Η πίστα δοκιμών εξέλιξης της Opel στο Dudenhofen, όπως ήταν γνωστή εκείνη την εποχή, άνοιξε πριν από 50 χρόνια. Από τότε, αμέτρητα αυτοκίνητα της φίρμας υποβλήθηκαν στις πιο σκληρές δοκιμασίες στο δρόμο για την παραγωγή.

Από τη πρώτη στιγμή, η πίστα δεν σταμάτησε ποτέ να επεκτείνεται και να εκσυγχρονίζεται. Στο μεταξύ, εξελίχθηκε στο μεγαλύτερο και σημαντικότερο κέντρο δοκιμών της Opel στη Ευρώπη. Η εταιρία θα γιορτάσει τα 50 χρόνια του Dudenhofen με μία μέρα ανοικτή για το κοινό (open day) στις 10 Σεπτεμβρίου.

Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν τι γίνεται στα παρασκήνια και τον τρόπο λειτουργίας του κέντρου δοκιμών. Επιπλέον, θα παρουσιάσει σε ένα κοινό περίπου 20.000 ατόμων (μεταξύ των οποίων διάσημα ονόματα από τον κόσμο της πολιτικής, του αθλητισμού και της οικονομίας) ένα πολύχρωμο σόου γύρω από τα μοντέλα και τη δέσμευση της μάρκας στο μηχανοκίνητο αθλητισμό.

testdr6

Μηδενική ανοχή, από τις πρώτες δοκιμές

Στην αρχή, τον Απρίλιο του 1966, η έκταση των 2,6 τετρ. χλμ. ήταν ένας συνδυασμός ποικίλων διαδρομών συνολικού μήκους 33 χλμ. Τότε, όπως και τώρα οι μηχανικοί ήταν ανυποχώρητοι στις δοκιμές νέων συστημάτων και τεχνολογιών. Παράδειγμα η πίστα των υψηλών ταχυτήτων μήκους 5 χλμ., με πλευρικές κλίσεις 33 μοιρών. Ή το συμπαγές τμήμα διαμέτρου 100 μέτρα για έλεγχο της πλαγιολίσθησης, το λεγόμενο skip pad. Εκεί ελέγχεται η συμπεριφορά του συστήματος διεύθυνσης ή η πλαγιολίσθηση του οχήματος με απόλυτη ακρίβεια.

testdr4

Τη δεκαετία του 1980, προστέθηκε μία πίστα ελέγχου «ήχου και άνεσης» μήκους 4,4 χλμ. Το 1992, ολόκληρη η πίστα των υψηλών ταχυτήτων ανανεώθηκε σε 24 εβδομάδες λόγω σκληρής χρήσης. Από τότε, οι πίστες υψηλών ταχυτήτων, ελέγχου ήχου & άνεσης, το τμήμα ελέγχου πλαγιολίσθησης (skid pad), η διαδρομή ανάβασης, η πίστα ελέγχου οδικής συμπεριφοράς αλλά και οι πίστες εξαντλητικών δοκιμασιών παρέχουν δυνατότητες δοκιμών οχημάτων και εργασιών εξέλιξης πάνω σε κινητήρες, φρένα, σύστημα διεύθυνσης και πλαίσιο.

testdr7

Στρίψιμο με 250 χλμ/ώρα χωρίς χέρια στο τιμόνι

Το 2004, προστέθηκε μια οβάλ πίστα με σύστημα ψεκασμού νερού και αποστράγγισης για δοκιμές επιτάχυνσης και σλάλομ. Ένας σταθμός δοκιμών AWD ακολουθεί το 2006 μαζί με ένα σύγχρονο βιομηχανικό σταθμό ανεφοδιασμού με 32 αντλίες για 16 διαφορετικούς τύπους καυσίμου.

Από το 2012 που έγινε η δεύτερη ανανέωση, οι οδηγοί δοκιμών διαγράφουν την καμπή υπό κλίση με 250 χλμ/ώρα χωρίς την επιρροή πλευρικών επιταχύνσεων, μπορούν θεωρητικά ακόμα και να αφήσουν το τιμόνι. Έτσι δοκιμάζουν στην πράξη τις θεωρητικές τιμές τελικής ταχύτητας. Ο εσωτερικός μετεωρολογικός σταθμός παρέχει δεδομένα για την υγρασία, την ταχύτητα και την κατεύθυνση του ανέμου.

