Ο καπετάνιος του φορτωμένου με εκατοντάδες μετανάστες αλιευτικού που ναυάγησε στη Μεσόγειο είναι υπεύθυνος γι’ αυτή την τραγωδία, λόγω των εσφαλμένων ελιγμών που έκανε και επειδή υπερφόρτωσε το σκάφος του, ανακοίνωσε σήμερα η εισαγγελία της Κατάνης στη Σικελία.
Σύμφωνα με την εισαγγελία, το αλιευτικό ανατράπηκε αφού συγκρούσθηκε με το πορτογαλικό φορτηγό πλοίο το οποίο έφθασε επιτόπου σε μια προσπάθεια διάσωσης, όμως το φορτηγό δεν ευθύνεται για το ναυάγιο.
Το ναυάγιο αυτό, το οποίο σύμφωνα με τις εκτιμήσεις διεθνών ανθρωπιστικών οργανώσεων στοίχισε τη ζωή περίπου 800 ανθρώπων, έχει δύο κύριες αιτίες, εξήγησε η εισαγγελία σε ανακοίνωση που εξέδωσε.
«Από τη μια πλευρά, τους εσφαλμένους ελιγμούς που αποφασίσθηκαν από τον καπετάνιο του αλιευτικού που, στην προσπάθειά του να προσεγγίσει το φορτηγό, προκάλεσε το σύγκρουση μ’ αυτό το μεγαλύτερο πλοίο. Από την άλλη πλευρά, την υπερφόρτωση του αλιευτικού με επιβάτες, το οποίο αποσταθεροποιήθηκε απ’ αυτούς τους εσφαλμένους ελιγμούς και από τη μετατόπιση των μεταναστών που βρίσκονταν σ’ αυτό», πρόσθεσε η εισαγγελία, υπογραμμίζοντας πως για τους λόγους αυτούς το αλιευτικό «ανατράπηκε».
Η εισαγγελία διευκρινίζει πάντως ότι το πορτογαλικό φορτηγό, το οποίο ήταν το πρώτο που έσπευσε μετά το σήμα κινδύνου που εστάλη από το αλιευτικό τη νύχτα του Σαββάτου προς την Κυριακή στα ανοικτά της Λιβύης, «δεν συνέβαλε σε τίποτε» σ’ αυτή την τραγωδία.
Ο καπετάνιος, ένας 27χρονος Τυνήσιος, είναι ένας από τους δυο δουλεμπόρους, οι οποίοι συνελήφθησαν χθες από τις ιταλικές αρχές, μετά την αποβίβαση των 27 διασωθέντων στο λιμάνι της Κατάνης. Ο άλλος είναι ένας 25χρονος Σύρος, που βρισκόταν μεταξύ των 27 επιζώντων.
Η εισαγγελία της Κατάνης δεν αποκλείει και την πιθανότητα να ανασυρθεί το αλιευτικό από τον βυθό της θάλασσας, αν θεωρηθεί ότι μπορεί έτσι να συλλεγούν νέα σημαντικά στοιχεία για την πρόοδο των ερευνών.
Σύμφωνα με πληροφορίες που διαρρέουν από το ιταλικό υπουργείο Εσωτερικών, η κυβέρνηση Ρέντσι, στην έκτακτη σύνοδο κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την Πέμπτη, προτίθεται να ζητήσει, μεταξύ των άλλων την ενίσχυση της επιχείρησης Triton με την προώθηση των πλοίων μέχρι τα όρια των λιβυκών χωρικών υδάτων.
Θεωρείται πιθανή επίσης η ουσιαστική εφαρμογή των κανόνων της Διεθνούς Συνθήκης κατά της Πειρατείας, η οποία προβλέπει την δυνατότητα αντίδρασης της Ακτοφυλακής και του Πολεμικού Ναυτικού σε περίπτωση που οι δουλέμποροι ανοίξουν πυρ, όπως έχει συμβεί στο πρόσφατο παρελθόν.