Ο υπουργός Οικονομικών της ΠΓΔΜ, Ζόραν Στάβρεσκι, δήλωσε χθες ότι δεν αναμένει πως θα δημιουργηθεί πρόβλημα με την τροφοδοσία της χώρας σε καύσιμα, εξαιτίας της απόφασης των Τελωνειακών Αρχών να αφαιρέσουν από την ΟΚΤΑ την άδεια για απλουστευμένες διαδικασίες εισαγωγής-εξαγωγής καυσίμων.
«Δεν αναμένω κρίση σχετικά με την ομαλή τροφοδοσία ή οτιδήποτε σχετικό. Εννοείται ότι υπάρχουν εισαγωγείς οι οποίοι θα αναπληρώσουν το κενό και θα εξασφαλίσουν την ομαλή τροφοδοσία της αγοράς καυσίμων», δήλωσε ο κ. Στάβρεσκι.
Πρόσθεσε ότι οι τελωνειακές Αρχές της ΠΓΔΜ εκτελούν το έργο τους και προβαίνουν επί μήνες σε αναλύσεις και έλεγχο της κατάστασης και ότι οι διαπιστώσεις τους είναι επαληθευμένες και επιβεβαιωμένες. Τέλος, ο κ. Στάβρεσκι τόνισε πως οι νόμοι της χώρας ισχύουν για όλους.
Υπενθυμίζεται ότι οι Τελωνειακές Αρχές της ΠΓΔΜ προχώρησαν στην αφαίρεση των αδειών της ΟΚΤΑ επειδή μετά από έλεγχο καυσίμων, τα οποία μεταφέρονταν με βυτιοφόρα από το διυλιστήριο των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ) στη Θεσσαλονίκη προς το διυλιστήριο της ΟΚΤΑ στα Σκόπια, αποδείχτηκε, όπως ισχυρίζονται οι Τελωνειακές Αρχές, ότι ο αριθμός οκτανίων των καυσίμων αυτών ήταν μικρότερος από τον προβλεπόμενο.
Τα ΕΛΠΕ και η ΟΚΤΑ, όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, σημείωσαν ότι τα επιχειρήματα που χρησιμοποιήθηκαν από τις Τελωνειακές Αρχές της ΠΓΔΜ για την τεκμηρίωση της απόφασης αυτής είναι σαθρά και δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Κατά συνέπεια, η ΟΚΤΑ θα χρησιμοποιήσει όλα τα διοικητικά και έννομα μέσα για την κατάρριψή τους.
Κύκλοι της ΟΚΤΑ ανέφεραν ότι το διυλιστήριο ήταν αυτό που ζήτησε και επέμενε από τις Τελωνειακές Αρχές της ΠΓΔΜ να υπάρξει επαλήθευση και επιβεβαίωση των ελέγχων που έκαναν σε καύσιμα από τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), όμως οι αρμόδιες αρχές της χώρας δεν ανταποκρίθηκαν.
Οι ίδιοι κύκλοι πρόσθεσαν ότι τα Ελληνικά Πετρέλαια είναι ο βασικός τροφοδότης για την αγορά της ΠΓΔΜ, και τους τελευταίους έξι μήνες, που η ΟΚΤΑ διέκοψε τις εργασίες διύλισης στα Σκόπια λόγω υψηλού κόστους, σχεδόν όλοι οι άλλοι εισαγωγείς καυσίμων στην ΠΓΔΜ απευθύνονται και αγοράζουν καύσιμα από το διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στην Θεσσαλονίκη, όπως και η ΟΚΤΑ.
Η μόνη εναλλακτική λύση για την αγορά της ΠΓΔΜ είναι η εισαγωγή καυσίμων από το διυλιστήριο του Μπουργκάς στη Βουλγαρία (συμφερόντων της Lukoil), όμως στην περίπτωση αυτή οι τιμές των καυσίμων στην ΠΓΔΜ θα αυξανόταν αρκετά λόγω υψηλού μεταφορικού κόστους.
Στο πλαίσιο αυτό, κύκλοι της ΟΚΤΑ διερωτώνται για ποιο λόγο τα ΕΛΠΕ, εφόσον θεωρήσουν πως οι ενέργειες των ελεγκτικών αρχών της ΠΓΔΜ στρέφονται κατά των συμφερόντων της επιχείρησης, να συνεχίσουν να τροφοδοτούν την αγορά καυσίμων της ΠΓΔΜ.