Οι στατιστικές των MotoGP είναι βαρετή δουλειά για να συλλεχθούν, αλλά τα αποτελέσματά τους πολύ ενδιαφέροντα, τόσο για τους θεατές, όσο και για τον κύκλο των αγωνιζόμενων.
Πολλά μάς αποκαλύπτουν, εκτός από τους «θετικούς» δείκτες (νίκες, βάθρα, βαθμοί, κ.λπ.), και οι αρνητικοί, όπως οι πτώσεις για παράδειγμα. Μία πτώση έκρινε τον τίτλο της Moto3 στον τελευταίο μόλις αγώνα και οι δύο πτώσεις του Lorenzo στα μέσα της σαιζόν του κόστισαν τον τίτλο για μόλις 4 βαθμούς στα MotoGP.
Σήμερα θα δούμε μερικά στοιχεία σχετικά με τις πτώσεις του 2013. Θα λέγαμε πως καταρχήν υπάρχει κάποια άμεση σύνδεση των πτώσεων με το θέαμα: σε όποια κατηγορία οι πτώσεις είναι περισσότερες, το θέαμα είναι καλύτερο, αλλά μη μας παρεξήσετε. Δεν εννοούμε ότι οι πτώσεις καλλιεργούν όμορφο θέαμα, αλλά ότι συμβαίνουν συχνότερα όπου είναι εντονότερος ο ανταγωνισμός. Και ο ανταγωνισμός είναι ακριβώς που φέρνει το θέαμα.
Φέτος η αγωνιστική σαιζόν είχε 18 αγώνες στη μεγάλη κατηγορία (MotoGP) και από 17 στη μεσαία (Moto2) και τη μικρή (Moto3).
Συνολικά λοιπόν στις 3 κατηγορίες συνέβησαν 863 πτώσεις όλη τη χρονιά. Αναφερόμαστε σε όλες τις πτώσεις, τόσο των δοκιμαστικών και όσο και των αγώνων. «Πρωταθλήτρια» αναδείχθηκε όπως και πέρυσι η κατηγορία Moto2, καθώς σε αυτήν ο έντονος και συχνά σκληρός ανταγωνισμός συνδυάζεται με μεγάλη ισχύ κινητήρων και αυξημένες ταχύτητες.
Οι πτώσεις στην Moto2 έφτασαν τις 344 σε 17 αγωνιστικά Σαββατοκύριακα. Είχαμε δηλαδή κάτι περισσότερο από 20 πτώσεις ανά τριήμερο. Ακόμη: στη Moto2 αγωνίστηκαν φέτος 29 αναβάτες ανά αγώνα, οπότε ένας άλλος, αυθαίρετος είναι αλήθεια υπολογισμός, θα μάς δώσει 11,86 πτώσεις για κάθε αναβάτη φέτος.
Μιλάμε για μέσο όρο που σίγουρα ισοπεδώνει τις διαφορές, γιατί βέβαια υπάρχουν οι λεγόμενοι «τουμπάκηδες», αυτοί που πέφτουν συχνά δηλαδή, και οι πιο σταθεροί που πέφτουν σπάνια.
«Δευτεραθλήτρια» στις πτώσεις αναδείχτηκε η Moto3. Η σαιζόν της είχε 17 αγώνες, όπου συμμετείχαν 33 αναβάτες. Η στατιστική κατέγραψε 314 πτώσεις συνολικά, ή 18,5 πτώσεις ανά Σαββατοκύριακο, ή 9,51 πτώσεις για κάθε αναβάτη σε όλη τη σαιζόν.
Τέλος στη «βασίλισσα» των κατηγοριών, την MotoGP, οι πτώσεις ήταν λιγότερες: «μόλις» 205. Η σαιζόν είχε 18 αγώνες, στους οποίους συμμετείχαν κατά μέσο όρο 25 αναβάτες. Μια αναγωγή μάς δίνει κατά μέσον όρο 11,4 πτώσεις ανά αγωνιστικό τριήμερο και 8,2 πτώσεων ανά αναβάτη μέσα στη σαιζόν.
Οι πτώσεις στα MotoGP είναι οι πιο επικίνδυνες και οι πιο επώδυνες, καταλήγοντας στους σοβαρότερους τραυματισμούς, καθώς οι ταχύτητες είναι πολύ υψηλές. Αξιοσημείωτο είναι πως οι πτώσεις στην κατηγορία αυτή έχουν σημειώσει τη μεγαλύτερη αύξηση την τελευταία 8ετία.
