Στις αναπτυσσόμενες χώρες ένας στους πέντε νέους δεν ολοκληρώνει τις πρωτοβάθμιες σπουδές του, ενώ στις ανεπτυγμένες πάνω από ένας στους πέντε ενήλικες δεν διαθέτει τα απαραίτητα προσόντα για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της εργασίας του, σύμφωνα με μια έκθεση της UNESCO που δόθηκε στη δημοσιότητα.
Στις ανεπτυγμένες χώρες 160 εκατομμύρια ενήλικοι (ποσοστό 22%) «δεν έχουν τα απαραίτητα προσόντα για να διεκδικήσουν μια θέση εργασίας ή ακόμη και για να διαβάσουν εφημερίδα», υποστηρίζεται στην έρευνα.
Μέχρι το 2015 ελάχιστες χώρες θα μπορέσουν να επιτύχουν τους έξι στόχους του προγράμματος “Εκπαίδευση για όλους”, οι οποίοι συμφωνήθηκαν το 2000 στο Ντακάρ από 164 χώρες «παρά τις σημαντικές προόδους» που έχουν γίνει σε ορισμένες περιοχές του κόσμου, προβλέπει η 10η ετήσια έκθεση που παρακολουθεί το πρόγραμμα αυτό.
Κατά την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα η πρόσβαση στην εκπαίδευση σημείωσε σημαντική πρόοδο, κυρίως χάρη στις προόδους στην Ινδία και την υποσαχάρια Αφρική. Όμως εδώ και δύο χρόνια παρατηρείται στασιμότητα, καθώς 61 εκατομμύρια παιδιά (9%) δεν φοιτούν στο σχολείο, δήλωσε ο Φρανσουά Λεκλέρκ, ο υπεύθυνος της ερευνητικής ομάδας της UNESCO.
Σήμερα, θα πρέπει κανείς να φτάσει «τουλάχιστον στον πρώτο κύκλο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για να αποκτήσει τις ικανότητες που θα του επιτρέψουν να διεκδικήσει μια αξιοπρεπή εργασία», αποκαλύπτει η έκθεση.
Όμως 250 εκατομμύρια παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας (δηλαδή το 39% των ανηλίκων) «δεν ξέρουν ούτε να διαβάζουν ούτε να γράφουν», ανεξαρτήτως αν φοιτούν σε σχολείο ή όχι. Ταυτόχρονα, 71 εκατομμύρια έφηβοι (το 18% των εφήβων) δεν παρακολουθούν μαθήματα και δεν έχουν «τα αναγκαία προσόντα» για να βγουν στην αγορά εργασίας. Η UNESCO εκφράζει τη λύπη της για την έλλειψη δομών που θα έδιναν μια “δεύτερη ευκαιρία” στους νέους αυτούς.
«Κάθε δολάριο που δαπανείται για την εκπαίδευση ενός ατόμου» δημιουργεί κατά τη διάρκεια του επαγγελματικού βίου τους 1-15 δολάρια οικονομικής ανάπτυξης, συμπεραίνει η έρευνα.
Θα πρέπει να αναπτυχθούν εναλλακτικές λύσεις για τους εφήβους που βρίσκονται εκτός εκπαιδευτικού συστήματος, ώστε περίπου 200 εκατομμύρια νέοι να έχουν μια “δεύτερη ευκαιρία” να αποκτήσουν ικανότητες, σημειώνει η UNESCO, εκφράζοντας ανησυχίες για τις επιπτώσεις που θα έχει η οικονομική κρίση στον τομέα της εκπαίδευσης στις αναπτυσσόμενες χώρες.
Ο Λεκλέρκ ανέφερε ορισμένα ιδιαίτερα ανησυχητικά στατιστικά στοιχεία: ενώ ένας στους έξι κατοίκους του πλανήτη είναι ηλικίας από 15-24 ετών, ο ένας στους οκτώ νέους είναι άνεργος και ένας στους τέσσερις κερδίζει λιγότερα από 1,25 δολάριο (περίπου 1 ευρώ) ημερησίως.
Ακόμη και σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, ένας στους πέντε νέους εγκαταλείπει το σχολείο προτού ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Ταυτόχρονα, ο πολιτιστικός οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών ανησυχεί για τις επιπτώσεις που θα έχει η οικονομική κρίση στη βοήθεια που παρέχουν οι ανεπτυγμένες χώρες στις φτωχότερες. «Η επιβράδυνση της οικονομίας έπληξε τις πλούσιες χώρες, με συνέπειες στη βοήθεια που προορίζεται για τις φτωχότερες, οι οποίες απέχουν και περισσότερο από την επίτευξη των στόχων του προγράμματος», τονίζει.
Για παράδειγμα, η Ολλανδία θα μειώσει κατά 60% τη βοήθεια που παρέχει και θα αποσυρθεί από την Μπουρκίνα Φάσο, μαζί με άλλους τέσσερις δωρητές. Για να αντισταθμιστούν αυτές οι απώλειες απαιτούνται “καινοτόμες λύσεις”, όπως έσοδα από φυσικές πηγές και δωρεές από ιδιωτικούς οργανισμούς.