Πέραν της δέσμευσης για τη στήριξη της ελληνικής οικονομίας με διακράτηση και αγορά νέων ομολόγων, η κινεζική πλευρά έδειξε τις προθέσεις της για επέκταση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων όχι μόνο στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και σε άλλα μεγάλα λιμάνια της χώρας.

Έδειξε επίσης τη βούλησή της να δραστηριοποιηθεί στο νέο εμπορευματικό σταθμό του Θριασίου που συνεπάγεται ενδεχομένως και την εκδήλωση ενδιαφέροντος για αγορά μετοχών του ΟΣΕ.

Ως αντάλλαγμα η ασιατική υπερδύναμη συμφώνησε να χρηματοδοτήσει τους Ελληνες εφοπλιστές με 5 δισ. δολάρια, υπό την προϋπόθεση ότι θα συνεχίσουν να χτίζουν νέα πλοία στα ναυπηγεία της Κίνας.

Συνολικά μεταξύ Ελλάδας και Κίνας υπογράφτηκαν το απόγευμα του Σαββάτου 11 συμφωνίες. Εξ αυτών οι δύο είναι διακρατικές και οι εννέα μεταξύ επιχειρήσεων (κυρίως εφοπλιστικών) ή οργανισμών των δύο χωρών

Η είδηση την οποία έδωσε ο ίδιος ο Κινέζος πρωθυπουργός Ουέν Τζιαμπάο στις δηλώσεις του μετά τη συνάντηση των δύο αντιπροσωπειών στο μέγαρο Μαξίμου, το απόγευμα του Σαββάτου, είναι ότι «με τα ξένα συναλλαγματικά αποθέματα, η Κίνα έχει ήδη αγοράσει και κρατάει ελληνικά ομόλογα και με πολύ θετική διάθεση θα συμμετάσχει στην αγορά των νέων ομολόγων».

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η πρόθεση της Κίνας είναι να αγοράσει επιπλέον ομόλογα αξίας 7 έως 10 δισ. ευρώ, όταν βεβαίως η Ελλάδα ξαναβγεί στις αγορές. Η ίδια πηγή δεν ήταν σε θέση να προσδιορίσει το ύψος των ομολόγων που αυτή τη στιγμή διακρατεί η ασιατική υπερδύναμη.

Πάντως ο κ. Ουέν εξέφρασε στη Βουλή την πρόθεση της χώρας του να διακρατήσει, αλλά και να αγοράσει επιπλέον και ευρωπαϊκά ομόλογα.

Πρόκειται για κινήσεις στήριξης των οικονομιών της ευρωζώνης, καθώς η ευρωπαϊκή αγορά είναι δεξαμενή ανάπτυξης και συναλλαγματικών αποθεμάτων για την Κίνα.

Σε ό,τι αφορά τη στήριξη της εφοπλιστικής δραστηριότητας, ο Κινέζος πρωθυπουργός ανακοίνωσε τη δημιουργία ειδικού ταμείου, μέσω του οποίου θα χρηματοδοτηθούν ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες κατ’ αρχήν με 5 δισ. δολάρια.

Το πλαίσιο λειτουργίας του ταμείου δεν είναι σαφές, εκτιμάται ωστόσο ότι θα αφορά παροχή χαμηλότοκων δανείων.

Αυτή την περίοδο 68 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων έχουν υπό παραγγελία περίπου 320 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 23,7 εκατ. τόνων, με χρονικό ορίζοντα αποπεράτωσης το 2012.

Οι περισσότερες άλλωστε από τις επί μέρους υπογραφείσες συμφωνίες αφορούν τη χρηματοδότηση ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά και μιας εταιρείας μαρμάρων από κινεζικές τράπεζες (βλέπε σχετικό πίνακα).

