Διαψεύδει το υπουργείο Παιδείας τα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για 1.600 συγχωνεύσεις τονίζοντας ότι τα στοιχεία δεν συνηγορούν σε αυτόν τον αριθμό καθώς φέτος καταργούνται μόλις 45 δημοτικά και νηπιαγωγεία αριθμός κατά πολύ μικρότερος από τα 118 του προηγούμενου έτους.
Το υπουργείο Παιδείας υπογραμμίζει ότι πίσω από τα δημοσιεύματα για τις 1.600 συγχωνεύσεις υπάρχουν προφανείς σκοπιμότητες και επισημαίνει ότι βασικοί στόχοι του εγχειρήματος των τελευταίων ετών είναι ο εξορθολογισμός στη διασπορά των σχολικών μονάδων, η ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας τα κριτήρια που λήφθηκαν υπόψη για την απόφαση σχετικά με τις μεταβολές των σχολικών μονάδων είναι τα δημογραφικά στοιχεία κάθε περιοχής (ρυθμός μείωσης των μαθητών), η χιλιομετρική απόσταση που καλείται να διανύσει κάθε μαθητής σε συνδυασμό με το γεωγραφικό ανάγλυφο καθώς και οι κτηριακές υποδομές (εγκαταστάσεις, εξοπλισμός κ.α.) στο σχολείο μετακίνησης.
Στο πλαίσιο αυτό, εξαιρούνται από τις συνενώσεις τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των απομονωμένων και απομακρυσμένων ορεινών και νησιώτικων περιοχών της χώρας, στις οποίες οι αποστάσεις, οι καιρικές και οι συγκοινωνιακές συνθήκες δεν διασφαλίζουν τις παιδαγωγικές προϋποθέσεις για την ασφαλή και άνετη μεταφορά των μαθητών.
Συγκεκριμένα, για το σχολικό έτος 2014-2015, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ιδρύονται 5 Δημοτικά Σχολεία και 12 Νηπιαγωγεία, τα οποία βρίσκονται, σε αρκετές περιπτώσεις, σε απομακρυσμένες, νησιωτικές ή ορεινές και δύσβατες, με δύσκολες καιρικές συνθήκες περιοχές της Ελλάδας, ικανοποιώντας χρόνια αιτήματα των κατοίκων των περιοχών αυτών, όταν οι αντίστοιχες ιδρύσεις κατά το προηγούμενο σχολικό έτος ήταν 3 Δημοτικά Σχολεία και 2 Νηπιαγωγεία.
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ιδρύονται, μεταξύ άλλων, 4 ημερήσια ΕΠΑΛ και 10 εσπερινά ΕΠΑΛ εξυπηρετώντας εκπαιδευτικές και αναπτυξιακές τοπικές ανάγκες για επαγγελματική εξειδίκευση.
Στην ανακοίνωση τονίζεται ότι προάγονται 103 Δημοτικά Σχολεία και 67 Νηπιαγωγεία λαμβάνοντας υπόψη τις κτιριακές υποδομές και τον αυξημένο αριθμό των φοιτούντων μαθητών, όταν την προηγούμενη σχολική χρονιά έγιναν μόλις δύο προαγωγές δημοτικών σχολείων.
Το υπουργείο δεν παραλείπει να αναφέρει ότι στις περισσότερες περιπτώσεις των συγχωνεύσεων, οι σχολικές μονάδες που συνενώνονται είναι συστεγαζόμενες, ενώ σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αφορούν σε σχολικές μονάδες μεγάλων αστικών κέντρων και η συγχώνευση στοχεύει στην καλύτερη λειτουργία και διοικητική οργάνωση τους