Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, μιλώντας στην ετήσια διάσκεψη της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών, ζήτησε τη συνεργασία των παραγωγικών φορέων και των επαγγελματικών οργανώσεων για την αναπτυξιακή και παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Παρουσιάζοντας την κατάσταση σε ό,τι αφορά την οικονομία, ο κ. Τσίπρας σημείωσε ότι «η τετραετία των μνημονίων έφτασε την οικονομία σε κατάσταση οριακή», για να συμπληρώσει πως δεν υπάρχει πια καμιά αμφιβολία ότι η πολιτική της εσωτερικής υποτίμησης έχει αποτύχει, με καταστροφικές συνέπειες για την κοινωνία, την πραγματική οικονομία και την εσωτερική αγορά.
Αναφερόμενος στο σχέδιο προϋπολογισμού που κατέθεσε χθες στη Βουλή η κυβέρνηση, ο κ. Τσίπρας σημείωσε:
«Συνεχίζει να υλοποιεί το Μνημόνιο και υμνεί τη λογική της εσωτερικής υποτίμησης και της καταστροφής της εσωτερικής αγοράς. Μονιμοποιεί τις φοροεπιβαρύνσεις, όπως είναι η “έκτακτη” εισφορά αλληλεγγύης που υποτίθεται πως θα έληγε φέτος, το χαράτσι στα ακίνητα με τη μορφή του ΕΝΦΙΑ, και την τεράστια αύξηση από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης». Ειδικά για το τελευταίο, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε ότι «ενώ έχει αυξηθεί κατά 1471% από τον Μάρτιο του 2011, η κυβέρνηση τον μειώνει μόλις κατά 30% και πανηγυρίζει», και τόνισε ότι «πρόκειται για προκλητικό προεκλογικό εμπαιγμό».
Εξάλλου, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ έκανε την πρόβλεψη ότι «αυτός ο προϋπολογισμός, όμως, θα είναι η τελευταία άσκηση επί μνημονιακού χάρτου», εξηγώντας ότι αυτό θα συμβεί «όχι γιατί θα φύγει το Μνημόνιο με την κυβέρνηση Σαμαρά. Αλλά γιατί σύντομα θα φύγει η ίδια η κυβέρνηση Σαμαρά».
Σχετικά με το ενδεχόμενο να αναλάβει ο ΣΥΡΙΖΑ τη διακυβέρνηση της χώρας, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης επισήμανε ότι «ετοιμαζόμαστε να κυβερνήσουμε με σχέδιο, όχι για να επαναφέρουμε το χρεοκοπημένο παρελθόν, ούτε για να διαχειριστούμε το απωθητικό παρόν, αλλά για να δημιουργήσουμε ένα ελπιδοφόρο μέλλον».
Επιπλέον, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ τόνισε ότι «για την αναπτυξιακή και παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, επιδιώκουμε τη θεσμική συνεργασία όλων των κοινωνικών και παραγωγικών φορέων και επαγγελματικών οργανώσεων. Οι πόρτες μας θα είναι ανοιχτές σε όλους. Γιατί η Ελλάδα μας έχει ανάγκη όλους».
Σχετικά με τους βασικούς άξονες που παρουσίασε, ο κ. Τσίπρας επισήμανε ότι πρόκειται για αλλαγές οι οποίες και δεν έχουν δημοσιονομικό κόστος και παράγουν πολλαπλασιαστικά οφέλη σε όλη την οικονομία.
Συνοπτικά το πλαίσιο που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ως εξής:
Ουσιαστική απλοποίηση όλου του θεσμικού πλαισίου και των βημάτων για την αδειοδότηση επενδύσεων, καθώς και για την ίδρυση, αδειοδότηση και λειτουργία επιχειρήσεων, με τη λειτουργία στην πράξη – και όχι στα χαρτιά – «υπηρεσίας μιας στάσης» για όλες τις επιχειρήσεις, περιλαμβανομένων των μικρομεσαίων («one-stop shop»).
Ειδικότερα με τη δημιουργία Κέντρων Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων (Κ.Ε.ΕΠ), στις 13 περιφέρειες, όχι μόνο ως φορείς ενημέρωσης, αλλά και ως φορείς ουσιαστικής διεκπεραίωσης.
Δίκαιο, απλό, σταθερό και διαφανές φορολογικό σύστημα για τουλάχιστον πέντε έτη, το οποίο θα παρέχει κίνητρα για παραγωγικές επενδύσεις και θα επιτρέπει το μακροπρόθεσμο επιχειρησιακό σχεδιασμό. Φορολογούμε τα κέρδη και όχι την παραγωγή.
