Η BMW X1 είναι η βάση της Γερμανικής μάρκας στην κατηγορία των SUV και από έναρξης μοντέλου διεκδικεί τα πρωτεία της κατηγορίας της. Στη συγκεκριμένη δοκιμή, αντικείμενο μας είναι η plug-in hybrid X1, ένα μοντέλο που συνδυάζει απόλυτα (ή σχεδόν) την μετακίνηση χωρίς επιβάρυνση του περιβάλλοντος και την μεγάλη αυτονομία χωρίς ανεφοδιασμό.

Η διαφορά από τις «απλές» Χ1 εντοπίζεται σε μια θυρίδα που βρίσκεται στο πάνω μέρος του εμπρός αριστερού φτερού, κάτω από την οποία βρίσκεται η είσοδος για την τροφοδοσία με ρεύμα της μπαταρίας ιόντων λιθίου χωρητικότητας 16,3 KWh (ωφέλιμη χωρητικότητα 14,2 KWh), η οποία τροφοδοτεί ένα ηλεκτροκινητήρα που βρίσκεται στο πίσω μέρος του όμορφου αμαξώματος. Η κινητήρια διάταξη του μοντέλου αναγράφεται στην 5η πόρτα με την ένδειξη xDrive25e, όπου φανερώνεται και η τετρακίνηση.

Όσον αφορά τα υπόλοιπα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά, δεν υπάρχουν διαφορές, με σημεία αναφοράς του μοντέλου τους εμπρός διπλούς προβολείς Led, και την χαρακτηριστική, κάθετη πλέον μάσκα-σήμα κατατεθέν της BMW (με ενεργά flaps που ανοιγοκλείνουν φροντίζοντας για την ψύξη του κινητήρα), όπως επίσης και τα Led τρισδιάστατα πίσω φωτιστικά σώματα σε σχήμα «L». Με όλα αυτά, το αμάξωμα της Χ1 ένα από τα πλέον αεροδυναμικά σχήματα της κατηγορίας, με συντελεστή οπισθέλκουσας Cd: 0,26.

Μεγαλύτερη και Καλύτερη

Η Χ1 έχει φτάσει πλέον το μέγεθος της αρχικής Χ3 καθώς οι διαστάσεις της είναι: μήκος 4.500 χλστ., πλάτος 1.845 χλστ. και ύψος 1.630 χλστ. Οι τιμές αυτές σε συνδυασμό με το μεταξόνιο των 2.292 χλστ, βοηθούν στην σωστή εκμετάλλευση των πλούσιων εσωτερικών χώρων, δημιουργώντας μια κορυφαία στην κατηγορία καμπίνα επιβατών. Οι χώροι επαρκούν για τέσσερις ενήλικες, ή και πέντε επιβάτες καθώς το επίπεδο δάπεδο, δημιουργεί άνεση και στον –ενδεχόμενο- τρίτο μεσαίο πίσω επιβάτη. Οι πίσω επιβάτες έχουν επαρκέστατο χώρο για τα πόδια και τα κεφάλια τους, αλλά ο χώρος αποσκευών είναι κατά 50 λίτρα μικρότερος (χάθηκαν από την έλλειψη ρύθμισης του πίσω καθίσματος) από αυτόν των συμβατικών εκδόσεων, με συνολική χωρητικότητα 490 λίτρα που με αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων αυξάνεται στα 1.495 λίτρα. Επιπλέον, υπάρχουν ποτηροθήκες ένας μεγάλος χώρος αποθήκευσης κάτω από την κεντρική κονσόλα και ένας κρυφός χώρος αποθήκευσης στο πάτωμα του πορτ μπαγκάζ που όμως καταλαμβάνεται από τα καλώδια φόρτισης, αλλά δεν διαθέτει ρεζέρβα (έστω και ασφαλείας). Ένας ακόαμα πολύ μικρότερος αποθηκευτικός χώρος βρίσκεται στο κεντρικό υποβραχιόνιο.

Το ποιοτικό σαλόνι είναι ντυμένο με μαλακά πλαστικά, το φινίρισμα των οποίων αγγίζει το άριστα, ενώ η συναρμογή μεταξύ των είναι αντάξια της φήμης που έχει η μάρκα εδώ και δεκαετίες.

