Αναρτήθηκε στο διαδικτυακό τόπο του ΕΟΠΠΕΠ η Τράπεζα Θεμάτων για την πιστοποίηση της εκπαιδευτικής επάρκειας των εκπαιδευτών της μη τυπικής εκπαίδευσης. Όσοι επιθυμούν να πιστοποιηθούν ως εκπαιδευτές ενηλίκων θα πρέπει να μελετήσουν τα θέματα που περιλαμβάνονται σε αυτήν καθώς αναμενεται ότι τα προς εξέταση θέματα στο πλαίσιο της Γραπτής Εξεταστικής Δοκιμασίας θα επιλέγονται από αυτήν.
Οι ερωτήσεις που συγκροτούν την Τράπεζα Θεμάτων είναι διαβαθμισμένες σε τρείς κατηγορίες: μέτριες, δύσκολες, πολύ δύσκολες, ενώ ως προς τη δομή, η Τράπεζα Θεμάτων είναι διαρθρωμένη σε εννέα (9) Θεματικές Ομάδες:
Θεματική Ομάδα 1: Ομάδα Εκπαιδευομένων-Ομάδες στόχοι
Θεματική Ομάδα 2: Δυναμική Ομάδας
Θεματική Ομάδα 3: Θεωρητικό Πλαίσιο- Αρχές Εκπαίδευσης Ενηλίκων
Θεματική Ομάδα 4: Ιστορική εξέλιξη – Εκπαιδευτική Πολιτική
Θεματική Ομάδα 5: Μεθοδολογία Σχεδιασμού. Κοινωνικό – Οικονομικό-Πολιτισμικό Πλαίσιο
Θεματική Ομάδα 6: Εκπαιδευτικές μέθοδοι – Τεχνικές – Εκπαιδευτική διεργασία
Θεματική Ομάδα 7: Βασικές Ικανότητες – Φύλο- Διαπολιτισμικότητα
Θεματική Ομάδα 8: Εκπαιδευτικό υλικό – Εποπτικά μέσα – Χώρος
Θεματική Ομάδα 9: Αυτοαξιολόγηση – Συνεχής ανάπτυξη
Οι ερωτήσεις που υπάρχουν στην Τράπεζα Θεμάτων είναι δεκτικές πολλών απαντήσεων και ερμηνειών. Οι απαντήσεις συνεπώς που υπάρχουν κάτω από τις ερωτήσεις θα πρέπει να θεωρηθούν ως ενδεικτικές, τονίζει ο ΕΟΠΠΕΠ και οι υποψήφιοι προς πιστοποίηση δεν είναι σκόπιμο να τις απομνημονεύσουν. Αυτό που κρίνεται σκόπιμο είναι να κατανοήσουν το νόημά τους, ώστε να μπορούν να απαντούν στις ερωτήσεις με τρόπο μεστό και με δικά τους λόγια, αξιοποιώντας και τις ευρύτερες γνώσεις και εμπειρίες που διαθέτουν.
Επισημαίνεται ότι κατά τη διαδικασία Πιστοποίησης Εκπαιδευτικής Επάρκειας, στο Θεωρητικό Μέρος των Εξετάσεων, οι Ερωτήσεις που περιλαμβάνονται στο φύλλο Ερωτήσεων Θεωρητικού Μέρους, κληρώνονται αυτοματοποιημένα και τυχαία, μέσω πληροφορικού συστήματος και είναι δυνατόν να αντλούνται από οποιαδήποτε από τις εννέα (9) Θεματικές Ομάδες.
Σύμφωνα με έγγραφο του ΕΟΠΠΕΠ για την πιλοτική εφαρμογή του συστήματος πιστοποίησης η γραπτή εξεταστική δοκιμασία, διαρκεί μία (1) ώρα ενώ για την πιστοποίηση της εκπαιδευτικής επάρκειας απαραίτητη είναι η παρουσίαση της μικροδιδασκαλίας, η οποία διαρκεί είκοσι (20) λεπτά της ώρας για κάθε εξεταζόμενο και η υποστήριξη της παρουσίασης της μικροδιδασκαλίας στο πλαίσιο σύντομης συνέντευξης, η οποία διαρκεί δέκα (10) λεπτά της ώρας για κάθε εξεταζόμενο.
Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με το ΦΕΚ 2844/2012 η διαδικασία πιστοποίησης δύναται να περιλαμβάνει:
α) Γραπτή εξεταστική δοκιμασία:
Στόχος της γραπτής εξεταστικής δοκιμασίας είναι η αξιολόγηση των γνώσεων και ικανοτήτων των εκπαιδευτών σχετικά με τον σχεδιασμό, την οργάνωση και προετοιμασία της παρέμβασής του με βάση τις θεωρίες μάθησης ενηλίκων, τις εκπαιδευτικές πολιτικές, το κοινωνικοοικονομικό πλαίσιο και τις ανάγκες του πληθυσμού−στόχου καθώς και την υλοποίηση της εκπαιδευτικής του παρέμβασης συντονίζοντας την εκπαιδευόμενη ομάδα.
Η εξεταστική δοκιμασία θα διαρκεί μία ώρα και θα περιλαμβάνει ανοικτά ερωτήματα που θα απαιτούν σύντομη απάντηση. Για την αξιολόγηση των ικανοτήτων η εξέταση θα περιλαμβάνει μια μελέτη περίπτωσης, κατά την οποία οι υποψήφιοι θα καλούνται μέσω της παρακολούθησης βιντεογραφημένης διδασκαλίας να εντοπίσουν στοιχεία όπως: χαρακτηριστικά της ομάδας εκπαιδευομένων, τρόπος διαπραγμάτευσης, εκπαιδευτικές τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν, συνθήκες λειτουργίας της ομάδας κ.ά.
β) Παρουσίαση μικροδιδασκαλίας
Στόχος της παρουσίασης της μικροδιδασκαλίας είναι η αξιολόγηση των γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων των εκπαιδευτών σε ό,τι αφορά την υλοποίηση της εκπαιδευτικής τους παρέμβασης εφαρμόζοντας ενεργητικές μεθόδους μάθησης και ενθαρρύνοντας τον διάλογο και την κριτική σκέψη καθώς και αξιολογώντας και ανατροφοδοτώντας την εκπαιδευτική τους πρακτική. Η παρουσίαση της μικροδιδασκαλίας διαρκεί είκοσι (20) λεπτά της ώρας σε θεματικό αντικείμενο επιλογής του υποψηφίου ενώπιον ομάδας συνυποψηφίων. Η μικροδιδασκαλία, η οποία και βιντεοσκοπείται, θα συνοδεύεται από κείμενο του υποψηφίου, στο οποίο περιέχεται ο σχεδιασμός της. Μετά το τέλος της παρουσίασης της μικροδιδασκαλίας, ο υποψήφιος παρέχει πρόσθετες πληροφορίες και διευκρινίσεις στους αξιολογητές, στο πλαίσιο σύντομης συνέντευξης, διάρκειας δέκα (10) λεπτών της ώρας, σχετικά με τη μικροδιδασκαλία του.
γ) Εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης
Αξιολόγηση εκπαιδευτικού φακέλου (portfolio) του υποψηφίου Εκπαιδευτή Ενηλίκων που μπορεί να περιλαμβάνει: σχεδιασμό εκπαιδευτικού προγράμματος, δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού, βιντεοσκοπημένη/ες διδασκαλία/ες, ηλεκτρονικά αρχεία από υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων ηλεκτρονικής μάθησης.
Βαθμολόγηση Γραπτών Δοκιμίων σύμφωνα με την αρ. πρωτ. ΔΠ/13515 απόφαση ΕΟΠΠΕΠ
Τα γραπτά δοκίμια των υποψηφίων βαθμολογούνται στο Βαθμολογικό Κέντρο το οποίο λειτουργεί σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. Οι βαθμολογητές παραλαμβάνουν από τον Γραμματέα του Βαθμολογικού Κέντρου με πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής το σύνολο των γραπτών δοκιμίων των υποψηφίων που πρόκειται να βαθμολογήσουν, τα στοιχεία των οποίων είναι καλυμμένα με μαύρη αδιαφανή ταινία. Σε ειδικό χώρο του Βαθμολογικού Κέντρου προβαίνουν στην αξιολόγηση και τη συμπλήρωση της βαθμολογίας, την οποία αναγράφουν στο γραπτό δοκίμιο, το οποίο και υπογράφουν. Κάθε γραπτό δοκίμιο βαθμολογείται από δύο (2) βαθμολογητές. Οι βαθμολογητές για να διορθώσουν και να βαθμολογήσουν το γραπτό δοκίμιο χρησιμοποιούν ο μεν πρώτος κόκκινο στυλό, ο δε δεύτερος πράσινο.