Με υψηλότερη φορολόγηση στα διανεμόμενα κέρδη και χαμηλότερη σε αυτά τα οποία αποθεματοποιούνται για να επενδυθούν στην πραγματική οικονομία. Και με ουσιαστικό φορολογικό έλεγχο των μεγάλων επιχειρήσεων με αποτελεσματικό έλεγχο των ενδοομιλικών συναλλαγών. (Η υπερτιμολόγηση από τις ενδοομιλικές συναλλαγές κυμαίνεται μεταξύ 15%-20% και η απώλεια φορολογικών εσόδων εκτιμάται σε 1-1,2 δισ. ευρώ ετησίως).
Ίδρυση δημόσιας αναπτυξιακής τράπεζας, στην οποία θα ενοποιηθούν υφιστάμενοι μηχανισμοί, όπως το ΕΤΕΑΝ, το Ταμείο Παρακαταθηκών Δανείων, προκειμένου να διευκολύνει την άντληση και διοχέτευση πόρων προς τη πραγματική οικονομία.
Δημιουργία Τράπεζας Ειδικού σκοπού για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τους αγρότες, αλλά και για τη χορήγηση μικροπιστώσεων προς άτομα και ομάδες που αποκλείονται ολοσχερώς από το παραδοσιακό τραπεζικό σύστημα, όπως άνεργοι, μετανάστες, ΑμΕΑ, κλπ.
Δημιουργία δημόσιου ενδιάμεσου οργανισμού για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους προς τις τράπεζες. Εντός του οργανισμού, συγκροτείται ξεχωριστός υποτομέας για τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια, η ρύθμιση των οποίων επείγει ως προϋπόθεση για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Τα κόκκινα δάνεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων εμπίπτουν στη «νέα σεισάχθεια».
Διασπάται, δηλαδή, ένα δάνειο σε δύο μέρη: σ’ εκείνο που ο δανειολήπτης μπορεί να αποπληρώσει και στο μέρος που παγώνει για πέντε ή δέκα χρόνια, ανάλογα με την περίπτωση, χωρίς να διαγράφεται από το χαρτοφυλάκιο της τράπεζας, έως ότου βελτιωθεί η οικονομική κατάσταση του δανειολήπτη. Και διαγράφονται οι τραπεζικές οφειλές που εμφανίζουν αντικειμενική αδυναμία αποπληρωμής.
Ρυθμίσεις για ενίσχυση ανταγωνισμού, καταπολέμηση καρτέλ και μείωση των τιμών (Θεσμική και λειτουργική αναβάθμιση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, υιοθέτηση νομοθεσίας για την αναγραφή καθαρών τιμών στα τιμολόγια πώλησης και περιορισμός της έκδοσης πιστωτικών σημειωμάτων και τιμολογίων παροχής υπηρεσιών, δημιουργία Παρατηρητηρίου Τιμών πρώτων υλών και μηχανολογικού εξοπλισμού, όπως είχε προτείνει και η ΓΣΕΒΒΕ.
Αναμόρφωση πτωχευτικού πλαισίου επιχειρήσεων. Το ζητούμενο δεν είναι η διαιώνιση του προβλήματος και η συσσώρευση χρεών, αλλά να δοθεί μια δεύτερη ευκαιρία εκεί που πραγματικά υπάρχουν προοπτικές βιωσιμότητας, με την εκπόνηση και εκτέλεση σχεδίων παραγωγικής αναδιάρθρωσης επιχειρήσεων. Η αντιμετώπιση δεν θα πρέπει να περιοριστεί μόνο στις οφειλές των επιχειρήσεων προς τις τράπεζες, αλλά και προς το δημόσιο.
Επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης. Με τη δικαστική αποφόρτιση από ασήμαντες και μικρής κοινωνικής απαξίας υποθέσεις, τη στελέχωση των δικαστηρίων με επαρκή αριθμό δικαστών και τη στήριξη του έργου τους με σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή, τη διαμόρφωση αξιόπιστου θεσμικού πλαισίου εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών για την επιτάχυνση των αναγκαίων λύσεων και την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων.
Για το ρόλο του κράτους, ο κ. Τσίπρας ανέφερε πως πρέπει να προστατεύει τα δημόσια αγαθά και να λειτουργεί ως εργαλείο αναπτυξιακού σχεδιασμού, ως μοχλός ανάπτυξης αλλά και ως αξιόπιστος ελεγκτικός μηχανισμός και αποτελεσματικός αρωγός του πραγματικού επενδυτή, του υγιούς επιχειρηματία, σημειώνοντας ότι «το σημερινό δυσλειτουργικό και γραφειοκρατικό κράτος δεν είναι ατύχημα. Είναι πολιτική επιλογή για την εξυπηρέτηση της διαπλοκής».