Πρόκειται για το best seller της ευρωπαϊκής αγοράς και το πρώτο σε πωλήσεις SUV. Το Nissan Qashqai κυριολεκτικά «σπάει ταμεία» και έχει κάθε λόγο να εμπλουτίζει ολοένα και περισσότερο τις εκδόσεις του.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, έχουμε να κάνουμε με ένα βενζινοκινητήρα, χωρητικότητας 1,6 λίτρων, με απόδοση 163 ίππων, που αντικαθιστά τον παλιό 2λιτρο ατμοσφαιρικό, από το οποίο υπερέχει σημαντικά, σε ιπποδύναμη (+15%), σε ροπή (+22%) και σε εκπομπές ρύπων.
Το 4κύλινδρο σύνολο (προϊόν συνεργασίας Nissan & Renault) με τούρμπο αποδίδει 163 ίππους στις 5600 σ.α.λ. και 24,5 χγρμ ροπής από τις 2.000 έως τις 4.000 σ.α.λ., αριθμούς που είναι ικανοί να δώσουν ιδιαίτερη σβελτάδα στο 1450 κιλών βάρους εντυπωσιακό (ο ανειδίκευτος εύκολα θα το μπερδέψει με X Trail) αμάξωμα. Τα νούμερα αυτά είναι αρκετά για να δώσουν στο Qashqai των 1.450 κιλών γρήγορες επιταχύνσεις από στάση (0-100 se 9.1’’), άνετες ρεπρίζ (αλλά χειρότερες από αυτές του 1.6 diesel) και τελική ταχύτητα που ξεπερνά τα 200χλμ/ώρα.
Σε όλα τα παραπάνω συμβάλλει ιδιαίτερα το γρήγορο και θετικό, αλλά με μακριές σχέσεις χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο, στο οποίο ο οδηγός του συγκεκριμένου Qashqai θα καταφύγει συχνά πυκνά, ειδικά την ώρα που οι στροφές θα είναι κάτω από τις 3000σ.α.λ. και θα θέλει να επιταχύνει αξιοπρεπώς. Αυτό συμβαίνει γιατί ο κινητήρας αποδεικνύεται ράθυμος μέχρι τις 3000σ.α.λ. και ξυπνάει από εκεί και πάνω θυμίζοντας GTi μέχρι τις περίπου 6400σ.α.λ. όπου επεμβαίνει ο κόφτης.
Η ιδιαιτερότητα αυτή κοστίζει σε καύσιμο και όσο κι αν προσπαθήσαμε στα πολλά χιλιόμετρα της δοκιμής μας, δεν καταφέραμε να δούμε μέση κατανάλωση μικρότερη των 7,8λτ/100χλμ, μικρή αν αναλογιστούμε τον όγκο του αμαξώματος, αλλά μεγάλη σε σχέση με αυτή του ντιζελοκινητήρα των 1,5 λίτρων.
Ο κινητήρας που είναι εξαιρετικά ομαλός σε λειτουργία, ελαστικός και αθόρυβος σε όλο το φάσμα των στροφών, διαθέτει φυσικά σύστημα start/stop, που όμως μερικές φορές «μπερδεύεται» και θέλει κάποια προσοχή, αν και πιθανόν αυτό να συνέβη στο «δικό μας» αυτοκίνητο, καθώς είναι η πρώτη φορά που διαπιστώσαμε ατέλειες του συστήματος σε σύγχρονο Nissan.
Πέραν αυτού, το πιο ισχυρό Qashqai φοράει 19άρες ζάντες, με ελαστικά 225/45/19, που παρά το χαμηλό προφίλ δεν μπορούν να φέρουν σε δύσκολη κατάσταση την άριστη ανάρτηση (η ανάρτηση με αμορτισέρ διπλού εμβόλου, αλλά και τα ηλεκτρονικά συστήματα με το «Active Ride Control» να χρησιμοποιεί το σύστημα πέδησης, για να ελέγχει τις όποιες ταλαντώσεις του αμαξώματος) που απορροφά άνετα και χωρίς θορύβους τις κακοτεχνίες των δρόμων. Αυτό σε συνδυασμό με τη θαυμάσια ποιότητα κύλισης και το ότι, το Qashqai είναι ευθύβολο και σταθερό ακόμα και στις μεγάλες ταχύτητες, δίνουν στο 1.6 DIG-T το προτέρημα να καλύπτει με μεγάλη ευκολία τα χιλιόμετρα αφήνοντας ξεκούραστους τους επιβάτες του ακόμα και μετά από πολύωρες διαδρομές. Επιπλέον είναι άνετο στις υψηλές ταχύτητες με ελάχιστο έως μηδαμινό αεροδυναμικό θόρυβο.
