Στη διαπίστωση ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν απέσυρε το σύνολο των επιδοτήσεων προς την αεροναυπηγική εταιρεία Airbus προχώρησε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου, σύμφωνα με τρεις πηγές που γνωρίζουν το ζήτημα, σε μία απόφαση που είναι πιθανόν όμως ότι θα επιτρέψει στις Ηνωμένες Πολιτείες να διατηρήσουν τους δασμούς επί των ευρωπαϊκών προϊόντων.
Νέα έκθεση συμμόρφωσης που θα δημοσιευθεί σήμερα το απόγευμα στη Γενεύη διαπιστώνει ότι το αεροσκάφος A350 συνεχίζει να επιδοτείται ως αποτέλεσμα προηγούμενης κυβερνητικής δανειοδότησης, σύμφωνα με τις πηγές.
Ωστόσο, σύμφωνα με το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο ΠΟΕ αναμένεται ότι θα μειώσει το ύψος της ζημίας που προκλήθηκε στην αμερικανική ανταγωνιστική εταιρεία Boeing, γεγονός που βάρυνε στην απόφαση να επιτρέψει την επιβολή δασμών ύψους 7,5 εκατομμυρίων δολαρίων στις ευρωπαϊκές εισαγωγές, βάσει δύο εκ των πηγών αυτών.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής επέβαλαν δασμούς σε ευρωπαϊκά προϊόντα, ανάμεσά τους τα περισσότερα αεροσκάφη της Airbus και προϊόντα από τυρί μέχρι ελιές και single-malt ουίσκι, τον Οκτώβριο.
Το πλαφόν των 7,5 δισ. δολαρίων που εγκρίθηκε από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου βασίσθηκε στο ύψος της οικονομικής ζημιάς που προκλήθηκε στην Boeing, ως αποτέλεσμα της υποστήριξης της Airbus, κυρίως υπό μορφήν κυβερνητικών δανείων για το A380 και το A350.
Ο ΠΟΕ απέρριψε τις απόπειρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εμποδίσει την επιβολή κυρώσεων, καθώς οι Βρυξέλλες παρουσίασαν νέα επιχειρήματα για να αποδείξουν ότι έχουν συμμορφωθεί με τις προηγούμενες αποφάσεις, στο πλαίσιο μίας σχετικά σπάνιας δευτεροβάθμιας διαδικασίας εξέτασης της συμμόρφωσης.
Στη σημερινή έκθεση θα περιέχονται οι αποφάσεις του ΠΟΕ επί των νέων αυτών επιχειρημάτων της Ε.Ε., τα οποία στηρίζονται εν μέρει στο γεγονός ότι το A380 -κάποτε η ναυαρχίδα της Airbus- αντιμετωπίζει προβλήματα λόγω των χαμηλών πωλήσεων, πράγμα που σημαίνει ότι οποιαδήποτε ζημία στην Boeing ήταν προσωρινή.
Δύο πηγές δήλωσαν ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου έκανε δεκτό μέρος των επιχειρημάτων αυτών, συμφωνώντας εμμέσως στην μείωση του πλαφόν των αμερικανικών αντιποίνων στα 2 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ωστόσο, παραμένει ασαφές πόσο γρήγορα μία μερική ευρωπαϊκή νίκη στο ζήτημα μπορεί να μεταφρασθεί σε μείωση των δασμών, λόγω «τεχνικών» προβλημάτων.
Εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες ασκήσουν έφεση στα συμπεράσματα της έκθεσης του Οργανισμού, η έφεση αυτή θα παραμείνει εκκρεμής, καθώς το αρμόδιο όργανο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (WTO Appellate Body) που εξετάζει τις εφέσεις διακόπτει την λειτουργία του αφού η Ουάσινγκτον μπλοκάρει νέους διορισμούς μελών, σύμφωνα με τους ειδικούς.
Αντ’ αυτού, η Ε.Ε. αναμένεται ότι θα κινηθεί προς την προοπτική αντιμέτρων στο πλαίσιο παράλληλης υπόθεσης επιδότησης της Boeing, η οποία αναμένεται να έλθει στο προσκήνιο την άνοιξη, ενώ παράλληλα θα επιδιώξει ευρύτερο διακανονισμό για την επιδότηση του τομέα της αεροναυπηγικής παγκοσμίως.