Όμως, τις εντυπώσεις στο εσωτερικό κερδίζει το κυρτό ταμπλό γνωστό σαν «Curved Display», που αποτελείται από τον ψηφιακό πίνακα οργάνων με οθόνη 10,25 ιντσών και την οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων επίσης 10,25 ιντσών. Η τελευταία έχει ενσωματωμένο το Operating System 8 και διακρίνεται για την ταχύτατη απόκριση της, αλλά το μενού της χρειάζεται διάβασμα και χρόνο εξοικείωσης, ενώ απουσιάζει το στρογγυλό περιστροφικό-πιεζόμενο χειριστήριο, με το οποίο εύκολα χειριζόσουν το μενού. Λειτουργικό πρόβλημα είναι – κατά τη γνώμη μας – κι το ότι, η διαχείριση του κλιματισμού ενσωματώθηκε στο infotainment, αν και οι βασικές ενδείξεις εμφανίζονται πάντα στην οθόνη. Πάντως η ευκρίνεια των οθονών αγγίζει το άριστα, ενώ έξυπνη είναι η θέση ασύρματης φόρτισης smartphone (κάτω από την κεντρική οθόνη), με μια «λαβή» που συγκρατεί τη συσκευή για να μη φεύγει από τη θέση της στις στροφές.

Όσον αφορά τον πίνακα οργάνων στην έκδοση Plug-In Hybrid, το στροφόμετρο έχει δώσει την θέση του σε ένα όργανο που δείχνει το ποσοστό ισχύος που χρησιμοποιείται, αλλά στο πρόγραμμα οδήγησης Sport γίνεται στροφόμετρο.

Στην πρίζα και με τετρακίνηση

Η Χ1 xDrive25e είναι η βασική Plug-In Hybrid εκδοχή του μοντέλου (υπάρχει και η xDrive30e). Το κινητήριο σύστημα αποτελείται από έναν θερμικό 3κύλινδρο turbo κινητήρα 1.5 λίτρων με απόδοση 136 ίππων σε συνδυασμό με έναν ηλεκτροκινητήρα 109 ίππων και 247 Nm ροπής. Η συνδυαστική ισχύς είναι 245 ίπποι και η μέγιστη ροπή 477 Nm, τιμές ικανές να απογειώσουν τους σχεδόν 2 τόνους βάρος της Χ1, επιτυγχάνοντας επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα σε 6,8΄΄ και τελική ταχύτητα 190 χλμ/ώρα.

Η κίνηση ουσιαστικά μεταδίδεται στους τέσσερις τροχούς, καθώς ο θερμικός κινητήρας δίνει κίνηση στους εμπρός τροχούς και ο ηλεκτρικός στους πίσω. Η μετάδοση για το έργο του βενζινοκινητήρα γίνεται από αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων, την ώρα που ο ηλεκτροκινητήρας έχει σταθερή σχέση μετάδοσης.

Η μπαταρία με ωφέλιμη χωρητικότητα 14,2 kWh, δίνει στην πράξη περί τα 80 χιλιόμετρα ηλεκτρικής αυτονομίας (με μέγιστη ταχύτητα έως 140 χλμ./ώρα), χωρίς τσιγγουνιές. Στην ουσία εφόσον η μπαταρία έχει ρεύμα, στην αυτόματη λειτουργία, η μέση κατανάλωση για τα πρώτα 100-120 χιλιόμετρα δεν ξεπερνά το 1,5 λίτρα καυσίμου, επίδοση που κάνει στην καθημερινότητα την Χ1 άκρως οικονομική και οικολογική, χωρίς το «μαχαίρι στο λαιμό» του οδηγού της για το ρεύμα που τελειώνει.

Πέραν αυτού και όταν η μπαταρία αδειάσει, τότε αναλαμβάνει την οικονομία το εξαιρετικό σύστημα ανάκτησης ενέργειας, που μέσα σε λίγα χιλιόμετρα ελεύθερης κύλησης του αυτοκινήτου μπορεί να δώσει μικρά αποθέματα ρεύματος στην μπαταρία, ικανά για να διατηρήσουν την μέση κατανάλωση στα περίπου 6 λίτρα/100 χιλιόμετρα, τιμή εντυπωσιακή για ένα αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας και επιδόσεων. Επίσης, ακόμα και με άδεια μπαταρία, παραμένουν πάντα ηλεκτρικά αποθέματα ούτως ώστε ο θερμικός κινητήρας παραμένει το ίδιο ζωηρός και αποτελεσματικός, ενώ χρειάζεται πολύ καλό αυτί για να καταλάβεις την 3κύλινδρη αρχιτεκτονική του.

