Η Ψυχοκινητική αγωγή είναι η ανάπτυξη των κινητικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων του παιδιού. Εκφράζει τη στενή σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην αντίληψη, την εμπειρία και τη δράση σε όλα τα επίπεδα της προσωπικότητας.
Στόχος της είναι η αυτόνομη δράση του παιδιού που αναφέρεται σε σωματικές – φυσικές ικανότητες και δεξιότητες, στο χειρισμό αντικειμένων και πράξεις που απαιτούν νευρομυϊκό συντονισμό.
Η Ψυχοκινητική αγωγή ασχολείται με:
Τη γενική κινητικότητα (στήριξη του κεφαλιού-τετραποδική στήριξη – βάδιση)
Επιδεξιότητα των χεριών
Με το λόγο (έκφραση και κατανόηση)
Έλεγχο των σφιγκτήρων
Το μυϊκό τόνο
Μέσω της Ψυχοκινητικής αγωγής το παιδί καλείται να αναπτύξει την αίσθηση του χώρου και του χρόνου, τον οπτικοκινητικό συγχρονισμό και συντονισμό, την ισορροπία (στατική και δυναμική ), την πλευρική κίνηση, την ορθοσωματική αγωγή, την αναπνευστική αγωγή, τη φαντασία και δημιουργικότητα.
Η ψυχοκινητική αγωγή αναπτύσσει και βελτιώνει :
τις αντιληπτικοκινητικές λειτουργίες/ικανότητες και την αισθητηριακή ολοκλήρωση (sensory integration) :
-κιναισθητική αντίληψη (αίσθηση του σώματος στο χώρο)
-οπτική αντίληψη
-ακουστική αντίληψη
-αντίληψη μέσω της αφής
-ικανότητες συντονισμού
-δεξιότητες προσανατολισμού (χώρος, χρόνος, κατεύθυνση
τις κινητικές δεξιότητες:
-ανάπτυξη και βελτίωση των θεμελιωδών κινητικών προτύπων (βάδισμα, τρέξιμο, ρίψεις, άλματα, λάκτισμα, σύλληψη μπάλας
το ρυθμό και βασικές φυσικές ικανότητες (ταχύτητα, ευλυγισία, ευκινησία και επιδεξιότητα).
Η Ψυχοκινητική αγωγή απευθύνεται στις εξής κατηγορίες:
Οργανικά αίτια : Νευρολογικά (ημιπληγία, παραπληγία, τετραπληγία, αθέτωση)
Αποτελέσματα εγκεφαλοπάθειας, Νοητική Υστέρηση, Επιληψία, Ψυχοκινητικά προβλήματα (αργοπορίες και παλινδρομήσεις, ενούρηση, τικ, παρεμποδιζόμενη αριστεροχειρία, κατατονία).
Γενική σύγχυση της ωριμότητας της κινητικότητας (καθυστέρηση της βάδισης και του λόγου, παρατονία και αδυναμία ελέγχου των μυών, μυοκλωνίες.
– εξωπυραμιδικό (Parkinson)
– αυτόματες αντανακλαστικές κινήσεις μη ελεγχόμενες
Παιδιά που περνούν τα στάδια της παιδικής ηλικίας καθυστερημένα ή με λάθος τρόπο
– παιδιά αδέξια
– με κακή τοποθέτηση στο χώρο
– παιδιά με αστάθεια
– παιδιά με προβλήματα συμπεριφοράς
Πηγή: iatronet.gr