιχεί σε χρόνο φόρτισης 24 λεπτών/100 χλμ αυτονομίας.

Οι τιμές επιδόσεων του υβριδικού σύγχρονου ηλεκτροκινητήρα των 125 kW/170 ίππων παραμένουν σχεδόν ίδιες, με τον ηλεκτροκινητήρα να επιταχύνει το i3 από στάση στα 100 χλμ σε 7,3″. Με αυτή την επιτάχυνση το i3 είναι το πιο σπορ, αλλά και το πιο αποδοτικό όχημα στην κατηγορία του με ηλεκτρική κατανάλωση 12,6 kWh/100 χλμ (NEDC). Η ισχύς μεταφέρεται στους πίσω τροχούς μέσω του μονοτάχυτου κιβωτίου με το οποίο το i3 επιταχύνει χωρίς διακοπή ροπής μέχρι τα 150 χλμ (ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τελική ταχύτητα για λόγους απόδοσης). Αυτό ισχύει και για τις δύο εκδόσεις της μπαταρίας. Κατά τα λοιπά το αυτοκίνητο έχει υποστεί μόνο βελτίωση στο σύστημα διαχείρισης της ηλεκτρικής ενέργειας, που μείωσε λίγο την ήδη πολύ χαμηλή κατανάλωσή του, η οποία (ανάλογα με την ισχύουσα τιμή ρεύματος) μπορεί να φθάνει στα 1,6-2,3 ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα.

Να σημειώσουμε ότι, το i3 με μπαταρία 60 Ah που κυκλοφορεί εδώ και δύο χρόνια, παραμένει στην γκάμα, ενώ η έκδοση με Range Extender (Rex) θα εξακολουθεί να διατίθεται και στις δύο εκδόσεις μπαταρίας.

Ο 2κύλινδρος βενζινοκινητήρας διατηρεί το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας σταθερό κατά την οδήγηση παρέχοντας πρόσθετη αυτονομία 150 χλμ (BMW i3 [94 Ah]/BMW i3 [60 Ah]: κατανάλωση μικτού κύκλου 0,6/0,6l/100 χλμ, μικτού κύκλου: 11,3/13,5 kWh/100 χλμ, εκπομπές CO2 στο μικτό κύκλο: 12/13 g/km). Το i3 (94 Ah) με Range Extender μπορεί να ζυγίζει 120 κιλά επιπλέον, αλλά χαρακτηρίζεται και από ένα υψηλό επίπεδο ευελιξίας και εντυπωσιακές επιδόσεις. Επιταχύνει από στάση στα 100χλμ σε 8,1’’ και οι εκπομπές CO2 του i3 (94 Ah) με Range Extender ανέρχονται στα 12g/km (NEDC) ενώ το αποκλειστικά ηλεκτροκίνητο BMW i3 παράγει μηδενικούς ρύπους.

Αυτό διευρύνει την γκάμα του premium, ηλεκτρικού παγκόσμιου bestseller σε τέσσερις εκδόσεις. Με το λανσάρισμα του i3 (94 Ah), η BMW i προσφέρει επίσης νέους και ισχυρότερους σταθμούς φόρτισης για χρήση σε γκαράζ σπιτιών, καθώς και νέες επιλογές εξοπλισμού. Επιπλέον, οι πελάτες μπορούν να αντικαταστήσουν τη μπαταρία 1ης γενιάς με τη νέα μπαταρία, στο πλαίσιο ειδικού προγράμματος μετασκευής, κάτι εφικτό χάρη στην ευέλικτη σχεδίαση του BMW i3, με κόστος που κυμαίνεται στις περίπου 8.000 ευρώ. Το εν λόγω πρόγραμμα διατίθεται σε επίλεκτες αγορές. Οι μπαταρίες 22 kWh που αντικαθίστανται από τους πελάτες χρησιμοποιούνται για την κατασκευή στατικών αποθηκευτικών μονάδων ηλεκτρικής ενέργειας, ξεκινώντας έτσι τη δεύτερη ζωή τους.