Συνολικά, ο συνδυασμός ρεύματος και μικρής μέσης κατανάλωσης εξασφαλίζει στο βαρύ όχημα αυτονομία 850+ χιλιομέτρων και όσον αφορά την φόρτιση, σε οικιακή πρίζα απαιτούνται σχεδόν 6 ώρες, αλλά σε wallbox μόνο 2 ώρες, καθώς ο on-board charger της Χ1 είναι 7,4 kW.

Από την θέση του οδηγού

Η υπερυψωμένη θέση οδήγησης σπάνια συναντάται σε μοντέλο SUV, καθώς προσφέρει ανατομική σχεδίαση, πλευρική στήριξη, καλή ορατότητα και αίσθηση του ότι ο οδηγός είναι μέρος του οχήματος και δεν κάθεται απλά πάνω σε αυτό. Στο δεξί χέρι του οδηγού υπάρχει ο διακόπτης – επιλογέας του κιβωτίου ταχυτήτων και μπουτόν για το χειρόφρενο, τα προφίλ οδήγησης και το ηχοσύνολο.

Από τα πρώτα κιόλας μέτρα αυτό που εντυπωσιάζει είναι η γραμμική παροχή μεγάλης ισχύος που μετατρέπει το «μεγαλόσωμο» SUV σε καθαρόαιμο σπορ όχημα με την ποιότητα συμπεριφοράς που μας έχει συνηθίσει η BMW. Παρά το βάρος των σχεδόν 2 τόνων, η Plug-In υβριδική X1 κινείται σαν βέλος σε όλο το φάσμα λειτουργίας των κινητήρων της. Η συνεργασία θερμικού κινητήρα και ηλεκτροκινητήρα είναι άψογη, με ομαλές εναλλαγές, ενώ ανεξαρτήτως προγράμματος οδήγησης (Efficient, Expressive, Digital Art, Personal, Sport) η απόκριση στο γκάζι είναι άμεση.

Την ίδια ώρα, η σκληρή ανάρτηση μπορεί να κουράζει περιστασιακά στις έντονες ανωμαλίες των δρόμων (ειδικά όταν κινείται με μικρή ταχύτητα), αλλά περιορίζει τις κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές, την ώρα που το σχετικά ελαφρύ και γρήγορο τιμόνι παρέχει σχετική αίσθηση ακρίβειας στον οδηγό. Να σημειώσουμε εδώ πως το σχετικά υψηλό προφίλ των ελαστικών (225/55/18) εξομαλύνει κάπως τις αντιδράσεις της ανάρτησης στις κακοτεχνίες των δρόμων.

Στρίβοντας γρήγορα διαπιστώνεις ότι τα περιθώρια πρόσφυσης είναι ψηλά, αλλά η συνταγή ένας διαφορετικός κινητήρας ανά άξονα δεν προάγει την απόλυτα ομοιογενή συμπεριφορά του οχήματος και αυτό γίνεται αντιληπτό όταν ο δρόμος γλιστράει. Πιο αναλυτικά, η αρχική τάση της Χ1 όταν την πιέσεις στη στροφή είναι υποστροφική και όταν μπει στο παιχνίδι και ο ηλεκτροκινητήρας τότε ενεργοποιείται το πίσω μέρος, ισορροπώντας την συμπεριφορά έως και με ελαφριά υπερστροφή. Φυσικά, όλα αυτά συμβαίνουν με γρήγορο ρυθμό (προφίλ sport) και σε γλιστερό τερέν, γιατί όταν ο ρυθμός πέσει και ο δρόμος κρατάει, η συμπεριφορά της υβριδικής Χ1 είναι σαν τρένο.

Πολύ δυνατά είναι τα φρένα, αλλά η αίσθηση του πεντάλ υστερεί την ώρα που ανακτάται ενέργεια, δημιουργώντας μια αρχική υστέρηση στο πάτημα που ο οδηγός πρέπει να συνηθίσει για να μην τρομάζει.