Από τις 98 το 2006 ανέβηκαν στις 117 το 2007 (οπότε εμφανίστηκαν τα 800άρια), εκτινάχτηκαν στις 154 το 2008, τις μειώθηκαν στις 104 το 2009, κι έπειτα ξαναπήραν την ανηφόρα: 134 το 2010, 157 το 2011, 186 το 2012, 205 το 2013.
Σημαντικό ρόλο συνήθως παίζει ο καιρός. Τις χρονιές με περισσότερους βρόχινους αγώνες έχουμε και περισσότερες πτώσεις. Ωστόσο και εδώ δεν υπάρχει πάντα άμεση συνάφεια. Για παράδειγμα ο γαλλικός αγώνας στο Le Mans μεταβλήθηκε σε ροντέο, με 68 πτώσεις συνολικά, ενώ ήταν στεγνός! Μη φανταστείτε κάποια κακή συγκυρία πάντως. Το ροντέo Le Mans κρατάει εδώ και χρόνια τα σκήπτρα στις τούμπες. Πέρυσι είχαν συμβεί 93, ενώ το 2009 έφτασαν τις 96! Είναι παλιό σιρκουί με γηρασμένη άσφαλτο.
Δύο από τις στροφές του Le Mans παρουσιάζουν μεγάλη συχνότητα, πτώσεων. Η Κ3 και η Κ7 είδαν πέρυσι από 18 αναβάτες να πέφτουν θύματα της καμπύλης τους. Ωστόσο η πιο «φονική» στροφή ανήκει στην πίστα της Βαρκελώνης. Εκεί στην Κ10 έπεσαν 28 αναβάτες όλων των κατηγοριών.
Αντίθετα προς το Le Mans, τις λιγότερες πτώσεις είχαμε στη Laguna Seca, μόλις 11, αλλά βέβαια εκεί διεξάγεται μόνο αγώνας MotoGP. Επίσης παρά τα παράπονα για ολισθηρότητα και κακή ποιότητα ασφάλτου, λίγες ήταν οι πτώσεις στο νυχτερινό αγώνα του Κατάρ και σε εκείνον της Ινδιανάπολης, από 37 πτώσεις στον καθένα σε όλες τις κατηγορίες.
Πρωταθλητής των πτώσεων αναδείχτηκαν στη Moto3 ο Βραζιλιάνος Eric Granado με 19, στη Moto2 ο Ινδονήσιος «νέος» Rafid Topan Sucipto με 26 και στο MotoGP ο Yonny Hernandez με 20. Δεύτερος στις πτώσεις στη μεγάλη κατηγορία (αλλά και πρώτος στη βαθμολογία) αναδείχθηκε ο επίσης νέος Marc Marquez με 15 και τρίτος ο άτσαλος (αν και σαφώς βελτιωμένος από πέρσι) Cal Crutchlow με 14.
Αντίθετα οι αναβάτες με τις λιγότερες πτώσεις ήταν ο Jorge Lorenzo, ο Colin Edwards και ο Andrea Dovizioso με μόλις 3.
Όμως για παράδειγμα στις 2 από τις πτώσεις αυτές ο Lorenzo έσπασε δύο φορές την ίδια κλείδα! Οι τρεις πτώσεις του Dovi με τη Ducati είναι ρεκόρ: ο Dovi είναι μεν πολύ φοβερά σταθερός, όμως η GP13 είναι ένα ατίθασο θηρίο και, το σημαντικότερο, πολύ διαφορετική μοτοσυκλέτα σε σχέση με την απόλυτα ήπια και τιθασευμένη Yamaha M1 την οποία οδηγούσε το 2012.
Για να καταλάβετε τον άθλο του Andrea, θυμίζουμε ότι κατά την πρώτη του χρονιά με τη Ducati, το 2011, ο Rossi είχε πέσει 12 φορές. Φέτος, περνώντας στη σέλα της Yamaha, ο ιταλός αστέρας έπεσε μόλις 4 φορές.
Δείτε στα βίντεο και τις φωτογραφίες μερικές από τις πτώσεις της φετινής χρονιάς…