bmwdokimi4

Στην παρουσίαση, έγινε και μια ευρύτερη συζήτηση για την ηλεκτροκίνηση και και την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στη χώρα μας, με δεδομένο το ότι έχουν αρχίσει να κυκλοφορούν στους δρόμους μερικά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η i3, για παράδειγμα (με 9,6% μερίδιο αγοράς παγκοσμίως στην κατηγορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων), έχει πουλήσει στη χώρα μας συνολικά 95 μονάδες από το 2013 μέχρι σήμερα, παρά το ότι -σε αντίθεση με τις άλλες χώρες της ΕΕ- δεν προσφέρονται κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αντιθέτως, οι κρατικοί φορείς της Ελλάδας δεν έχουν δείξει το παραμικρό ενδιαφέρον για την ηλεκτροκίνηση, αλλά ούτε και για τα δεκάδες εκατομμύρια που παρέχονται από την Κοινότητα για την ανάπτυξη σχετικών υποδομών.

Έτσι την ευθύνη και εδώ, έχει αναλάβει η ιδιωτική πρωτοβουλία και συγκεκριμένα το δίκτυο φόρτισης «Fortizo» που δημιούργησε 18 θέσεις φόρτισης σε 10 διαφορετικά σημεία στο λεκανοπέδιο Αττικής (εκτός από ένα που βρίσκεται στη Μύκονο), ενώ στα τέλη Σεπτεμβρίου θα τοποθετηθούν οι δύο πρώτοι φορτιστές σε πάρκινγκ της Θεσσαλονίκης και μέχρι τα τέλη του χρόνου έχει εξαγγελθεί η τοποθέτηση ακόμα 4-5 φορτιστών σε διάφορες περιοχές εντός και εκτός Αττικής.

Στο περιθώριο της ενημέρωσης και για 10 -ακριβώς- λεπτά, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το i3 με την «μεγάλη» μπαταρία, διαπιστώνοντας όσα είχαμε γράψει και σε προηγούμενα άρθρα για το i3 με τα 60Ah. Δύναμη, εντυπωσιακή επιτάχυνση, ευελιξία, ποιότητα κατασκευής/κύλισης και αυτή η απίστευτη αίσθηση επιβράδυνσης στο άφημα του γκαζιού, που εγγυάται «ισόβια» αντοχή του συστήματος πέδησης.

Με ακριβές τιμόνι, απουσία θορύβων και υψηλό επίπεδο άνεσης, το i3 (94Αh) παραμένει ένα ιδιαίτερα εύχρηστο, ξεκούραστο αυτοκίνητο, με μοναδικό «μειονέκτημα» την τιμή κτήσης. Ίσως, αν, όταν το κράτος μας εναρμονιστεί με τους εταίρους, όσοι εποχούμενοι εντός αστικού δικτύου δεν θα έχουν κανένα λόγο, ώστε να μην το επιλέξουν.

bmwdokimi2

Όσον αφορά την τιμή, μετά την αλλαγή του φορολογικού συστήματος που έγινε τον περασμένο Ιούλιο, η αμιγώς ηλεκτρική i3 BEV (94 Ah) πωλείται στα  37.700 ευρώ, με πλήρη βασικό εξοπλισμό που περιλαμβάνει ESP, 6 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, ηχοσύστημα με θύρα USB και Bluetooth, σύστημα iDrive για τον έλεγχο των λειτουργιών του αυτοκινήτου, κλήση έκτακτης ανάγκης (e-Call), ζάντες αλουμινίου, σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω κλπ.

Επιπλέον με το νέο σύστημα φορολόγησης η τιμή της έκδοσης REx με τον πρόσθετο βενζινοκινητήρα αύξησης της αυτονομίας (ο οποίος λειτουργεί ως γεννήτρια), εκτοξεύτηκε στις 47.600 ευρώ, γιατί το ελληνικό κράτος (σε αντίθεση με τη σχετική οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης) το θεωρεί υβριδικό κι όχι ηλεκτρικό…

Νίκος Τσάδαρης