Κάθε άνθρωπος που ξεκινά τη δική του επιχειρηματική προσπάθεια έχει συνήθως ένα επαγγελματικό πρότυπο, έναν πετυχημένο άντρα που τα κατάφερε και οδηγεί τα βήματά του σαν αστέρας.
Στις μέρες μας θα είναι ενδεχομένως ονόματα όπως του Jeff Bezos, του Elon Musk ή του Mark Zuckerberg και παλιότερα φάροι ήταν εδώ θα ήταν ο Steve Jobs και ο Bill Gates. Κι όμως, υπάρχει κάποιος ακόμα μεγαλύτερος σε όρους επιτυχίας, αν και άγνωστος ή ξεχασμένος πια.
Ο λόγος για τον Sam Walton, που μπορεί να μην έχει την απήχηση των άλλων, παραμένει ωστόσο εξαιρετικά μοντέρνος σε επιχειρηματική ηθική.
Για τους περισσότερους αναλυτές και ιστορικούς της οικονομίας είναι ο πιο επιτυχημένος επιχειρηματίας όλων των εποχών, ο άνθρωπος που πήρε ένα φαλιρισμένο franchise το 1945, το έσωσε από τα χειρότερα και 17 χρόνια αργότερα εγκαινίασε μια αλυσίδα που ερχόταν για να μείνει: τα Wal-Mart!
Η Wal-Mart Stores Inc. κατάφερε να γίνει η μεγαλύτερη εταιρία του κόσμου σε όρους τζίρου, αλλά και ο μεγαλύτερος ιδιώτης εργοδότης του πλανήτη. Σε κάποια φάση της ζωής του μάλιστα, ο Sam ήταν ο πλουσιότερος άνθρωπος των ΗΠΑ. Μέχρι να φύγει από τον κόσμο το 1992, το επιχειρηματικό του μοντέλο διδασκόταν σε σχολές οικονομικών και όλοι χαιρέτιζαν το μεγαλύτερο εμπορικό δαιμόνιο του σύγχρονου κόσμου. Και αυτά είναι τα πέντε πράγματα που μπορούν να κάνουν οι σημερινοί επιχειρηματίες για να αρπάξουν κάτι από την επιχειρηματική του λάμψη.
«Κάνε πάντα τους πελάτες σου χαρούμενους και πιο χαρούμενους με τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σου». Όχι χαρούμενους, πιο χαρούμενους, έλεγε ο Walton, γι’ αυτό και για 45 ολόκληρα χρόνια σκεφτόταν και καθιέρωνε κάθε βδομάδα ένα πρόγραμμα, ένα πλάνο με μικρότερες ή μεγαλύτερες βελτιώσεις που εφαρμοζόταν την επομένη. Κάθε Σάββατο, συγκεκριμένα, συναντούσε τους διευθυντές των καταστημάτων του και οι βελτιώσεις εφαρμόζονταν την επόμενη Δευτέρα. Κάθε Δευτέρα. Για 45 χρόνια!
«Συγκέντρωσε όλες τις καλές ιδέες που έχεις και υιοθέτησε τις καλύτερες». Ο Sam δεν νοιαζόταν από πού προέρχονταν οι καλύτερες ιδέες, καθώς ποτέ δεν ισχυρίστηκε ότι ήταν ο εξυπνότερος άνθρωπος. Αντέγραφε τον ανταγωνισμό, άκουγε τους υπαλλήλους του, συμβουλευόταν τους συγγενείς του, καλωσόριζε συμβουλές απ’ όπου κι αν προέρχονταν και παρέμενε ανοιχτός στην κριτική. Ήταν όμως και το άλλο: γνώριζε τους ανταγωνιστές του προσωπικά…
«Κάνε τους ανθρώπους να νιώθουν ότι έχουν αξία». Ο Sam απέδιδε σταθερά την τρομακτική του επιτυχία στους σκληρά εργαζόμενους υπαλλήλους του, καθώς ήθελε να νιώθουν πραγματικά πως η δουλειά τους αναγνωρίζεται. Στις πρώτες μάλιστα ημέρες των Wal-Mart, κάθε διευθυντής καταστήματος έπαιρνε ποσοστό από τα κέρδη και μετά το ποσό δινόταν ως μπόνους.
«Κράτα το απλό». Με αυτόν τον τρόπο, υποδείκνυε, όλοι καταλαβαίνουν τι ακριβώς πρέπει να κάνουν. Αυτό που τον ένοιαζε ήταν τα καταστήματά του να πουλούν περισσότερο από την προηγούμενη χρονιά και να λειτουργούν με χαμηλότερο κόστος. Και το έκανε μετρώντας και αξιολογώντας μερικούς μόνο δείκτες, κόντρα στη σημερινή επιχειρηματική ηθική δηλαδή όπου όλα είναι μετρήσιμα και μπορούν να μειωθούν κι άλλο…
«Ποτέ μη σταματάς να πειραματίζεσαι». Παρά το γεγονός ότι έχει περάσει στην επιχειρηματική ιστορία ως τσιγκούνης, δεν έφτιαξε την αυτοκρατορία του επειδή δεν ήθελε να ξοδεύει από την τσέπη του. Αλλά επειδή είχε την τάση να πειραματίζεται διαρκώς με νέες ιδέες και να αποδέχεται το λάθος και τη ζημία ως μέρος της δουλειάς. Και ήταν κι ένας από τους πρώτους που αγκάλιασε ολόθερμα τη σύγχρονη τεχνολογία, πληρώνοντας συχνά πολλά σπασμένα εκεί στις πρώτες μέρες της υιοθέτησης των αυτοματισμών…
Ικανοποίηση πελατών, ιδέες, άνθρωποι, απλότητα και πειραματισμός, τα πέντε συστατικά της δικής του επιτυχίας…