Τις τελευταίες ημέρες και ενόψει των νέων φορομπηχτικών μέτρων που θα ανακοινώσει η κυβέρνηση, έχει ξεσπάσει ένας «πόλεμος» (που σοβεί εδώ και χρόνια) μεταξύ του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) και του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ).
Με λίγα λόγια, οι «ανεξάρτητοι» εισαγωγείς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, (ευνοημένοι από το φορολογικό σύστημα που πέτυχαν για τα μεταχειρισμένα εισαγωγής αυτοκίνητα πριν περίπου τρία χρόνια επί υπουργίας του κ. Βορίδη), κινητοποιήθηκαν προκειμένου να μην αυξηθεί το Τέλος Ταξινόμησης για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα παλαιάς τεχνολογίας, ενώ οι αντιπρόσωποι/εισαγωγείς καινούργιων αυτοκινήτων ισχυρίζονται (επιχειρηματολογώντας με οικονομικά στοιχεία) ότι, οι φόροι για τα αυτοκίνητα αυτά πρέπει να αυξηθούν, τόσο για λόγους μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, όσο και για την αύξηση των δημοσίων εσόδων. Εδώ, να σημειώσουμε ότι τα δημόσια έσοδα για ένα εισαγόμενο καινούριο αυτοκίνητο είναι μεσοσταθμικά περίπου 5.000 ευρώ, την ώρα που για ένα εισαγόμενο μεταχειρισμένο μόλις φθάνουν τα 1300-1500 ευρώ.
Η αντιπαράθεση αυτή κορυφώθηκε τις τελευταίες ημέρες με απανωτά δελτία τύπου των δυο πλευρών, καθώς και με συνέντευξη τύπου που έδωσαν οι Αντιπρόσωποι/Εισαγωγείς καινούριων αυτοκινήτων.
Πρώτο είδε το φως της δημοσιότητας το ΔΤ των Εμπόρων (ΣΕΕΑΕ) μεταχειρισμένων που λέει τα εξής:
«Από 1ης Σεπτεμβρίου 2015 η αντιρρυπαντική οδηγία ΕURO 5 αντικαταστάθηκε από την νέα οδηγία EURO 6, με αποτέλεσμα όλα τα καινούργια αυτοκίνητα ( ΠΡΟΣΟΧΗ η οδηγία αφορά μόνο στα καινούργια αυτοκίνητα και όχι στα μεταχειρισμένα ) που πρόκειται να ταξινομηθούν στις χώρες της ΕΕ να πρέπει να πληρούν τις προδιαγραφές της νέας οδηγίας EURO 6. Στο Ελλάδα – δυστυχώς – έχουμε κληρονομήσει από τις παλαιότερες κυβερνήσεις ένα στρεβλωμένο νομοθετικό καθεστώς, προκλητικά αντικοινοτικό, το οποίο πολλές φορές έχει καταδικαστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ( ΔΕΚ ). Στην Ελλάδα προκειμένου να ευνοηθούν αποκλειστικά και μόνο οι πωλήσεις των καινούργιων εισαγομένων οχημάτων και να πλουτίσουν οι 10 τον αριθμό εισαγωγικοί επιχειρηματικοί όμιλοι ή οι θυγατρικές των πολυεθνικών κατασκευαστριών εταιριών στην Ελλάδα, οι εκάστοτε κυβερνήσεις έχουν τιμωρήσει την εισαγωγή των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων επιβάλλοντας σε αυτά υπέρμετρη δασμοφορολογική μεταχείριση συνδέοντας την εκάστοτε οδηγία αντιρρυπαντικότητας ( που αφορούσε μόνο τα καινουργή οχήματα ) με υπέρμετρους φόρους ( ειδικό τέλος ταξινόμησης ) στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ( γεγονός απροκάλυπτα αντικοινοτικό ) έτσι ώστε η απόκτησή τους να καθίσταται ασύμφορη οικονομικά.
Ωστόσο ακόμη και στο πλαίσιο αυτής της δυσμενούς φορολογικής μεταχείρισης οσάκις άλλαζε η αντιρρυπαντική οδηγία εδίδετο μια χρονική παράταση τουλάχιστον 36 μηνών για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα της προηγούμενης οδηγίας έτσι ώστε να υπάρχει χρόνος να δημιουργηθεί πάρκο μεταχειρισμένων αυτοκινήτων διότι διαφορετικά η εισαγωγή από άλλες χώρες της ΕΕ εκτός από προβληματική θα ήταν και εντελώς απαγορευτική.
