Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν απαγορεύει στις εθνικές κυβερνήσεις να χορηγούν ενίσχυση με εθνικούς πόρους σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε οικονομικά μειονεκτούσες περιοχές ακόμη και αν έχουν τη μορφή της επιδότησης μισθών, εφόσον αυτές πληρούν τις προϋποθέσεις του Κοινοτικού Κανονισμού Απαλλαγής.
H κ. Σπυράκη σε ερώτηση της προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διευκρίνισε ότι η ενίσχυση επιχειρήσεων σε Ανατολική Μακεδονία και Θράκη παρέχεται μέσω επιδότησης ποσοστού του μισθολογικού κόστους από τον ΟΑΕΔ, με στόχο την άρση αντικειμενικών ανισοτήτων και την ενθάρρυνση της δημιουργίας και διατήρησης θέσεων εργασίας καθώς η έδρα των συγκεκριμένων επιχειρήσεων βρίσκεται σε μειονεκτούσες περιοχές.
Η ευρωβουλευτής επεσήμανε τον κίνδυνο οι καθυστερήσεις στην καταβολή της ενίσχυσης από το ελληνικό κράτος να οδηγήσουν σε παραγραφή της οφειλής προς τις επιχειρήσεις που δικαιούνται την συγκεκριμένη ενίσχυση.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από την πλευρά της απαντά ότι: «Το μισθολογικό κόστος μπορεί να επιδοτηθεί για έργα που υλοποιούνται σε αυτές τις περιοχές, εφόσον συνδέεται με αρχικές επενδύσεις. Επιπλέον, υπάρχουν δυνατότητες για χορήγηση ενισχύσεων στις ΜΜΕ (συμπεριλαμβανομένων των δαπανών μισθοδοσίας), καθώς και για την απασχόληση εργαζομένων σε μειονεκτική θέση. Τα εν λόγω μέτρα ενίσχυσης μπορούν να εφαρμοστούν από το κράτος μέλος χωρίς προηγούμενη κοινοποίηση στην Επιτροπή, υπό τον όρο ότι πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις που προβλέπονται στον Γενικό Κανονισμό Απαλλαγής κατά κατηγορία, αριθ. 651/2014» και καταλήγει ότι: « Εάν ένα μέτρο κρατικής ενίσχυσης δεν πληροί όλες τις προϋποθέσεις του εν λόγω κανονισμού, μπορεί μολοντούτο να εγκριθεί ως συμβατή ενίσχυση από την Επιτροπή, κατόπιν κοινοποίησης του μέτρου από το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος και με την προϋπόθεση ότι πληρούνται οι σχετικές προϋποθέσεις συμβατότητας. Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση για το αν πράγματι χορηγηθεί κρατική ενίσχυση στο πλαίσιο των κανόνων αυτών, εναπόκειται, φυσικά, σε κάθε κράτος μέλος.»
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης της Μαρίας Σπυράκη και της απάντησης της Επιτρόπου Ανταγωνισμού Μ. Βεστάγκερ έχουν ως εξής:
Ερώτηση: «Το Ελληνικό κράτος χορηγεί με εθνικούς πόρους ενίσχυση προς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε οικονομικά μειονεκτούσες περιοχές της χώρας. Η ενίσχυση παρέχεται μέσω επιδότησης ποσοστού του μισθολογικού κόστους από τον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού. Στόχος της ενίσχυσης είναι να άρει αντικειμενικές ανισότητες που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό και ενθαρρύνουν τη δημιουργία και διατήρηση θέσεων εργασίας σε μειονεκτούσες περιοχές.
Σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 800/2008 της Επιτροπής, οι εθνικές ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα προωθούν την οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή των κρατών μελών και της Κοινότητας στο σύνολό της. Οι εθνικές ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα αποσκοπούν στην υποβοήθηση της ανάπτυξης των πλέον μειονεκτουσών περιοχών με την υποστήριξη των επενδύσεων και της δημιουργίας θέσεων εργασίας σε ένα βιώσιμο πλαίσιο.
Ωστόσο, από τo 2010 η ενίσχυση καθυστερεί να χορηγηθεί στους δικαιούχους με κίνδυνο παραγραφής της οφειλής, ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε η ακύρωσή της από τον Υπουργό Οικονομίας με το επιχείρημα ότι υπάρχουν εμπόδια από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Υπάρχει συγκεκριμένη ευρωπαϊκή νομοθεσία ή σχετική απόφαση που υποχρεώνει την Ελλάδα να άρει τη χορήγηση της παραπάνω εθνικής ενίσχυσης περιφερειακού χαρακτήρα;
2. Υπάρχει η δυνατότητα ενίσχυσης των οικονομικά ευαίσθητων περιοχών μέσα από την επιδότηση του μισθολογικού κόστους μέσα από τα διαρθρωτικά ταμεία για την περίοδο 2014-2020;»
Απάντηση: «Βάσει των διαθέσιμων πληροφοριών, δεν είναι δυνατό να εντοπιστεί το μέτρο στο οποίο αναφέρεται η κα βουλευτής. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή δεν μπορεί να σχολιάσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του εν λόγω μέτρου.
Για στήριξη που εμπίπτει στο πεδίο της εφαρμογής των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων, επιτρέπεται η χορήγηση ενισχύσεων περιφερειακού χαρακτήρα για αρχικές επενδύσεις σε περιοχές που έχουν αναγνωριστεί ως μειονεκτούσες. Το μισθολογικό κόστος μπορεί να επιδοτηθεί για έργα που υλοποιούνται σε αυτές τις περιοχές, εφόσον συνδέεται με αρχικές επενδύσεις. Επιπλέον, υπάρχουν δυνατότητες για χορήγηση ενισχύσεων στις ΜΜΕ (συμπεριλαμβανομένων των δαπανών μισθοδοσίας), καθώς και για την απασχόληση εργαζομένων σε μειονεκτική θέση. Τα εν λόγω μέτρα ενίσχυσης μπορούν να εφαρμοστούν από το κράτος μέλος χωρίς προηγούμενη κοινοποίηση στην Επιτροπή, υπό τον όρο ότι πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις που προβλέπονται στον γενικό κανονισμό απαλλαγής κατά κατηγορία, αριθ. 651/2014. Εάν ένα μέτρο κρατικής ενίσχυσης δεν πληροί όλες τις προϋποθέσεις του εν λόγω κανονισμού, μπορεί μολοντούτο να εγκριθεί ως συμβατή ενίσχυση από την Επιτροπή, κατόπιν κοινοποίησης του μέτρου από το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος και με την προϋπόθεση ότι πληρούνται οι σχετικές προϋποθέσεις συμβατότητας. Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση για το αν πράγματι χορηγηθεί κρατική ενίσχυση στο πλαίσιο των κανόνων αυτών, εναπόκειται, φυσικά, σε κάθε κράτος μέλος. Καμία εταιρεία δεν δικαιούται να λάβει κρατική ενίσχυση, εκτός αν κράτος μέλος αποφασίσει να χορηγήσει ενίσχυση σύμφωνα με τους αντίστοιχους κανόνες της ΕΕ».