Συμπληρωματικά, εξαιρετικά ευαίσθητοι αισθητήρες τοποθετημένοι στην επιφάνεια του δρόμου προσφέρουν συνεχώς δεδομένα για την επιφανειακή θερμοκρασία και υγρασία ως συντελεστές του αποτελέσματος της δοκιμής. Εμφανώς, οι πίστες πρέπει να προετοιμάζονται για τη δοκιμή σύμφωνα με τις καιρικές συνθήκες. testdr6Όταν δοκιμάζονται νέα μοντέλα όπως το τρέχον Astra στο Dudenhofen αυτό σημαίνει ότι υφίστανται ακραία καταπόνηση 40.000 χλμ στην πίστα δοκιμών. Η απόσταση αντιστοιχεί σε πάνω από 200.000 χλμ ή 15 χρόνια σε «πραγματικούς δρόμους». Σε αυτά προστίθενται αμέτρητα χιλιόμετρα σε άλλες πίστες δοκιμών και δημόσιους δρόμους σε όλο τον κόσμο. Το τελευταίο μοντέλο της Opel πέρασε από σκληρές δοκιμασίες διάρκειας 24 εβδομάδων που αντιστοιχούν σε έναν ολόκληρο κύκλο ζωής.

Μία από τις πολλές αποφασιστικές δοκιμές στις οποίες υποβλήθηκε το Astra ήταν το «τεστ αντοχής». Η πίστα δοκιμής αντοχής περιλαμβάνει ποικίλες διαφορετικές οδικές επιφάνειες όπως άσφαλτο και καλντερίμια, ανωμαλίες και πολυάριθμες στροφές. Εδώ, οι μηχανικοί ελέγχουν κατά πόσον οι προδιαγεγραμμένες επιδόσεις και η ποιότητα των πρωτοτύπων υλοποιήθηκαν στην κανονική παραγωγή.

Επενδύσεις για την εξέλιξη οχημάτων του μέλλοντος

Η Opel ξεκίνησε το μεγαλύτερο πρόγραμμα επέκτασης και εκσυγχρονισμού του Dudenhofen μέχρι σήμερα, το 2013. Η εταιρία θα επενδύσει ένα υψηλό διψήφιο νούμερο στην περιοχή που βρίσκεται νοτιοανατολικά της Φρανκφούρτης με σχεδόν 65 χλμ πίστες δοκιμών μέχρι το 2020.

Αυτή τη στιγμή, ο νέος δρόμος πρόσβασης που οδηγεί στο κτίριο της υποδοχής και την περιοχή του πάρκινγκ έχει ήδη ολοκληρωθεί. Επιπλέον, τέθηκαν σε λειτουργία το νέο τμήμα εξέλιξης πλαισίων με μεγάλο χώρο αποθήκευσης ελαστικών για μέχρι 8.000 ζαντολάστιχα μαζί με τρεις νέους σταθμούς δοκιμών εκπομπών ρύπων.

Η «μεγάλη ευθεία» (μία ευθεία μήκους δύο χλμ. με βρόγχο αναστροφής πολλαπλών λωρίδων και καμπές υπό πλευρική κλίση) ήδη χρησιμοποιείται. Η γωνία των προαναφερθέντων καμπών έχει προσδιοριστεί έτσι ώστε και οι τέσσερις τροχοί να φέρουν το ίδιο φορτίο. Αυτό επιτρέπει δοκιμές φρένων αμέσως μετά την καμπή όπως θα συνέβαινε μετά το τέλος μιας ευθείας.

testdr8

Ένα νέο τμήμα ελέγχου πλαγιολίσθησης (skid pad) 300 μέτρων είναι ήδη υπό κατασκευή, με σκοπό τις δοκιμές αυτοματοποιημένης οδήγησης. Η ευθεία στη συνέχεια γίνεται ‘χωνί’ που διευρύνεται από 30-300 μέτρα, ώστε ακόμα και ένα Boeing 737 θα μπορούσε εύκολα να προσγειωθεί εκεί. Η μεγάλη ευθεία είναι το πρώτο στοιχείο που υπάρχει πραγματικά εκτός της αρχικής περιοχής και τρέχει παράλληλα με το γειτονικό κύριο δρόμο. Γι’ αυτό και χρειάστηκε να αγοραστεί γη από το Δήμο.

Η γερμανική εταιρία αυξάνει επίσης τις δυνατότητες δοκιμών των συστημάτων υποστήριξης οδηγού στο in Rodgau-Dudenhofen με τη δημιουργία μιας νέας πίστας για αυτοματοποιημένο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης – Automated Emergency Braking. Επιπλέον, το συνολικό μήκος των test tracks θα αυξηθεί σε 90 χλμ τα επόμενα χρόνια. Σταθμοί δοκιμών συστημάτων κίνησης, επεκτάσεις και νέες διαδρομές θα προστεθούν ώστε να ικανοποιούν ποικίλες απαιτήσεις. Ο αριθμός εργαζομένων στο υπερσύγχρονο Κέντρο Δοκιμών & Εξέλιξης του Dudenhofen θα αυξηθεί από 150 σε 700.