Ως είθισται κατά τις περιόδους αλλαγής της οδηγίας, ο σύνδεσμός μας υπέβαλε προς το υπουργείο Οικονομικών σχετικό αίτημα για την παράταση του εκτελωνισμού των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με το φορολογικό καθεστώς που ίσχυε έως και τις 31η Μαρτίου 2016.
Ενώ η κυβέρνηση εξέταζε με σοβαρότητα το αίτημα μας άρχισαν οι οργανωμένες παρεμβάσεις των μεγαλοεισαγωγέων. Μέσω άρθρου του σε Κυριακάτικη εφημερίδα ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ Κ.Γ. Βασιλάκης επιχειρηματολόγησε ( με εντελώς εσφαλμένο τρόπο ) και προσπάθησε να «εξηγήσει» προς πάσα κατεύθυνση γιατί δεν πρέπει να παραταθεί ο εκτελωνισμός των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που πληρούν την οδηγία ρύπων EURO 5 με χαμηλό Τ.Τ. καθώς κάτι τέτοιο – ανέφερε – θα καταστρέψει την αγορά και θα «μετατρέψει» την Ελλάδα σε «σκουπιδότοπο». Παρέλειψε βεβαίως να αναφέρει ότι λίγους μήνες πριν πωλούσε καινούργια αυτοκίνητα που πληρούσαν την οδηγία ρύπων EURO 5 εξομοιώνοντας και τα καινούργια αυτοκίνητα που πώλησε πολύ πρόσφατα με «σκουπίδια» Επίσης ο Κος Βασιλάκης ξεχνάει ότι τα αντίστοιχα εγχώρια μεταχειρισμένα που πληρούν την ίδια οδηγία ή και παλαιότερες πωλούνται χωρίς κανένα πρόβλημα και χωρίς τους αντίστοιχους περιορισμούς. Είναι και αυτά σκουπίδια; Αν ναι κατά την λογική του θα πρέπει να απαγορευθεί εντελώς η πώληση και η κυκλοφορία τους στην Ελληνική επικράτεια. Είναι αυτονόητο ότι έχει φτάσει ο καιρός να σταματήσει αυτή η στερεότυπη επανάληψη που χαρακτηρίζει συλλήβδην ως σκουπίδι ό,τι δεν είναι καινούργιο δηλαδή ό,τι δεν πωλείται από τους 10 εισαγωγείς που μονοπωλούν την αγορά του αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Να μας πει ο Κος Βασιλάκης γιατί άραγε όποτε αλλάζει η οδηγία ρύπων στα καινούργια αυτοκίνητα θα πρέπει τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα να πληρώνουν υψηλούς φόρους ; Μήπως για να μην έχουν οι καταναλωτές την επιλογή ενός φθηνότερου ασφαλούς και αξιόπιστου αυτοκινήτου; Ο Κος Βασιλάκης προσπαθεί να πιέσει την κυβέρνηση να «μπλοκάρει» την παράταση εκτελωνισμού των εισαγόμενων μεταχειρισμένων Ι.Χ. που πληρούν την οδηγία EURO 5 με χαμηλό Τ.Τ. αλλά κανείς δεν πρέπει να ξεχνά πως η Ελλάδα έχει καταδικαστεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για άνιση φορολογική μεταχείριση του Εισαγόμενου μεταχειρισμένου προς το εγχώριο μεταχειρισμένο και επίσης ότι η αλλαγή των αντιρρυπαντικών οδηγιών αφορά αποκλειστικά και μόνο το καινούργιο αυτοκίνητο και σε καμία χώρα της Ε.Ε. το μεταχειρισμένο είτε είναι εγχώριο είτε εισαγόμενο δεν υπόκειται σε κανένα περιορισμό και σε καμία επιπλέον φορολογική επιβάρυνση.