Κάθε ορθή και ολοκληρωμένη απάντηση επισημαίνεται με το σύμβολο: V. Κάθε ελλιπής απάντηση επισημαίνεται με ένα (1) ή περισσότερα από το σύμβολο: +. Τα περιττά στοιχεία επισημαίνονται τοποθετώντας αυτά εντός παρενθέσεων: ( ). Οι λανθασμένες απαντήσεις, που αποτελούν ενότητα ή παράγραφο, επισημαίνονται τοποθετώντας αυτές εντός αγκυλών: [ ].
Η αξιολόγηση γίνεται με βάση τη βαθμολογική κλίμακα από ένα έως είκοσι (1-20). Ως «Επιτυχών» στο Θεωρητικό Μέρος των Εξετάσεων Πιστοποίησης θεωρείται αυτός που αξιολογήθηκε με βαθμό τουλάχιστον δέκα (10) έως είκοσι (20). Η βαθμολόγηση γίνεται με ακέραιο αριθμό. Όλοι οι βαθμοί γράφονται διψήφιοι με την πρόταση του αριθμού μηδέν (0) στους μονοψήφιους αριθμούς.
Κάθε ένας από τους δύο βαθμολογητές αναγράφει στην αντίστοιχη θέση το Ονοματεπώνυμό του, το βαθμό αριθμητικώς και ολογράφως με τον οποίο αξιολογεί το γραπτό δοκίμιο και υπογράφει στην εσωτερική πλευρά του εξωφύλλου του τετραδίου.
Ο τελικός βαθμός προκύπτει από το άθροισμα των βαθμών των δύο (2) βαθμολογητών διαιρούμενος διά του δύο (2). Η βαθμολόγηση γίνεται με ακέραιο βαθμό. Εάν μετά τη διαίρεση του αθροίσματος των βαθμών των δύο (2) βαθμολογητών προκύπτει δεκαδικός αριθμός, ο βαθμός αυτός στρογγυλοποιείται στον αμέσως επόμενο (εάν το δεκαδικό στοιχείο είναι > 0.5) ή προηγούμενο (εάν το δεκαδικό στοιχείο είναι < 0.5), ακέραιο βαθμό.
Μετά το τέλος της διαδικασίας αξιολόγησης των γραπτών δοκιμίων αποκαλύπτονται από τον Γραμματέα του Βαθμολογικού Κέντρου τα στοιχεία του υποψηφίου, με την αποκόλληση της μαύρης αδιαφανούς ταινίας και εξετάζεται εάν μεταξύ των βαθμών του πρώτου και του δεύτερου βαθμολογητή υπάρχει διαφορά μεγαλύτερη από τρεις (3) μονάδες. Γραπτό δοκίμιο που παρουσιάζει διαφορά βαθμολογίας μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου βαθμολογητή μεγαλύτερη από τρεις (3) μονάδες αναβαθμολογείται από τρίτο βαθμολογητή. Πριν από την αναβαθμολόγηση, ο Γραμματέας του Βαθμολογικού Κέντρου καλύπτει με μαύρο αδιαφανές αυτοκόλλητο τη βαθμολογία τόσο του πρώτου, όσο και του δεύτερου βαθμολογητή.
Ο τρίτος βαθμολογητής διορθώνει το γραπτό δοκίμιο αναγράφει τη βαθμολογία αριθμητικά και ολογράφως με μαύρο στυλό και υπογράφει, σύμφωνα με τα ανωτέρω. Ο τελικός βαθμός στην περίπτωση αναβαθμολόγησης, προκύπτει από το άθροισμα των τριών βαθμών διαιρούμενο διά του τρία (3).
Αν προκύπτει δεκαδικός αριθμός, ο βαθμός αυτός στρογγυλοποιείται στον αμέσως επόμενο (εάν το δεκαδικό στοιχείο είναι >0.5) ή προηγούμενο (εάν το δεκαδικό στοιχείο είναι <0.5) ακέραιο βαθμό.
Ο γραμματέας του Βαθμολογικού Κέντρου μετά την ολοκλήρωση της βαθμολόγησης και την παράδοση των γραπτών δοκιμίων καταχωρίζει σε σχετικό λογισμικό τη βαθμολογία των εξετασθέντων.