Τέλη Ιουλίου θα ανακοινωθούν όλες οι λεπτομέρειες του νέου συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Θα ισχύσει για τους μαθητές που θα πάρουν απολυτήριο λυκείου τον Ιούνιο του 2020.
Αυτό ανέφερε στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, όπως μετέδωσε το ΑΠΕ, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ Μάξιμου Χαρακόπουλου, ο οποίος καταλόγισε στην κυβέρνηση επιπολαιότητα, ενώ υποστήριξε ότι «οι αντιφατικές δηλώσεις στελεχών της καταργούνται δεν καταργούνται οι πανελλαδικές εξετάσεις, έχουν δημιουργήσει σύγχυση».
«Το νέο σύστημα εισαγωγής στη τριτοβάθμια εκπαίδευση θα είναι δομημένο γύρω από το ποια θα είναι η γ΄ λυκείου. Δεν μπορεί από την α΄ λυκείου τα παιδιά να έχουν το άγχος των εξετάσεων. Πρέπει να αποδραματοποιηθούν» υπογράμμισε ο υπουργός, ενώ διέψευσε ότι είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης η ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια. «Ουδέποτε είπαμε ότι θα μπαίνεις χωρίς καμία εξέταση και κανένα μάθημα στα πανεπιστήμια, χωρίς απολυτήριο. Οι εξετάσεις είναι οργανικό εργαλείο του παιδιού. Κανείς δεν λέει ότι θα πηγαίνεις το πρωί στο σχολείο και θα κάνεις ό,τι θέλεις. Το αντίβαρο στο σημερινό σύστημα θα είναι γύρω από το απολυτήριο. Θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι το απολυτήριο, που θα παίρνουν τα παιδιά, και με εξετάσεις και με παρουσία και με εργασίες, θα είναι αντικειμενικό» επεσήμανε.
«Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένας αδιάβλητος μηχανισμός εισόδου και αυτό είναι μια μεγάλη κατάκτηση της κοινωνίας, γι αυτό και οφείλουμε όλοι να το αντιμετωπίσουμε με σοβαρότητα» ανέφερε από την πλευρά του ο κ. Χαρακόπουλος και πρόσθεσε: «Το αφήγημα της ελεύθερης πρόσβασης μπορεί να είναι ιδιαίτερα δημοφιλές, να ακούγεται ευχάριστα, είναι όμως εγκληματικό. Δεν μπορεί να το καθορίζουν μικροκομματικές επιλογές και πυροτεχνήματα».
«Εμείς δεν μιλήσαμε ποτέ για ελεύθερη πρόσβαση “όποιος θέλει μπαίνει όπου θέλει”. Μιλήσαμε για κατάργηση της ελεύθερης πρόσβασης, ως αντίβαρο σε αυτό που γίνεται σήμερα. Και θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι θα το παίρνεις και με εξετάσεις και θα είναι αντικειμενικό» αντέτεινε ο υπουργός Παιδείας και πρόσθεσε: «Πράγματι, οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι αδιάβλητες. Είναι όμως και παιδαγωγικά πρόσφορες; Αυτό πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Μόλις το 30% καταφέρνουν και πάνε στις σχολές των επιλογών τους. Άρα αυτό που πρέπει από κοινού να δούμε, είναι πιο σύστημα θα αυξήσει τον αριθμό των παιδιών που θα σπουδάσουν αυτό που πράγματι θέλουν».
Ο κ. Γαβρόγλου, έδωσε έμφαση στις αλλαγές που πρέπει να γίνουν, ιδιαίτερα στην γ΄ λυκείου, τονίζοντας: «Είμαστε μια χώρα χωρίς γ΄ λυκείου και το κακό αυτό πάει και στη β΄ λυκείου. Και το σίγουρο είναι ότι δεν φταίνε οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι γονείς. Είναι ένα εκπαιδευτικό σύστημα που έχει κακοφορμήσει με τον καιρό και σαν καρκινικά κύτταρα εκτοπίζει ό,τι καλό. Πρέπει να αποφασίσουμε αν είμαστε μια χώρα που έχουμε, ή δεν έχουμε γ΄ λυκείου. Κάθε φουρνιά παιδιών, που δίνουν εξετάσεις, κοστίζει 2,5 δισ ευρώ στις οικογένειες. Αυτό πρέπει να το βάλουμε στο τραπέζι».
Ο κ. Χαρακόπουλος επέμεινε ότι η κυβέρνηση δεν παρουσιάζει έναν οδικό χάρτη αλλαγών και ούτε -όπως είπε- εμφανίζεται διατεθειμένη να κάνει αυτοκριτική για λάθη και παραλείψεις της. Επιπλέον, έθεσε το θέμα των ιδιωτικών πανεπιστημίων, σημειώνοντας: «Ενώ εμείς διώχνουμε φοιτητές, στην Κύπρο, από τα οκτώ πανεπιστήμια τα πέντε είναι ιδιωτικά». Έκανε, δε, λόγο για ανάγκη συνταγματικής αναθεώρησης του άρθρου 16.
«Το θέμα των ιδιωτικών πανεπιστημίων είναι εξαιρετικά σύνθετο. Η Κύπρος είναι ένα ανεξάρτητο κράτος, κάνει ό,τι νομίζει, όμως ο θεσμός αυτός δεν έχει ευδοκιμήσει στην Ευρώπη. Αντίθετα, τα δημόσια πανεπιστήμια έχουν πολλές δυνατότητες αξιοποίησής τους μέσα από τα κοινοτικά κονδύλια» τόνισε ο κ. Γαβρόγλου.