Είναι επίσης γνωστό σ’ όλη την Ε.Ε ότι οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αποτελούν μια τεράστια αγορά ισάξια εκείνης των καινούργιων αυτοκινήτων η οποία προσφέρει τα μέγιστα στο ΑΕΠ. Είναι σίγουρο ότι εφόσον εξορθολογιστεί η Ελλάδα με την κοινοτική νομοθεσία, η αύξηση της εισαγωγής των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα οδηγήσει στην κατακόρυφη αύξηση δημοσίων εσόδων από δασμούς / φόρους ταξινόμησης, ΦΠΑ κλπ
Είναι ανεπίτρεπτο στην παρούσα δυσμενή για τους έλληνες οικονομική συγκυρία η ελληνική κυβέρνηση να οδηγεί στον αφανισμό τις επιχειρήσεις εμπορίας αυτοκινήτων στην Ελλάδα ωφελώντας απροκάλυπτα τα έσοδα και τα υπερκέρδη των 10 γνωστών εισαγωγικών επιχειρηματικών ομίλων
Είναι ανεπίτρεπτο και δεν συνάδει στην λογική και στην φιλοσοφία μίας φιλολαϊκής και αριστερής κυβέρνησης να υιοθετεί μέτρα που πλήττουν τον έλληνα πολίτη / μικρομεσαίο καταναλωτή στερώντας του το δικαίωμα να απολαύσει ένα εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο νέας τεχνολογίας σε άριστη κατάσταση και σε πολύ καλή τιμή και οδηγώντας τον μέσω της τεχνητής αυτής νομοθετικής ρύθμισης ( η οποία είναι επιπλέον και αντίθετη προς την κοινοτική νομοθεσία ) στην αγορά μόνο καινούργιου αυτοκινήτου η οποία – στην παρούσα φάση – είναι αδύνατη.
Ο εμπορικός κλάδος που ασχολείται με την εισαγωγή και εμπορία μεταχειρισμένου αυτοκινήτου στην Ελλάδα αλλά και οι έλληνες καταναλωτές αναμένουν από την κυβέρνηση να μην καμφθεί, να μην πειστεί και να μην υιοθετήσει τις θέσεις των πλουτοκρατών μεγαλοεισαγωγέων και οδηγήσει την αγορά σε ανταγωνιστική στρέβλωση και μονοπωλιακό καθεστώς υπέρ των καινούργιων αυτοκινήτων.
Ο εμπορικός κλάδος της χώρας και οι έλληνες μικρομεσαίοι καταναλωτές αναμένουν από την κυβέρνηση να υιοθετήσει την παράταση της εφαρμογής της οδηγίας ΕURO 5 για τους επόμενους 36 μήνες και να εξορθολογίσει επιτέλους ( νομοθετικά ) την αγορά του αυτοκινήτου στην Ελλάδα.»
Μια ημέρα μετά ακολούθησε η συνέντευξη τύπου των Εισαγωγέων/Αντιπροσώπων καινούριων αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) και το ΔΤ με έμφαση στις συνέπειες στην αγορά αυτοκινήτου, στα έσοδα του κράτους, στο περιβάλλον και στους καταναλωτές από τις αθρόες εισαγωγές μεταχειρισμένων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων προηγούμενων αντιρρυπαντικών τεχνολογιών. Το ΔΤ που περιλαμβάνει ποσοτικοποιημένη ανάλυση των ισχυρισμών του ΣΕΑΑ, προτάσεις και λύσεις, έχει ως εξής:
«Τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα αποτελούν «τροχοπέδη» στην εκτέλεση του προϋπολογισμού κάθε ευρωπαϊκού κράτους, αφού ζημιώνουν σοβαρά την αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων, μέσω της οποίας προκύπτουν σημαντικά φορολογικά έσοδα, αλλά και πλήρης είσπραξη του ΦΠΑ, ενώ επίσης απαξιώνουν την αγορά των εγχωρίων κυκλοφορούντων μεταχειρισμένων.
Στην Ελλάδα, τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αποτελούσαν παραδοσιακά το 8-9% των συνολικών εισαγωγών. Από τις αρχές του 2014, εξαιτίας ατυχούς προσαρμογής του φορολογικού πλαισίου, προέκυψε μια εξαιρετικά ευνοϊκή φορολόγηση στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα (βλ. πίνακα 1) εις βάρος των εγχωρίων μεταχειρισμένων, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τον τετραπλασιασμό των πωλήσεων των πρώτων και της βαρύτητας αυτών επί του συνόλου της αγοράς (βλ. πίνακα 2).
Προς επιδείνωση αυτών, υφίστανται σκέψεις επί του παρόντος στο οικονομικό επιτελείο για νέα, περαιτέρω επιδότηση των εισαγομένων μεταχειρισμένων, μέσω της αναβολής της προσαύξησης του φόρου (Τέλους Ταξινόμησης) που προβλέπεται στα παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας αυτοκίνητα (βλ. πίνακα 3).
