Στην εξωστρέφεια επενδύει η κυβέρνηση επιχειρώντας να κερδίσει το χαμένο χρόνο που δημιούργησε η πανδημία, η οποία έστρεψε την ατζέντα στη διαχείριση της πρωτόγνωρης υγειονομικής κρίσης, προκειμένου να βγει η χώρα σύντομα και με τις μικρότερες δυνατές συνέπειες από τον φονικό «κυκλώνα» που σάρωσε τα πάντα στο πέρασμά του. 

της Γεωργίας Αθ. Σκιτζή

Έτσι, η μάχη του γαλάζιου επιτελείου μεταφέρεται πλέον στην περιφέρεια, με τον πρωθυπουργό να βρίσκεται σήμερα στην Κρήτη, παρουσιάζοντας στο παλιό λιμάνι των Χανίων το σχέδιο για την αναβάθμιση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, ενός από τα μεγαλύτερα οδικά έργα της χώρας, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με πόρους από το νέο ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σύγχρονα έργα υποδομής για μια νέα Ελλάδα

Η αρχή έγινε από τη Θεσσαλονίκη στην τελετή εγκαινίων των 14 αναβαθμισμένων περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece (κοινή εταιρία της Fraport Γερμανίας και του Ομίλου Κοπελούζου), τα οποία ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε «εθνικές μας γέφυρες για ένα πιο ελεύθερο και αποδοτικό καλοκαίρι», επισημαίνοντας ότι αυτές οι επενδύσεις εκτός από αναπτυξιακή, έχουν και κοινωνική διάσταση, καθώς δημιουργούν δουλειές, τονώνουν τις τοπικές οικονομίες, καταργούν αποστάσεις και σπάνε την απομόνωση των νησιών.

Έργο πνοής για την Κρήτη ο ΒΟΑΚ

«Οδηγός» για τις περιοδείες του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι η θετική ατζέντα και σε αυτό το πλαίσιο βρίσκεται και ο σημερινός «σταθμός» του στην Κρήτη, όπου θα κατασκευαστεί ο σύγχρρονος αυτοκινητόδρομος, ένα από τα μεγαλύτερα project αυτή την περίοδο στην Ε. Ε. Όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά κυβερνητικοί παράγοντες η Κρήτη αποκτά μετά από χρόνια τον δρόμο που της αξίζει, καθώς το μήκος του έργου θα είναι 157,5 χλμ., ενώ το παράπλευρο/κάθετο δίκτυο θα είναι περίπου 150 χλμ, με το  κόστος της κατασκευής να ανέρχεται στα 1,32 δισ. ευρώ.

Με την υλοποίησή του θα επιτευχθεί: σημαντική μείωση ατυχημάτων, βελτίωση στο χρόνο και την άνεση των μετακινήσεων, μείωση στο κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων και των προϊόντων στο συνολικό οδικό δίκτυο της Κρήτης και ανοδική πορεία της ανάπτυξης του νησιού μέσω της αυξημένης κινητικότητας και δυνατοτήτων αξιόπιστης προσπέλασης των τουριστικών πόλων.

Επόμενη στάση στην «πράσινη» Αστυπάλαια

Έξι μήνες μετά την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδας και του γερμανικού ομίλου Volkswagen για τη μετατροπή της «πεταλούδας» των Δωδεκανήσων σε «πράσινο» νησί, θα παραδοθούν τα πρώτα πέντε ηλεκτροκίνητα οχήματα παρουσία του πρωθυπουργού, υπουργών και στελεχών της κυβέρνησης. Σύμφωνα με πληροφορίες ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα μεταβεί στην Αστυπάλαια την προσεχή Τετάρτη, σε ένα νησί που αποτελεί το υπόδειγμα της πράσινης επένδυσης. Στόχος είναι να αντικατασταθούν όλα τα συμβατικά οχήματα με ηλεκτρικά. Το ειδικό σύστημα επιδοτήσεων πρόκειται να οδηγήσει σε χαμηλές τιμές για τα ηλεκτρικά οχήματα στο νησί και σε ακόμα χαμηλότερες για τους φορτιστές.

Το επόμενο επενδυτικό project στο νησί

Παράλληλα, ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει τη μεγαλύτερη επένδυση – πρότυπο του νησιού που προβλέπει την πλήρη αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Για το λόγο αυτό θα προκηρυχθεί διαγωνισμός που προβλέπει την ανάπτυξη υβριδικού συστήματος τριών μεγαβάτ φωτοβολταϊκών και αιολικών σε συνδυασμό με συσσωρευτές αποθήκευσης ενέργειας 2 μεγαβάτ και 7 μεγαβατωρών. Επισημαίνεται ότι, σήμερα το 90% της ηλεκτρικής ενέργειας στο νησί παράγεται από τέσσερις ρυπογόνες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, με καύσιμο ντίζελ, του ενός μεγαβάτ, οι οποίες όταν λειτουργήσει η νέα υποδομή θα παραμείνουν ως εφεδρείες.

Στην τελική ευθεία για την πρώτη εκταμίευση

Η στροφή του κυβερνητικού επιτελείου σε μία ατζέντα επενδυτική που θα δώσει νέα προοπτική στη χώρα συνδέεται άμεσα με το πώς θα «τρέξει» το ταμείο Ανάκαμψης, δεδομένου ότι δεν πρέπει να χαθεί πολύτιμος χρόνος. Το θετικό είναι ότι σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της Κομισιόν, όποιου κράτους-μέλους το σχέδιο εγκριθεί πρώτο, θα λάβει και την προκαταβολή 13% που του αναλογεί. Για τη χώρα μας,  το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 4 δισ. ευρώ. Επισημαίνεται, ότι το ελληνικό σχέδιο ανάκαμψης, «Ελλάδα 2.0», το οποίο έχει αποσπάσει θετικά σχόλια στις Βρυξέλλες, εκτιμάται ότι θα είναι από τα πρώτα που θα εγκριθούν πριν το τέλος Ιουνίου, δίνοντας σημαντική ώθηση στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.