Ιστορίες από το Dudenhofen

testdr1

Μεγάλα δέντρα και άλογα Przewalski

Η περιβαλλοντική προστασία δεν είναι σημαντική μόνο κατά τη διάρκεια των δοκιμών, παίζει σημαντικό ρόλο και για την ίδια την περιοχή της πίστας. Ο τοπικός σταθμός ανεφοδιασμού έχει τώρα πάνω από 16 διαφορετικούς τύπους καυσίμου, ενώ διατίθενται και σταθμοί φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα. Το 90% του νερού που απαιτείται για το πλύσιμο των οχημάτων λαμβάνεται από όμβρια ύδατα και ανακυκλώνεται μετά τη χρήση.

«Ολόκληρα τα συστήματα φωτισμού θα αναβαθμιστούν πολύ σύντομα σε LED ώστε να μπορέσουμε να γίνουμε ακόμα πιο αποδοτικοί», δήλωσε ο στέλεχος του κέντρου. Η χρήση ενός εσωτερικού θερμοηλεκτρικού σταθμού είναι επίσης ζήτημα του μέλλοντος. Κατά τη διάρκεια του χωροταξικού σχεδιασμού οι υπεύθυνοι προσπάθησαν να διατηρήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο πληθυσμό δέντρων, όχι μόνο λόγω προστασίας που προσφέρουν από τους κυνηγούς/φωτογράφους πρωτοτύπων. Το αρχαιότερο πεύκο της Έσσης βρίσκεται τώρα στη μέση της περιοχής και είναι το λεγόμενο «dicke Tanne» (fat pine) ηλικίας τώρα περίπου 275 ετών.

Επιπλέον, σπάνια άλογα Przewalski βόσκουν στην περιοχή κοντά στο Test Center. Τα ζώα αποτελούν τμήμα του project διατήρησης της φύσης κοντά στο Babenhausen το οποίο η Opel υποστηρίζει από το 2009. Η εταιρία χρηματοδότησε το πρόγραμμα με 900.000 ευρώ και συνεργάζεται με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δασών του Schwarzenborn και την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία για τη Δημόσια Περιουσία. Η επέκταση του κέντρου δοκιμών του Rodgau-Dudenhofen αντισταθμίζεται από την ισχυρή στήριξη για την προστατευμένη περιοχή.

testdr2

Πώς ξεκίνησαν όλα

Το υπερσύγχρονο Opel Test Center οφείλει την ύπαρξή του σε μία ευτυχή συγκυρία. Ο πρώην δήμαρχος του Dudenhofen, Ludwig Kratz έλαβε έναν παχύ φάκελο που απευθυνόταν στο «δήμαρχο του Dudenhofen» το 1963. Ο ταχυδρομικός κώδικας έλλειπε. Ο Kratz διάβασε στην επιστολή από τον κτηματομεσίτη ότι μία διεθνής αυτοκινητιστική εταιρία διαπραγματευόταν με την κοινότητα του Dudenhofen στην περιοχή του Παλατινάτου θέλοντας να δημιουργήσει μία νέα πίστα δοκιμών.

Ο δήμαρχος άρπαξε την ευκαιρία και προσέφερε μία περιοχή στο δάσος που ανήκε στην πόλη του (Rodgau-Dudenhofen) ως εναλλακτική λύση. Η Opel συμφώνησε αφού διευκρινίστηκαν όλα τα θέματα. Το συμβόλαιο για την πώληση υπογράφηκε στις 15 Οκτωβρίου. Η επιτυχημένη ιστορία του κέντρου δοκιμών ξεκίνησε και μαζί με αυτή η άριστη και στενή συνεργασία με τη πόλη του Rodgau.

testdr9

Δοκιμές

Οι εργαζόμενοι του Test Center δουλεύουν σε τρεις βάρδιες, επτά ημέρες την εβδομάδα. Κάθε ημέρα, όλοι οι οδηγοί δοκιμών μαζί διανύουν συνολικά γύρω στα 40.000 χλμ. Χρησιμοποιούν μέχρι 500 ελαστικά το μήνα.

Εκδηλώσεις

Ανεξάρτητα εάν πρόκειται για παρουσιάσεις αυτοκινήτων, εκπαίδευση οδηγών ή αγωνιστικά προγράμματα του τμήματος OPC, το Test Center δεν είναι πλέον αυστηρά κλειστό στο κοινό. Κάθε άλλο μάλιστα, καθώς προσφέρει ένα μοναδικό σκηνικό για όλα τα είδη εκδηλώσεων που διοργανώνονται από εταίρους, πελάτες και προσκεκλημένους της Opel.

Νίκος Τσάδαρης