Μια τέτοια εξέλιξη θα επιδείνωνε την ήδη ανεξέλεγκτη κατάσταση σε βάρος: α) του επίσημου κλάδου του αυτοκινήτου, που θα δεχτεί καίριο πλήγμα, β) των εσόδων του κράτους (υστέρηση κατά 50-60 εκατομμύρια ευρώ /έτος), γ) του περιβάλλοντος και δ) των καταναλωτών.
Προπαντός για τους καταναλωτές, αξίζει να σημειωθεί ότι μετά την τεράστια απαξίωση που υπέστησαν τα εγχώρια μεσαία και μεγαλύτερα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από τις αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις, αυτή η εξέλιξη θα προκαλούσε σχεδόν ανάλογη ζημιά στις αξίες των εγχώριων μικρών, ευρύτερα πωλούμενων αυτοκινήτων.
Προτάσεις για την αποκατάσταση των κανόνων στην αγορά αυτοκινήτου είναι οι εξής:
-Η άμεση, δίχως νέα παράταση, εφαρμογή της προσαύξησης του Τέλους Ταξινόμησης που προβλέπεται στα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα.
-Η άμεση προσαρμογή των απομειώσεων του Τέλους Ταξινόμηση για την ηλικία και τα χιλιόμετρα των εισαγομένων μεταχειρισμένων στα πραγματικά επίπεδα των εγχωρίων αυτοκινήτων
-Ο αυστηρός έλεγχος για την υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ στη χώρα μας
-Η επιτυχής λειτουργία της Επιτροπής του Υπ. Οικονομικών για την αναμόρφωση της φορολογίας του αυτοκινήτου.
-Η δημιουργία μητρώου (με το ιστορικό χρήσης κλπ).
-Η εκλογίκευση της φορολογίας των καυσίμων.
-Η καλή λειτουργία των ΚΤΕΟ, με την έναρξη ελέγχου αυτών από ανεξάρτητη αρχή και η αυστηροποίηση του πλαισίου ποινών σε περίπτωση κακής λειτουργίας αυτών.»
Το ΔΤ του ΣΕΑΑ κατέληγε με ένα συγκριτικό πίνακα φορολογίας των εισαγομένων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σε σχέση με την απομείωση των τιμών στα εγχώρια μεταχειρισμένα, που δείχνει ότι, το προνομιακό φορολογικό καθεστώς στα πρώτα εκτός των όσων αναφέρονται στο ΔΤ, λειτουργεί και σε βάρος της εσωτερικής αγοράς μεταχειρισμένων, καθώς η πραγματική απομείωση των τιμών που υφίστανται τα υπάρχοντα στη χώρα μεταχειρισμένα, οδηγεί σε τιμές σημαντικά μεγαλύτερες από αυτές των εισαγόμενων, που μάλιστα (κατά τα λεγόμενα του ΔΣ του ΣΕΑΑ) είναι αγνώστου ποιότητας και με πολλά περισσότερα χιλιόμετρα στα κοντέρ τους, από αυτά που γράφουν όταν πωλούνται από τους εμπόρους του ΣΕΕΑΕ.
Απομείωση Τέλους Ταξινόμησης, με βάση την ηλικία και τα χιλιόμετρα
Εισαγόμενα μεταχειρισμένα | |||
Ηλικία | Πραγματική απομείωση στα εγχώρια αυτοκίνητα | Απομείωση φόρου για την ηλικία, βάσει υπουργικής απόφασης 20/12/2013 | Τελική απομείωση φόρου, συμπ/νης της χιλιομετρικής απομείωσης |
1 | -20% | -17% | -42% |
2 | -24% | -29% | -50% |
3 | -28% | -37% | -56% |
4 | -36% | -48% | -64% |
5 | -40% | -57% | -70% |
6 | -45% | -64% | -75% |
7 | -52% | -69% | -78% |
8 | -56% | -74% | -82% |
9 | -60% | -78% | -85% |
10 | -64% | -81% | -87% |
Σημειώσεις:
(1) Η χιλιομετρική απομείωση ισχύει για τα επιπλέον των 15.000 ανά έτος (0,3% για κάθε 500 χλμ, μέγιστο -30%)
(2) Η μέγιστη απομείωση δεν μπορεί να υπερβαίνει το -95%.
Νίκος Τσάδαρης