«Πήγα σε μάγισσες σε χαρτορίχτρες, να δω που χάνεσαι όλες τις νύχτες» λέει ο ελληνικός λαός θέλοντας να δείξει πως οι γυναίκες είναι πιο επιρρεπείς στις προβλέψεις των χαρτιών και του καφέ. Οι επιστήμονες όμως απαντούν πως αυτό δεν ισχύει καθώς οι άνδρες πιστεύουν ευκολότερα τα όσα τους λένε.
«Οι άνδρες που τους έχουν γίνει θετικές προβλέψεις από κάποια μαντική διαδικασία είναι στη συνέχεια πιο πρόθυμοι, σε σχέση με τις γυναίκες, να πάρουν οικονομικό ρίσκο στον χρηματοοικονομικό τομέα (π.χ. στο καζίνο ή στο Χρηματιστήριο)» τονίζουν οι επιστήμονες σε νέα τους μελέτη όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Σιαογιούε Ταν του ολλανδικού Πανεπιστημίου Έρασμος στο Ρότερνταμ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό PLOS ONE, πραγματοποίησαν πειράματα, δείχνοντας ότι οι άνδρες που σε κάποια μαντεία μαθαίνουν ότι προμηνύονται γι’ αυτούς καλά πράγματα (αντί για κακά ή ουδέτερα), τείνουν μετά να γίνουν πιο ριψοκίνδυνοι στις επενδυτικές και γενικότερα στις οικονομικές αποφάσεις τους, σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι οι γυναίκες που μαθαίνουν ότι η τύχη τούς επιφυλάσσει εξίσου ωραίο μέλλον.
Οι ποικίλες προλήψεις και οι αντίστοιχες συμπεριφορές είναι πολύ διαδεδομένες παγκοσμίως παρά την υποτιθέμενη ορθολογιστική εποχή μας. Σταδιακά αυξάνονται οι επιστημονικές μελέτες που βοηθούν στην κατανόηση του φαινομένου της δεισιδαιμονίας. Έχει γίνει αντιληπτό π.χ. ότι αυτή η τάση βοηθά στην καταπολέμηση των αισθημάτων αβεβαιότητας και τονώνει την αυτοπεποίθηση αρκετών ανθρώπων. Οι διάφορες μαντικές τεχνικές (καφεμαντεία, χαρτομαντεία κ.ά.) συνιστούν μία δημοφιλή μορφή τέτοιας δεισιδαιμονίας, αλλά ελάχιστα έχει έως τώρα μελετηθεί επιστημονικά πόσο επηρεάζει πραγματικά τη συμπεριφορά των ανθρώπων.
Είναι πρόθυμοι να «ποντάρουν» και να ρισκάρουν περισσότερα χρήματα
Στη νέα έρευνα, 693 συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να μάθουν μέσω μαντείας για τα μελλούμενα αναφορικά με τη ζωή τους γενικά και ειδικότερα με τα οικονομικά τους. Στη συνέχεια απάντησαν σε ερωτηματολόγια για να αξιολογηθεί κατά πόσο είχε αλλάξει η συμπεριφορά τους όσον αφορά την τάση ανάληψης οικονομικού ρίσκου.
Τα πειράματα, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, έδειξαν ότι όσοι -ιδίως οι άνδρες -είχαν μάθει θετικά πράγματα από τη μαντεία, ήταν πρόθυμοι να «ποντάρουν» και να ρισκάρουν περισσότερα χρήματα. Παρ’ όλο που οι περισσότεροι συμμετέχοντες ανέφεραν ότι οι ίδιοι δεν πίστευαν πραγματικά στη μαντεία, στην πράξη είχαν επηρεαστεί. Αυτό συνάδει με προηγούμενα ευρήματα ερευνών ότι οι άνθρωποι δρουν με βάση τις προλήψεις και δεισιδαιμονίες τους, ακόμη κι αν ισχυρίζονται στα λόγια ότι δεν είναι δεισιδαίμονες.