Η υποστροφή που εμφανίζεται μερικές φορές κυρίως λόγω του ότι ο κινητήρας κάτω από τις 3000σ.α.λ. είναι νωχελικός, είναι περιορισμένη και εύκολα ελεγχόμενη, ενώ αν αφήσεις το γκάζι στην κορυφή της στροφής είναι πιθανόν έως και γλίστρημα της ουράς, επίσης ομαλό και έυκολα ελεγχόμενο με το άριστο τιμόνι. Αν πάλι τα πράγματα δείχνουν πως ξεφεύγουν, τότε τα ηλεκτρονικά βοηθήματα ελάγχου πρόσφυσης είναι εκεί παρόντα έτοιμα να σας βγάλουν από τη δύσκολη θέση, αρκεί να μην πιστεύει ο οδηγός ότι, τα συστήματα αυτά είναι σε θέση να καταργήσουν τους νόμους της φυσικής.
Κατά τα λοιπά, το Qashqai είναι πρακτικό, λειτουργικό, προσεγμένο στη λεπτομέρεια, με χώρους για τέσσερις ή και –με στρίμωγμα- πέντε επιβάτες. Ο χώρος αποσκευών (430λτ) διαθέτει ένα πολύ πρακτικό διπλό δάπεδο, κάτω από το οποίο υπάρχει η ρεζέρβα ασφαλείας με τα σχετικά εργαλεία, ενώ στην καμπίνα οι περισσεύουν οι θέσεις για μικροαντικείμενα.
Στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας, ο εξοπλισμός περιείχε «τα πάντα όλα», με ατού την πανοραμική ηλιοροφή και την επένδυση των με πολύ καλή πλευρική στήριξη καθισμάτων.
Στα ατού της κατασκευής, πρέπει να σημειώσουμε την αψεγάδιαστη οικονομία, την απρόσκοπτη ορατότητα, τα άριστα φρένα και τα πολύ δυνατά φώτα, ενώ το πολύ δυνατό σημείο παραμένει το άκαμπτο αμάξωμα που δεν κάνει «τσικ» ακόμα και όταν οι εγκάρσιες ανωμαλίες των δρόμων σε συνδυασμό με τα χαμηλού προφίλ λάστιχα, το φέρνουν στα όριά του.
Στο δια ταύτα τώρα, η απόφαση δεν είναι εύκολη, καθώς από τη μια υπάρχει το ερώτημα αν ταιριάζει ένας κινητήρας 163 ίππων στον χαρακτήρα του Qashqai και από την άλλη το ότι, η τιμή (από 22.600 ευρώ η βασική έκδοση με απόσυρση) είναι ίδια με αυτήν του 1.6 diesel που καίει λιγότερο και έχει καλύτερες ρεπρίζ. Βέβαια ο υποψήφιος αγοραστής έχει να δελεαστεί από την ιδιαίτερη σβελτάδα του κινητήρα ψηλά, από τον σαφώς χαμηλότερο θόρυβο του κινητήρα, αλλά και από την ενδεχόμενη «δίωξη» των κινητήρων πετρελαίου, που με τα σκάνδαλα που σκάνε και τα μικροσωματίδια που εκπέμπουν, μπορεί να μπουν στο στόχαστρο των νομοθετών/φορομπηχτών…
Υπέρ
Ποιότητα κατασκευής
Εργονομία/Ορατότητα
Απόδοση κινητήρα
Επιδόσεις από στάση
Μειωμένος θόρυβος
Ποιότητα κύλισης
Φρένα
Κατά
Ενδιάμεσες επιταχύνσεις (ρεπρίζ)
Κατανάλωση
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας: 1.618 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο
Ισχύς: 163 ίπποι/5.600 σ.α.λ.
Ροπή: 24,5 χγρμ/2.000-4.000σ.α.λ.
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100: 9.1΄΄
Τελική ταχύτητα: 200χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 7,8λτ/100χλμ
Βάρος: 1450 κιλά
Διαστάσεις: 4.377 x 1.806 x 1.590 χλστ
Νίκος Τσάδαρης