Ως προς την επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, ο Κινέζος πρωθυπουργός προανήγγειλε ότι «η Κίνα θα αυξήσει τις επενδύσεις στο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων με στόχο τη δυνατότητα υποδοχής και διαχείρισης 800.000 εμπορευματοκιβωτίων, ενώ έως το 2015 στόχος είναι να φτάσουν τα 3,7 εκατ.». Η επί της ουσίας στόχευση είναι ο Πειραιάς να αποτελέσει το λιμάνι εξόδου των κινεζικών προϊόντων προς την υπόλοιπη Ευρώπη και την Ασία, κάτι που άλλωστε αναφέρεται και στην κοινή δήλωση των κ. Ουέν και Παπανδρέου.

Κατ’ αρχήν λύση φαίνεται να βρέθηκε και ως προς την επιστροφή ποσού ΦΠΑ ύψους 21 εκατ. ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο προς την Cosco. Οι πληροφορίες φέρουν την κυβέρνηση να δεσμεύτηκε για την επιστροφή προς το παρόν των 10 από τα 21 εκατ.

Οι βλέψεις πάντως των Κινέζων είναι να επεκταθούν και σε άλλα λιμάνια, στόχο που συμμερίζεται και η ελληνική κυβέρνηση. Στην κοινή δήλωση αναφέρεται ότι «θα εξετάσουν την επέκταση συνεργασίας τους και σε λοιπούς λιμένες». Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούλιο του 2008 η Cosco είχε υποβάλει προσφορά ύψους 132 εκατ. ευρώ για το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.

Πληροφορίες από την κυβέρνηση φέρουν τους Κινέζους να ενδιαφέρονται σφόδρα και για το Θριάσιο, ενδεχομένως σε συνεργασία της Cosco με τον ΟΛΠ. Κάποιοι στην κυβέρνηση συνδέουν τη συγκεκριμένη επένδυση και με το ευρύτερο ενδιαφέρον της κινεζικής πλευράς για τον ΟΣΕ (ρεπορτάζ σε άλλη σελίδα).

Με μια συμβολική συμφωνία για εξαγωγή 290 τόνων ελαιολάδου οι δύο χώρες σφράγισαν τη βούλησή τους για ενθάρρυνση των επιχειρηματικών σχέσεών τους, με στόχο το διπλασιασμό των εμπορικών συναλλαγών.

Ο πρωθυπουργός της Κίνας είπε χαρακτηριστικά ότι «ο συνολικός όγκος των εξαγωγών και εισαγωγών μεταξύ των δύο χωρών στα επόμενα πέντε χρόνια θα διπλασιαστεί σε οκτώ δισ. δολάρια», από 3,7 που ήταν πέρυσι.

Σημειώνεται ότι επί του παρόντος οι ελληνικές εξαγωγές προς την ασιατική υπερδύναμη δεν υπερβαίνουν τα 100 εκατ. ευρώ.

Προς διευκόλυνση μάλιστα της επιχειρηματικής δραστηριότητας μεταξύ των δύο πλευρών, οι πληροφορίες φέρουν την κινεζική πλευρά να αιτήθηκε και την κυβέρνηση να αποδέχτηκε την παροχή διευκολύνσεων για τις επιχειρηματικές και διπλωματικές βίζες. Η κατάργηση της τουριστικής βίζας φαίνεται να είναι μεν στα σχέδια των δύο χωρών, ωστόσο είναι προφανές ότι απαιτείται ευρύτερη συμφωνία με την Ε.Ε.

Τέλος, ο κ. Ουέν ανακοίνωσε μιλώντας χθες το πρωί στη Βουλή ότι συμφωνήθηκε η απ’ ευθείας αεροπορική σύνδεση μεταξύ Αθήνας – Πεκίνου και Αθήνας – Σανγκάης. Ορισμένες πληροφορίες τέλος φέρουν τους Κινέζους να ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν και στην κατασκευή αεροδρομίου στην Κρήτη, στο Καστέλι Ηρακλείου.

Πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