Τέλος, στο ταξίδι, η ποιότητα κύλισης και η προσεγμένη ηχομόνωση δημιουργούν αίσθημα ασφάλειας και ηρεμίας, ενώ οι απότομες αντιδράσεις της σκληρής ανάρτησης περιορίζονται, με αποτέλεσμα τις ξεκούραστες μετακινήσεις όπου το μόνο που μπορεί να περάσει στην καμπίνα είναι – υπό συνθήκες – κάποιοι αεροδυναμικοί θόρυβοι.

Δια ταύτα

Η Plug-In Hybrid εκδοχή της BMW X1, είναι αλήθεια ότι μας εντυπωσίασε, παρά το ότι ακόμα είμαστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε ότι συνδέεται σε πρίζα. Ο λόγος έχει να κάνει με την ηλεκτρική αυτονομία της που μπορεί ουσιαστικά να καλύψει τις ημερήσιες ανάγκες των περισσότερων, ενώ ταυτόχρονα για όσους χρειαστεί να κινηθούν θερμικά η κατανάλωση είναι απόλυτα λογική.

Την ίδια στιγμή, η ποιότητα κατασκευής, οι χώροι, η τεχνολογία, οι επιδόσεις και η τετρακίνηση, συνθέτουν ένα όχημα που ξεπερνά αυτό που χαρακτηρίζουμε απλά ένα οικογενειακό SUV.

Με όλα τα παραπάνω, η τιμή των 50.760 ευρώ (χωρίς τέλη κυκλοφορίας και με μηδενικό φόρο εταιρικής χρήσης), δεν μπορεί να θεωρηθεί ακριβή στις μέρες μας, για όσους χρειάζονται ένα όχημα αυτής της κατηγορίας.

Σε κάθε περίπτωση, η X1 xDrive 25e μπορεί να είναι ιδιαίτερα προστατευτική για το περιβάλλον χωρίς να προκαλεί ανασφάλεια αυτονομίας στον χρήστη και αυτό είναι το μεγάλο πλεονέκτημα των υβριδικών συστημάτων κίνησης.

Υπέρ

  • Ποιότητα υλικών – κατασκευής
  • Χώροι – Εξοπλισμός
  • Θέση οδήγησης
  • Τεχνολογία
  • Τετρακίνηση
  • Επιδόσεις
  • Ηλεκτρική αυτονομία
  • Κατανάλωση
  • Ποιότητα κύλισης – Ηχομόνωση
  • Οδική συμπεριφορά
  • Φώτα

Κατά

  • Ανομοιογενείς αντιδράσεις 4κίνησης
  • Αίσθηση πεντάλ φρένων
  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Απουσία περιστροφικού χειριστηρίου για την οθόνη πολυμέσων

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, C-SUV/Crossover, επιβατικό
  • Αεροδυναμικός συντελεστής: 0,26
  • Διαστάσεις: 4.500Χ1.845Χ1.642 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.692 χλστ
  • Ύψος από το έδαφος: 205 χλστ
  • Χώρος αποσκευών: 490 / 1.495 λτ
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων: 47 λτ
  • Βάρος: 1.930 κιλά
  • Κινητήρας: βενζίνης, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, twin turbo, 1.499 κ.εκ., Euro 6d
  • Ισχύς: 245 ίπποι/4.400-6.500 σαλ
  • Ροπή (Nm @ σαλ): 230/1.500-4.000
  • Ισχύς Ηλεκτροκινητήρα (στους πίσω τροχούς): 103 ίπποι
  • Ροπή ηλεκτροκινητήρα: 247 Nm
  • Μπαταρία: Ιόντων λιθίου 16,3 KWh (ωφέλιμη 14,2 KWh)
  • Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο, 7 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός & Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
  • Τροχοί: 225/55/18
  • Φρένα: Εμπρός & Πίσω Αεριζόμενοι Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,7 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 6,8΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 190 χλμ/ώρα
  • Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): 80 χλμ
  • Κατανάλωση ενέργειας (δοκιμής): 17,40 kWh/100 χλμ
  • Μέση κατανάλωση (δοκιμής με φορτισμένη μπαταρία): 1,2 λτ/100 χλμ
  • Μέση κατανάλωση (δοκιμής με άδεια μπαταρία): 6 λτ/100 χλμ
  • Εκπομπές CO2 (WLTP)17,0 γρ/χλμ
  • Τέλη κυκλοφορίας: 0 €
  • Τιμή: 50.760 €