«Όταν αποφασίσεις να ταξιδέψεις στη θάλασσα, οι στιγμές δεν είναι ποτέ ίδιες. Το ηλιοβασίλεμα, το φεγγάρι δεν είναι ποτέ τα ίδια. Αλλάζουν ανάλογα με τον καιρό, την παρέα, τη διάθεση», επισημαίνει στο ΑΜΠΕ ο Ειδικός Γραμματέας του Ναυταθλητικού Ομίλου Τζιτζιφιών Καλλιθέας, Παναγιώτης Παχίτσας, μιλώντας για την ιστιοπλοΐα.
Η Ελλάδα χάρη στην ιστιοπλοΐα και τους αθλητές της έχει γνωρίσει στιγμές δόξας και εμείς οι Έλληνες έχουμε γευτεί στιγμές γεμάτες συγκίνηση και υπερηφάνεια.
Όμως, η ιστιοπλοΐα δεν είναι μόνο για όσους θέλουν να κάνουν πρωταθλητισμό, είναι και ένας τρόπος ψυχαγωγίας για όσους αγαπούν τη θάλασσα, τα σκάφη, τον άνεμο και τα πανιά…
«Όταν ξεκίνησαν μαθήματα οι φίλοι μου, ήμουν διστακτική. Μία βόλτα μέχρι τον Πόρο ήταν αρκετή για να με πείσει για το λάθος μου.
Ξεκίνησα μαθήματα με το επόμενο γκρουπ», λέει στο ΑΜΠΕ η 30χρονη Αρετή και διηγείται: «Η ελευθερία και η ηρεμία που προσφέρει η ιστιοπλοΐα είναι απερίγραπτη. Μία από τις καλύτερες εμπειρίες ήταν ο νυχτερινός διάπλους του Ισθμού της Κορίνθου, όταν πέρσι το καλοκαίρι πήγαμε στη Λευκάδα».
Οι διακοπές με ιστιοπλοϊκό, προσφέρουν ατελείωτες ώρες στη θάλασσα, με πρόσβαση σε απόμερους κόλπους και εικόνες αξέχαστες, όμως σε περίοδο κρίσης, ίσως να ακούγονται πολυτέλεια.
Το κόστος, όπως το περιγράφει ο κ. Παχίτσας, δείχνει πάντως, πως δεν είναι απαγορευτικές, για κάποιον βέβαια που έτσι κι αλλιώς η οικονομική του κατάσταση του επιτρέπει διακοπές…
Μαθήματα ιστιοπλοΐας μπορούν να κάνουν, στους δεκάδες ομίλους που υπάρχουν σε όλη τη χώρα, παιδάκια από 6-7 χρόνων ανάλογα με τη σωματική τους διάπλαση, μέχρι άνθρωποι μεγάλης ηλικίας.
Είναι επίσης μία πολύ φιλική αθλητική απασχόληση για ανθρώπους με ειδικές ανάγκες. Για να μπει κανείς ουσιαστικά στον κόσμο της ιστιοπλοΐας αρκεί το 1ο δίπλωμα, αυτό των αρχαρίων.
Για την απόκτησή του χρειάζονται 8 θεωρητικά και 8 πρακτικά μαθήματα, στα οποία ο μαθητής γνωρίζει τι είναι σκάφος, χειρισμός, πρώτες βοήθειες, μετεωρολογικά όργανα, ναυσιπλοΐα, νομοθεσία θάλασσας, αλλά και γενική συμπεριφορά, πολύ σημαντική για την καλή συνεργασία του πληρώματος, αλλά και για τη συμβίωση σε μικρό χώρο για αρκετές ώρες και ίσως σε όχι πάντα εύκολες συνθήκες.
Το κόστος γι’ αυτόν τον κύκλο μαθημάτων κυμαίνεται περίπου στα 350 ευρώ, και σε αυτά περιλαμβάνεται και ένα εκπαιδευτικό τριήμερο ταξίδι από το οποίο δεν λείπουν οι στιγμές χαλάρωσης και ψυχαγωγίας.
Μετά από γραπτές εξετάσεις αποκτάται το δίπλωμα ανοιχτής θαλάσσης, απαραίτητο για την ενοικίαση ιστιοπλοϊκού. Το δίπλωμα απαλλάσσει επίσης από την ανάγκη να μισθωθεί κυβερνήτης – skipper, η αμοιβή του οποίου είναι περίπου 200 ευρώ την ημέρα.
Το κόστος για την ενοικίαση ενός σκάφους για παράδειγμα 40 ποδών, δηλαδή για 6-8 άτομα, είναι περίπου 1.500 ευρώ την εβδομάδα και σύμφωνα με τον κ. Παχίτσα οι καλύτεροι προορισμοί για τους αρχάριους είναι η Αίγινα, ο Πόρος, το Αγκίστρι αλλά και το Ιόνιο για διακοπές μιας εβδομάδας, καθώς είναι πιο ήπια περιοχή σε καιρούς.
«Υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης στο συγκεκριμένο τομέα», λέει στο ΑΜΠΕ ο κ. Παχίτσας, επισημαίνοντας ότι για το μήκος της ακτογραμμής της Ελλάδας είναι πολύ μικρός ο αριθμός των σκαφών.
«Για παράδειγμα στη νότια Γαλλία, υπάρχουν περισσότερα σκάφη τα οποία όμως κατευθύνονται προς Ιταλία και Μάλτα γιατί εκεί είναι καλύτερες οι μαρίνες, ενώ στη χώρα μας οι οργανωμένες μαρίνες είναι ελάχιστες».
Αναφερόμενος στη δύσκολη περίοδο που διανύουμε ο κ. Παχίτσας τονίζει ότι λόγω της κρίσης, υπήρχε η εκτίμηση για «κάθισμα» του κλάδου, όμως τελικά σημειώθηκε μόνο μία μικρή πτώση, και το ενδιαφέρον για διακοπές με ιστιοπλοϊκό είναι και φέτος ιδιαίτερα μεγάλο στους νέους ανθρώπους.