Ζουν και βασιλεύουν… εν μέσω οικονομικής ύφεσης οι
λαθρέμποροι καυσίμων στερώντας κάθε χρόνο από το Δημόσιο 500 εκατ. ευρώ.
Παίζουν… με την ασφάλεια, την τσέπη και την υγεία των καταναλωτών, ενώ οδηγούν
στο… λουκέτο υγιείς και σύννομες επιχειρήσεις του κλάδου.
Τη χαώδη κατάσταση στην αγορά των πετρελαιοειδών με την
ανεξέλεγκτη παράνομη διακίνηση βενζίνης και ντίζελ, την πειρατεία και τη νοθεία
περιέγραψε χθες η διοίκηση του ομίλου «Ελληνικά Πετρέλαια» εξαπολύοντας δριμύ
κατηγορώ κατά των κυβερνήσεων για τη μη αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου:
«Γιατί δεν καταπολεμούν το λαθρεμπόριο και προτιμούν να
μειώνουν τους μισθούς και τις συντάξεις και να φορολογούν τα κέρδη των υγιών
και νόμιμων επιχειρήσεων;», διερωτήθηκε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος
των ΕΛΠΕ, Γιάννης Κωστόπουλος κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των δημοσιογράφων,
ενώ ο πρόεδρος του ομίλου Αναστάσιος Γιαννίτσης τόνισε ότι «το Δημόσιο χάνει
μερικά εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Η κυβέρνηση θα μπορούσε να κάνει πολιτική με τον έλεγχο του
λαθρεμπορίου».
Σύμφωνα με στελέχη των διυλιστηρίων, οι απώλειες φόρων
εκτιμώνται σε 300 με 500 εκατομμύρια ευρώ ετησίως και σύμφωνα με τον κ.
Κωστόπουλο «τα προβλήματα στην αγορά με το λαθρεμπόριο είναι χρόνια. Για κάποιο λόγο επί μία 20ετία δεν λύνονται. Ξέρουν ποιοι
είναι, ξέρουν πώς κάνουν την παράνομη διακίνηση και όμως δεν τους
συλλαμβάνουν».
Η διοίκηση των ΕΛΠΕ απαρίθμησε οκτώ «πληγές» που οδηγούν σε
σημαντική απώλεια φορολογητέας ύλης, επηρεάζουν αρνητικά την ποιότητα και
ενισχύουν την κακοδαιμονία του κλάδου:
1 Λαθρεμπόριο: Τεράστιες ποσότητες κυρίως πετρελαίου
θέρμανσης διακινούνται παράνομα με αποτέλεσμα το Δημόσιο να χάνει φόρους ύψους
ίσως και 500 εκατομμυρίων ευρώ.
2 Πειρατεία: Για παράδειγμα βενζινάδικο με σήμα εταιρείας
πωλεί παράνομα σε πρατήριο με έμβλημα άλλης καύσιμα από λαθρεμπόριο. Το Δημόσιο
κι εδώ χάνει φόρους, ενώ ζημιωμένες βγαίνουν και οι εταιρείες εμπορίας
πετρελαιοειδών.
3 Αδιαφάνεια στον προσδιορισμό του εισοδήματος και του
αναλογούντος ΦΠΑ στο στάδιο της λιανικής πώλησης. Οπως είπε ο διευθύνων
σύμβουλος των ΕΛΠΕ, «η εφαρμογή της λύσης της σύνδεσης των ταμειακών μηχανών με
τις αντλίες συνεχώς καθυστερεί. Κάθε χρόνο όταν ένας υπουργός ανοίγει το θέμα,
ψάχνει μαζί με τους βενζινοπώλες τον τρόπο επιδότησης. Στέλνουν έτσι την…
μπάλα στην κερκίδα…», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κωστόπουλος.
4 Παντελής απουσία ελέγχου τήρησης λειτουργικών αποθεμάτων ή
και αποθεμάτων ασφαλείας από τους υπόχρεους. «Κανείς δεν ξέρει αν εταιρείες
εμπορίας τηρούν αποθέματα ασφαλείας, πόσα είναι αυτά και για πόσες μέρες
αρκούν», σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος.
5 Παντελής απουσία ελέγχου προσθήκης βιοντίζελ από
εισαγωγείς ντίζελ.
6 Ελλειμματικές παραδόσεις σε βάρος των καταναλωτών. Οι
οδηγοί Ι.Χ. πέφτουν θύματα κλοπής βενζίνης, αφού με ειδικούς ηλεκτρονικούς
εξοπλισμούς πρατηριούχοι φουλάρουν τα ρεζερβουάρ με λιγότερα λίτρα σε σχέση με
αυτά που πληρώνουν οι καταναλωτές. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με το
πετρέλαιο θέρμανσης.
7 Νοθεία. Οι έλεγχοι είναι σπάνιοι και καθυστερεί η επιβολή
των προβλεπόμενων ποινών. Ο κ. Κωστόπουλος τόσο για τις ελλειμματικές
παραδόσεις όσο και για τη νοθεία διερωτήθηκε: «Γιατί δεν αφαιρούν την άδεια
λειτουργίας όσων πρατηριούχων συλλαμβάνονται να παίζουν με την ασφάλεια και την
τσέπη των καταναλωτών; Η νομοθεσία υπάρχει».
8 Επιτηδευματίες με πολλαπλές ιδιότητες. Πρατηριούχοι είναι
και μεταπωλητές είναι και βυτιοφορείς με αποτέλεσμα να επιτείνεται η αδιαφανής
λειτουργία της λιανικής αγοράς. Επίσης ο διευθύνων σύμβουλος αναφορικά με την
«ψαλίδα» στις τιμές υπαινίχθηκε: «Δεν εξηγείται μικρές εταιρείες με μικρό
δίκτυο να έχουν τόσο χαμηλές τιμές και τόσο υψηλούς τζίρους…».
Πηγή: ΕΘΝΟΣ